Jump to content
Wednesday 28 September 2022
Anders89

VP 4,3 startar ej. akut hjälp skulle vara tacksamt.

Recommended Posts

Hej alla!

 

Båten startade på land för 3 dagar sedan, sen dess har jag fixat med gasreglaget det gick trögt och nu går det fint, samt bytat bränmslefiltret.

reglaget ska ju inte ha o göra med bränslepumpen ej startar?

 

när jag rullade i båten idag så går inte bränslepumpen igång?  är det någon är som vet vad det kan vara? har inte rört något med elen alls eller så. båten står ganska dumt till så hade behövt hjälp ganska fort 😕

 

Tack så mycket

/Anders

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Låter som du har elektrisk pump.

Steg 1 är att mäta om den får ström.

Edited by FIATX19

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev FIATX19:

Låter som du har elektrisk pump.

Steg 1 är att mäta om den får ström.

Hej!

jag får mäta imorgon, startmotorn går inte heller men allt annat fungerar. :s

 

detta ska väll inte ha något med gas reglaget att göra? Den ligger inte i växel liksom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är nog så att något hänt med reglaget.

Det tror nog att växeln ligger i.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

På en de motorer/reglage går det inte att starta motor med växel i. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det är nog så att något hänt med reglaget.

Det tror nog att växeln ligger i.

Hej! Det jag tänkte med men startmotorn gick nån gång sen slutade den igen. Men borde de inte bara vara startmotorn isf? Bränslepumpen borde väll gå igång oavsett gasreglaget?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nödstoppet? 

vx brytare kan kopplas förbi, gula kablar på min iaf

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hej alla !

om vi säger att det är reglaget som klöddar den borde väll bara bryta själva startmotorn? för det är ju ett "hack" extra på nyckeln när man startar. när man slår på tädningen så ska ju  bränslepumpen starta i 3 sekunder, det borde väll inte ha något med reglaget att göra? 

Edited by Anders89

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan det vara nåt med kill switchen? Bryter den strömmen till pumpen / reläet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev Anders89:

Hej alla !

om vi säger att det är reglaget som klöddar den borde väll bara bryta själva startmotorn? för det är ju ett "hack" extra på nyckeln när man startar. när man slår på tädningen så ska ju  bränslepumpen starta i 3 sekunder, det borde väll inte ha något med reglaget att göra? 

Har du startspärr?

Dödmansgrepp i reglage (snöret runt handleden)?

 

Är det en MPI du har (motor)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev patrikflink:

Har du startspärr?

Dödmansgrepp i reglage (snöret runt handleden)?

 

Är det en MPI du har (motor)?

Har dödmansgrepp ja men smörjde reglaget och kopplade ej in dödman utan den knappen ligger kvar bakom reglaget. Bryter den strömmen till pumpen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Anders89:

Har dödmansgrepp ja men smörjde reglaget och kopplade ej in dödman utan den knappen ligger kvar bakom reglaget. Bryter den strömmen till pumpen ?

Vissa modeller av larm med startspärr bryter pump och startmotor.

 

Att just dödmansgrepp skulle bryta pumpen kan jag ej svära på, men i ditt fall så skulle jag testa och koppla in den för att säkerställa.

 

Det går ju inte att starta motorn om den är "utlöst" iallafall.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev patrikflink:

Vissa modeller av larm med startspärr bryter pump och startmotor.

 

Att just dödmansgrepp skulle bryta pumpen kan jag ej svära på, men i ditt fall så skulle jag testa och koppla in den för att säkerställa.

 

Det går ju inte att starta motorn om den är "utlöst" iallafall.

Enda jag gjort med båten sen den va igång för 2 dagar sen är pillat med reglaget o bytt bränslefilter så kanske är den rackaren då 😕 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man byter bränslefilter och inte fyller upp filtren innan man slår på tändningen så går pumpen torr för länge och havererar. Pumpen måste då bytas.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev sanktanna:

Om man byter bränslefilter och inte fyller upp filtren innan man slår på tändningen så går pumpen torr för länge och havererar. Pumpen måste då bytas.

Ingemar

Hej fast den startade inte alls de hörde jag samt startmotorn gick ej heller

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Om det bara är reglaget (med dödmansgrepp) och bränslefilter du har plockat med. Och att pumpen inte gått / fungerat efter byte av filter så bör felet ligga i reglaget.

 

Ta du och titta ett varv till på dödmansgreppet och se så att kablarna går till rätt ställe med bra kontakt. Det är ju en säkerhetsfunktion så det bör ju vara rätt och fungera ändå.

 

---

Tilllägg:

 

Det bör ju finnas en brytare som indikerar att växeln är ur / neutral. Eller kunde du starta motorn med växeln i tidigare? 

Edited by LuminaL
Mer information

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev LuminaL:

Om det bara är reglaget (med dödmansgrepp) och bränslefilter du har plockat med. Och att pumpen inte gått / fungerat efter byte av filter så bör felet ligga i reglaget.

 

Ta du och titta ett varv till på dödmansgreppet och se så att kablarna går till rätt ställe med bra kontakt. Det är ju en säkerhetsfunktion så det bör ju vara rätt och fungera ändå.

 

---

Tilllägg:

 

Det bör ju finnas en brytare som indikerar att växeln är ur / neutral. Eller kunde du starta motorn med växeln i tidigare? 

Hej!

det har jag aldrig provat faktiskt altid haft neutral

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även om du "bara" grejat med reglaget och bränslefiltret så är det ju lätt hänt att komma åt en kabel när man mekar så att den lossnar eller glappar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juste kom på att när man slår på tädningen samma läge som man hör bränslepumpen så tjuter den liksom "beep beep beep" inte pumpen då men att man slår på tädningen. det ljudet kommer inte heller när jag slår på nu. kan detta fortf ha med killswitchen o göra eller är det nån stor säkring som släckt ner hela ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allt tyder på att du saknar 12 volt någonstans, misstänker att ditt beep ljud kommer från en varningssummer i reglaget och nu är den tyst. Hur såg reglaget ut när du plockade isär det. Borde finnas en del kablar där i.
Du har med stor sannolikhet felet i reglaget eller kablaget runt detsamma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som övriga skriver är det med största sannolik något du har varit på.

Här är en en skiss som jag inte kan garantera är till ditt reglage men principen är nog liknande.

 

I detta fall tar den även relät till soppapumpen.

På mitt reglage sitter switchen separat under reglaget kopplat med 2flatstift.

 

Och såklart följa Ingemars ”guide” om du inte redan gjort det.

 

818F3672-4544-48A8-9943-9BE9AED3E111.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla!

 

det har löst sig nu det var kill switchen på gasen som satt i intryckt läge när jag hade skruvat av allt :) tack för allas hjälp mvh Anders

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...