Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
heimlaga

Bilder från renovering av göteborgseka.

Rekommendera Poster

Efter att ha sett en del påståenden om att träbåtsbyggarkonsten skulle vara död eller att arbetet skulle kräva någon mytisk specialkompetens tänkte jag visa några bilder av en träbåtsrenovering som jag nyligen fick färdig åt en kund. Jag är ingen riktig båtbyggare men om man kan vanligt träarbete från grunden är det inte så svårt att reparera en träbåt. Det är litet liknande tankesätt som när man byter stockar i en gammal timmerstomme eller när man täljer till någon axel till en väderkvarn eller när man passar in nya delar i gamla möbler eller i gamla dörrar eller fönster. Man glömmer alla moderna fantasier om jämna standardmått och räta vinklar och så bara snickrar man så det blir tätt och symmetriskt och jämna kurvor utan hack.

IMG_4791.JPG

IMG_4796.JPG

IMG_4802.JPG

IMG_4831.JPG

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt roligt att följa.Vår första båt var en bohuseka.Den var väl snarlik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det vet jag faktiskt inte. Jag är dålig på det här med ekor. Våra lokala tvåstammade båtar förstår jag mig litet bättre på och brukar kunna komma med hyfsat bra gissningar om var då är byggda.

 

Jag vet bara att den här är byggd i Kaskö 1965 enligt ritningar från Göteborgs Segelsällskap

B22050504c1_Goteborgseka.JPG

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...