Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Stormfocken

Tappat spinnackerfall

Rekommendera Poster

Hej!
Klantade mig förra sommaren med att inte ha stoppknop på spinnackerfallet. Det gled ur och ramlade upp en bit i masten. Klantade mig sedan ännu mer och drog ut hela fallet ur masten. Tänkte efter att ha läst det tips här på forumet försöka sätta tillbaka det genom att fästa en mutter i en fiskelina, klättra upp i mastkranen och släppa ned muttern med fiskelina i masten, sedan pillra ut muttern med lina vid mastfoten, sy fast fallet på fiskelinan och dra in det i masten igen. Men, har det någon chans att lyckas? Någon som gjort en sådan operation förut? Risk för att man strular till det ännu mer?

 

Tacksam för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Stormfocken:

Hej!
Klantade mig förra sommaren med att inte ha stoppknop på spinnackerfallet. Det gled ur och ramlade upp en bit i masten. Klantade mig sedan ännu mer och drog ut hela fallet ur masten. Tänkte efter att ha läst det tips här på forumet försöka sätta tillbaka det genom att fästa en mutter i en fiskelina, klättra upp i mastkranen och släppa ned muttern med fiskelina i masten, sedan pillra ut muttern med lina vid mastfoten, sy fast fallet på fiskelinan och dra in det i masten igen. Men, har det någon chans att lyckas? Någon som gjort en sådan operation förut? Risk för att man strular till det ännu mer?

 

Tacksam för alla svar!

Byt ut muttern mot en cykelkedja så går det enklare.

Använd en tunn persiennlina eller ett murarsnöre som är starkare än en fiskelina.

bild.png.bfc9a4b6f707e5b3033831e69fe9cf8e.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med ovan. 
Vill bara lägga till att du inte gjorde fel, man skall ALDRIG ha stoppknop på spinnakerfall (eller gajarna). Går något fel måste man kunna släppa på fallet och låta det rappa ur masten. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar! Bra också att någon del av de gamla cyklarna som inte längre används kommer till nytta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Peter_K skriver så ska det inte vara stoppknop på spinnakerfallet eller Skot / Gaj.

 

Ingen kul situation att ha en spinnaker hängande från toppen på masten utan möjlighet att få ner den, eller att dra sönder den i vattnet för att man lyckas tråla med den och inte kan låta linorna löpa ut.

 

iden med cykelkedja är vanlig för att få tillbaka fall i masten och verkar fungera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cykelkedja verkar supersmart. Själv har jag använt gardinsträng. Jättelätt att få ner genom masten men svår att få ut där nere.
Cykelkedja blir det.... nästa gång det händer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prövade igår med cykelkedja ihopsatt med murarsnöre. Men cykelkedjan var nog dels lite för grov (även om den var något men bara lite "tunnare" än själva fallet) och dels tog jag nog för lång cykelkedja (tog hela från en barncykel som inte används längre). Lyckades inte då kedjan var ganska svår att pilla ner genom hålet uppe i masten och dessutom verkade den "stanna" uppe i toppen av masten så den verkade inte glida ner och dra murarsnöret efter sig. Nåväl, jag får försöka igen med lite kortare kedja en annan dag eller om man kan få fast några små dankar på rad istället. Hur man nu skulle få fast dem på murarsnöret....  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Stormfocken:

Prövade igår med cykelkedja ihopsatt med murarsnöre. Men cykelkedjan var nog dels lite för grov (även om den var något men bara lite "tunnare" än själva fallet) och dels tog jag nog för lång cykelkedja (tog hela från en barncykel som inte används längre). Lyckades inte då kedjan var ganska svår att pilla ner genom hålet uppe i masten och dessutom verkade den "stanna" uppe i toppen av masten så den verkade inte glida ner och dra murarsnöret efter sig. Nåväl, jag får försöka igen med lite kortare kedja en annan dag eller om man kan få fast några små dankar på rad istället. Hur man nu skulle få fast dem på murarsnöret....  

Om det är ståldankar, är det väl bara att borra hål och trä igenom snöret.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé! Eller man kanske kan köpa färdiga stålpärlor i någon hobbyaffär! Som kan träs på en tunn lina som i sin tur kan sättas fast på murarsnöret som sätts fast på fallet! Kunde aldrig tro att det skulle vara så mycket pyssel när jag råkade tappa upp fallet i masten :) Men ganska kul ändå (så länge man inte behöver spinnackern eller dess fall).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Stormfocken:

Bra idé! Eller man kanske kan köpa färdiga stålpärlor i någon hobbyaffär! Som kan träs på en tunn lina som i sin tur kan sättas fast på murarsnöret som sätts fast på fallet! Kunde aldrig tro att det skulle vara så mycket pyssel när jag råkade tappa upp fallet i masten :) Men ganska kul ändå (så länge man inte behöver spinnackern eller dess fall).

Prova med en vanlig tunn blank kedja, som är följsam åt alla håll, till skillnad från cykelkedjan.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Rascal:

Prova med en vanlig tunn blank kedja, som är följsam åt alla håll, till skillnad från cykelkedjan.

Cykelkedjor är nästan alltid även infettade från fabrik, så de är oerhört klibbiga och kletiga. Avråder starkt från att stoppa in en sån i masten!

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack raol och Rascal! Jo, det finns ju bättre kedjor i vilket byggvaruhus som helst, jag börjar med det innan det blir hobbyaffären :)  Och jo, jag avfettade den cykelkedja jag använda innan den åkte jag försökte få ned den i masten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...