Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin_Haggstrom

Felsöka kylvätsketemp mätare som ej ger utslag

Rekommendera Poster

Kad32 p kylvätskemätaren ger ej utslag. Förlsag på steg för att felsöka. Det är en Kad32 p. Alla andra instrument funkar, dvs varvtal, psi, volt o tankmätaren.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Kad32 p kylvätskemätaren ger ej utslag. Förlsag på steg för att felsöka. Det är en Kad32 p. Alla andra instrument funkar, dvs varvtal, psi, volt o tankmätaren.

Det kan vara lite olika ohm-värden på instrument och givare för olika motorer men ett exempel är

Mätvärden:
+20º = 2500 Ohm
+80º = 300 Ohm

 

Om du inte äger ett mätinstrument där du kan mäta motstånd (mätområde ohm) så skaffa ett sådan.

 

Anslut ditt mätinstrument till temperatursensorn på motorn och varmkör. Då ska värdena variera enligt "mätvärden" ovan. Om värdena inte varierar så är sensorn trasig. Byt.

 

Om värdena är korrekta så gå vidare och mät visarinstrumentet i båten.

 

Skaffa en vridpotentiometer där du kan ställa ohmvärdena (Kjell&Co ca 40:-).Testa potentiometern mot ditt mätinstrument så du vet ungefär var du har de olika värdena enligt "mätvärden" ovan. Koppla in potentiometern till visarinstrumentet i båten och variera motståndet. Om visaren rör sig enligt "mätvärden" så fungerar ditt visarinstrument.

 

Om både sensor och visarinstrument fungerar vid mätning enligt ovan så felet troligen trasiga kablar eller oxid i anslutningarna. Då är det bara att fortsätta felsökningen och hitta var det kabel/anslutningsfelet finns. Även för det jobbet så är mätinstrumentet värdefullt (anslut i båda kabeländar och mät motståndet, då hittar du avbrottet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Anslut ditt mätinstrument till temperatursensorn på motorn och varmkör.

Världsklass har mätinstrument men hur ansluter jag till sensorn specifikt?, tar jag loss kabeln och sen ….. osv? Kan du beskriva hur jag ansluter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Anslut en multimeter till den losskruvade givaren, mät motståndet samtidigt som du värmer den med en varmluftspistol... 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu funkar den. Felet var att kontaktdonet original vp ej passade till en nyare vdo mätare som satt i båten. Plus stiftet satt på givaren o givaren på plus. Bytte plats o kontaktdonet och nu funkar det. Mäter 80 grader när jag är ute o kör;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...