Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Anders89

VP 4,3 startar ej. akut hjälp skulle vara tacksamt.

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Båten startade på land för 3 dagar sedan, sen dess har jag fixat med gasreglaget det gick trögt och nu går det fint, samt bytat bränmslefiltret.

reglaget ska ju inte ha o göra med bränslepumpen ej startar?

 

när jag rullade i båten idag så går inte bränslepumpen igång?  är det någon är som vet vad det kan vara? har inte rört något med elen alls eller så. båten står ganska dumt till så hade behövt hjälp ganska fort 😕

 

Tack så mycket

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låter som du har elektrisk pump.

Steg 1 är att mäta om den får ström.

Redigerad av FIATX19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev FIATX19:

Låter som du har elektrisk pump.

Steg 1 är att mäta om den får ström.

Hej!

jag får mäta imorgon, startmotorn går inte heller men allt annat fungerar. :s

 

detta ska väll inte ha något med gas reglaget att göra? Den ligger inte i växel liksom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att något hänt med reglaget.

Det tror nog att växeln ligger i.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en de motorer/reglage går det inte att starta motor med växel i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det är nog så att något hänt med reglaget.

Det tror nog att växeln ligger i.

Hej! Det jag tänkte med men startmotorn gick nån gång sen slutade den igen. Men borde de inte bara vara startmotorn isf? Bränslepumpen borde väll gå igång oavsett gasreglaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nödstoppet? 

vx brytare kan kopplas förbi, gula kablar på min iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej alla !

om vi säger att det är reglaget som klöddar den borde väll bara bryta själva startmotorn? för det är ju ett "hack" extra på nyckeln när man startar. när man slår på tädningen så ska ju  bränslepumpen starta i 3 sekunder, det borde väll inte ha något med reglaget att göra? 

Redigerad av Anders89

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara nåt med kill switchen? Bryter den strömmen till pumpen / reläet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Anders89:

Hej alla !

om vi säger att det är reglaget som klöddar den borde väll bara bryta själva startmotorn? för det är ju ett "hack" extra på nyckeln när man startar. när man slår på tädningen så ska ju  bränslepumpen starta i 3 sekunder, det borde väll inte ha något med reglaget att göra? 

Har du startspärr?

Dödmansgrepp i reglage (snöret runt handleden)?

 

Är det en MPI du har (motor)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev patrikflink:

Har du startspärr?

Dödmansgrepp i reglage (snöret runt handleden)?

 

Är det en MPI du har (motor)?

Har dödmansgrepp ja men smörjde reglaget och kopplade ej in dödman utan den knappen ligger kvar bakom reglaget. Bryter den strömmen till pumpen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Anders89:

Har dödmansgrepp ja men smörjde reglaget och kopplade ej in dödman utan den knappen ligger kvar bakom reglaget. Bryter den strömmen till pumpen ?

Vissa modeller av larm med startspärr bryter pump och startmotor.

 

Att just dödmansgrepp skulle bryta pumpen kan jag ej svära på, men i ditt fall så skulle jag testa och koppla in den för att säkerställa.

 

Det går ju inte att starta motorn om den är "utlöst" iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev patrikflink:

Vissa modeller av larm med startspärr bryter pump och startmotor.

 

Att just dödmansgrepp skulle bryta pumpen kan jag ej svära på, men i ditt fall så skulle jag testa och koppla in den för att säkerställa.

 

Det går ju inte att starta motorn om den är "utlöst" iallafall.

Enda jag gjort med båten sen den va igång för 2 dagar sen är pillat med reglaget o bytt bränslefilter så kanske är den rackaren då 😕 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man byter bränslefilter och inte fyller upp filtren innan man slår på tändningen så går pumpen torr för länge och havererar. Pumpen måste då bytas.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev sanktanna:

Om man byter bränslefilter och inte fyller upp filtren innan man slår på tändningen så går pumpen torr för länge och havererar. Pumpen måste då bytas.

Ingemar

Hej fast den startade inte alls de hörde jag samt startmotorn gick ej heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det bara är reglaget (med dödmansgrepp) och bränslefilter du har plockat med. Och att pumpen inte gått / fungerat efter byte av filter så bör felet ligga i reglaget.

 

Ta du och titta ett varv till på dödmansgreppet och se så att kablarna går till rätt ställe med bra kontakt. Det är ju en säkerhetsfunktion så det bör ju vara rätt och fungera ändå.

 

---

Tilllägg:

 

Det bör ju finnas en brytare som indikerar att växeln är ur / neutral. Eller kunde du starta motorn med växeln i tidigare? 

Redigerad av LuminaL
Mer information

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev LuminaL:

Om det bara är reglaget (med dödmansgrepp) och bränslefilter du har plockat med. Och att pumpen inte gått / fungerat efter byte av filter så bör felet ligga i reglaget.

 

Ta du och titta ett varv till på dödmansgreppet och se så att kablarna går till rätt ställe med bra kontakt. Det är ju en säkerhetsfunktion så det bör ju vara rätt och fungera ändå.

 

---

Tilllägg:

 

Det bör ju finnas en brytare som indikerar att växeln är ur / neutral. Eller kunde du starta motorn med växeln i tidigare? 

Hej!

det har jag aldrig provat faktiskt altid haft neutral

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om du "bara" grejat med reglaget och bränslefiltret så är det ju lätt hänt att komma åt en kabel när man mekar så att den lossnar eller glappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Juste kom på att när man slår på tädningen samma läge som man hör bränslepumpen så tjuter den liksom "beep beep beep" inte pumpen då men att man slår på tädningen. det ljudet kommer inte heller när jag slår på nu. kan detta fortf ha med killswitchen o göra eller är det nån stor säkring som släckt ner hela ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt tyder på att du saknar 12 volt någonstans, misstänker att ditt beep ljud kommer från en varningssummer i reglaget och nu är den tyst. Hur såg reglaget ut när du plockade isär det. Borde finnas en del kablar där i.
Du har med stor sannolikhet felet i reglaget eller kablaget runt detsamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som övriga skriver är det med största sannolik något du har varit på.

Här är en en skiss som jag inte kan garantera är till ditt reglage men principen är nog liknande.

 

I detta fall tar den även relät till soppapumpen.

På mitt reglage sitter switchen separat under reglaget kopplat med 2flatstift.

 

Och såklart följa Ingemars ”guide” om du inte redan gjort det.

 

818F3672-4544-48A8-9943-9BE9AED3E111.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

det har löst sig nu det var kill switchen på gasen som satt i intryckt läge när jag hade skruvat av allt :) tack för allas hjälp mvh Anders

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...