Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bejban

Hur tvättar ni era kapell?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vill ha lite tips. Hur tvättar ni era hamnkapell enkelt och billigt? Mitt har några år på nacken men funkar fint. Kan jag köra det i vanlig tvättmaskin på 30-40° och impregnera efteråt? 

 

Vågar man torktumla eller ska det istället lufttorka?

 

Eller skulle ni aldrig köra i varken tvättmaskin eller torktumlare?

 

Tacksam för att höra alla era erfarenheter!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa för kapell är att tvätta dem i mild tvållösning för hand med mjuk borste. Aldrig i en vanlig tvättmaskin!

Sen impregnering där det finns en räcka olika medel att välja. Funkar kapellet bra och är tätt före varsam tvätt så räcker säkert något av de billigare, tex Biltemas.

 

Har man mögel på kapellet så är vad jag vet bara Ship Shape och liknande medel vilka ofta innehåller någon klor-lösning som funkar. Dock blir kapellet och dess sömmar spröda av detta så använd med försiktighet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev ChristerN:

Det bästa för kapell är att tvätta dem i mild tvållösning för hand med mjuk borste. Aldrig i en vanlig tvättmaskin!

Sen impregnering där det finns en räcka olika medel att välja. Funkar kapellet bra och är tätt före varsam tvätt så räcker säkert något av de billigare, tex Biltemas.

 

Har man mögel på kapellet så är vad jag vet bara Ship Shape och liknande medel vilka ofta innehåller någon klor-lösning som funkar. Dock blir kapellet och dess sömmar spröda av detta så använd med försiktighet.

Kapellet är tätt och utan mögel. Hade läst om en del som körde sina kapell i tvättmaskin men då kanske jag ska undvika det. 

 

Är det någon speciell tvållösning du skulle rekommendera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Bejban:

 

Är det någon speciell tvållösning du skulle rekommendera?

Förmodligen inte det bästa men när jag har haft kapell i bra skick så har jag tagit lite flytande tvål av enklaste sort. Tvålflingor har jag läst om.

Någon annan kanske har bättre tips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått det rätt ska man tvätta det så lite som möjligt. Ljummet vatten och mjuk borste. Och är det inget mögel och tätt finns det väl egentligen ingen anledning att bråka med det mer än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger ut det på terrassen och skrubbar med mjuk borste, hänger sen upp det för torkning och därefter impregnering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har numera bara en liten kapell-lapp över den yttre styrplatsen. Denna har tvättats i badkaret med såpa. Sedan dropptorkat.

 

Impregnering har skett så att jag hängt upp kapellet mot husfasaden och sprutat på impregnering för grovtextil, oftast Hendens, som är spädd enlig anvisningen, då har jag använt en billig tryckluftsdriven färgspruta som medföljde i paketet vid ett kompressorköp.

 

Det är viktigt att man så snabbt som möjligt får bort olika sorters fågelbajs från kapellet. Vi har här trutar av olika slag som då är väldigt duktiga på att producera en massa skit. Saltvatten är ju inte så bra för väven den heller...

Därför är det inte fel att någon gång emellanåt spola av kapellet med sötvatten, om det nu inte regnar hela sommaren förstås.... eller regnet kan ju vara surt och innehålla både det ena och det andra, sand från Sahara och sot från Ruhr om nu vinden kommer från det hållet, så lika bra att spola av kapellet ändå.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger ut det på altan, sköljer först med ljummet vatten som inte är mer än 33-34 grader. Skvätter på lite vanlig grönsåpa och skurar med mjuk borste. Inga hårda tag alls. Sedan sköljer jag av med ljummet vatten och hänger på tork. Impregnerar varannat år, så i år slapp jag impregnering 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny medlem i detta forum och vill bidra med de kunskaper/erfarenheter jag har om båtkapell och inredning.

 

Lite kontroversiellt svar men ja, jag hade kört ett hamnkapell i tvättmaskinen. 30 grader med ett milt tvättmedel och sedan upp med det på en lina för att lufttorka. Har du fläckar av smuts från fåglar eller grönalger så lägg det i blöt över natten med grönsåpa i baljan/spannen. Behöver du gno loss smutsen så använd en mjuk borste, mjuk som en borste du vågar dra över lacken på bilen.

När kapellet har torkat på linan så kan du passa på att impregnera där det hänger, med fördel utomhus pga doften från impregneringen. Jag hade använt Imprenex Outdoor, finns i flera butikskedjor och kostar rimligt med pengar. 

 

Om trådarna på båtkapellen: 

Ett kapell sys traditionellt med en bomullsomspunnen polyestertråd som är behandlad för att klara av bla. UV-strålarna. Tråden har bara en viss livslängd innan den torkar och då får man be en kapellmakare att sy dit ny tråd. Går tråden sönder så är det dags för service, det är oundvikligt och inget som en tvätt skyndar på eller orsakar (inom rimliga gränser). Att inte tvätta ett kapell regelbundet är värre. 

 

Bara för att klargöra en sak så hade jag aldrig stoppat ett vanligt kapell med rutor i en tvättmaskin. 

Där gäller den dryga handtvätten med mjuk borste och såpa, har du svartmögel så finns bara ett medel som funkar och det är ShipShape. 

 

Lycka till

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Deggen:

Ny medlem i detta forum och vill bidra med de kunskaper/erfarenheter jag har om båtkapell och inredning.

Välkommen till MG!

2 minuter sedan skrev Deggen:

har du svartmögel så finns bara ett medel som funkar och det är ShipShape. 

Håller helt med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga i förbindelse med denna tråd. När man säger "hamnkapell" vad exakt avser man då? 
Jag vet att vissa har typ en enklare kapellsnutt man lägger över sitt vanliga kapell i hamn för att skydda sitt "riktiga" kapell mot sol och fågelbajs etc. Är det det man menar med hamnkapell? Eller är det något annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Boanjohan:

En fråga i förbindelse med denna tråd. När man säger "hamnkapell" vad exakt avser man då? 
Jag vet att vissa har typ en enklare kapellsnutt man lägger över sitt vanliga kapell i hamn för att skydda sitt "riktiga" kapell mot sol och fågelbajs etc. Är det det man menar med hamnkapell? Eller är det något annat?

Man brukar kalla de kapell som man drar över (och knäpper fast) en öppen båt för hamnkapell. Tror det mest är för att skydda mot regn som annars fyller båten och mot solen.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett exempel på hamnkapell.

20160907_093208_resized.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamnkapell är en bra investering till båten. Billigare än ett campingkapell och enklare att hantera.

 

Du nämnde de som lägger tygbitar på taket för att skydda kapellet från sol och smuts. Jag ser ofta skador på båtkapell där tygbitar som det eller vinterpress har legat och rört sig på kapellväven. Oavsett vad du lägger mot ditt kapell så kommer det skava hål eller tunna ut väven så ett hål oundvikligen uppstår. 

 

Har man problem med fågelspillning eller helt enkelt värnar mycket om sitt campingkapell så hade jag investerat i ett hamnkapell. Det kommer förlänga campingkapellets livstid mångfalt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden som nämnts i denna tråden, är inte vilken tråd som helst. Visst, som redan nämnts, skall den klara UV-strålningen från vår närmaste stjärna 🌞.

MEN den skall också svälla när den blir blöt. Alltså skall tråden täta i hålen som symaskinen gjorde, när det regnar, och det gör det ju oftast, om det inte snöar eller haglar förstås.

Det kan vara bra att ha med sig litet sådan tråd och en passande nål 🪡 i verktygsväskan ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...