Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Smoerboena

Förbrukningsproblematik

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, 

Förra sommaren köpte vi en Princess 330 som hade 3 förbrukningsbatterier samt ett i fören för ankarspel och bogpropeller. Saker och ting betedde sig lite underligt så kompletterade med två batterier till men problemen kvarstår.

När vi har landström fungerar allt som det ska och batterimonitorn säger mellan 100 - 104%, när vi sedan åker ut och lägger oss utan landström så sjunker % ganska drastiskt utan att ha någon större förbrukning. Värmaren startar inte, kylskåpet går som i en loop utan att få igång kompressorn och bogpropellern slår även ut plottern.. 

Har idag likt bifogad skiss 5 100ah i aktern som jag mätte av idag och samtliga har mellan 12,95volt - 13,03volt (kopplade bort dessa och mätte en och en), det främre batterier till bog och ankarspel höll 12,92volt.

 

Båten var sedan tidigare inte kopplade med skiljerelä för startbatteri och förbrukningsbatterier utan samtliga batterier är kopplade som en Start/förbrukningsbank. 

 

Är det någon som har en aning om vad det kan vara som spökar?

 

Skulle även vilja koppla om detta så det blir bättre än vad det är idag, det verkar dock vara en vetenskap att veta vad och hur man ska koppla..

 

Skiljerelä och sära på start och förbrukning?

Batteriavskljare?

Isolator?

En till DC/DC laddare till batteri för bog och ankarspel?

Separat förbrukningsbank mellan förbrukning och Bog och Ankarspel?

 

Som ni ser på skissen så är batterierna kopplade som så att det i mitten är kopplat till plinten, sen går det åt två håll till övriga, bör man även ändra detta så plus börja på det ena och avsluta denna där minus börjar?

 

Jättetacksam om någon kan hjälpa mig att få ordning på detta.

princess skiss.pdf

Redigerad av Smoerboena
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om jag förstått rätt är alla batterierna i princip parallellkopplade…!? Det är ju rena vansinnet, svårt att tro att det kan vara så i en kvalitetsbåt, men nån okunnig kanska har varit i farten?

 

Fixa ett sklijerelä som åtminstone skiljer start och förbrukarbanken åt. Ett skiljerelä som även skiljer start- och bogprpeller/ankarspelsbatteriet åt.

 

Att spänningen sjunker så som du beskriver det tyder ju på att någonting drar en massa ström. Det är då lätt att tro att ett eller flera av batterierna är dåligt och suger i sig ”laddning” från de andra batterierna.

 

Kylskåp och värmare är ju känsliga för spänningsfall och båda kommer inte ur startfasen om spänningen är för låg.

Jag har haft liknande problem med en kylbox, den fick nya 4mm2 kablar direkt från den primära säkringsdosan och minusskenan, dessutom installerade jag en spänningsvakt som bryter strömmen till kylen och kylboxen om spänningen sjunker under 11V (eller om det var 10,5).

 

Jag tycker detta verkar vara en soppa, det är ju svårt för dig att veta vilka batterier som är bra och vilka som inte är det. Att mäta spänningen över batteriet utan belastning är nästan meningslöst. Bra om du kan mäta med en sådan där gammal belastningsprovare eller en sentida digital sådan.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Att spänningen sjunker så som du beskriver det tyder ju på att någonting drar en massa ström. Det är då lätt att tro att ett eller flera av batterierna är dåligt och suger i sig ”laddning” från de andra batterierna

Eller är batterierna dåliga och redan lite ström får dem att säcka.

 

För om jag fattade det rätt mätte du spänningen på batterierna en och en UTAN belastning ?  Bättre kanske att börja mäta med dem så som de är inkopplade och se vilken spänning de dippar till när kylskåpet försöker starta.

 

Edit: Såg att @Georg_Ohm redan berört problematiken att mäta obelastat. F.ö. håller jag helt med - det där är någon som haft otur när den tänkte som gjort om det hela till en bank.

Du skriver inte hur snabbt du menar med "drastiskt" - en timme, en dag eller en vecka ?

Men om bogisens förbrukning ger sådan dipp att plottern slocknar - trots eget lokalt batteri och en tämligen stor bank - då är antingen ett eller flera batterier kass alt. så är det väldigt risigt ställt med kablagen emellan. Tror dock på det förstnämnda.

 

(Har själv 4x100Ah i förbrukarbanken utan "lokala" batterier och kan köra både bog- och akterprop samtidigt utan att instrumenten slocknar eller ens är i närheten av att göra det).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Eller är batterierna dåliga och redan lite ström får dem att säcka.

 

För om jag fattade det rätt mätte du spänningen på batterierna en och en UTAN belastning ?  Bättre kanske att börja mäta med dem så som de är inkopplade och se vilken spänning de dippar till när kylskåpet försöker starta.

Ja precis, såsom andra forumdeltagare och undertecknad skrivit x flera, så kan dåliga men nyladdade batterier luras. Dom visar en bra tomgångsspänning, men så fort man belastar dem sjunker spänningen nämnvärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksam för snabba svar!

Det är precis som vi säger, en riktigt soppa..

 

Första steget då är med andra ord att testa mäta under belastning.

 

Nästa steg tänker jag så här,

Köpa ett till batteri och använda som startbatteri med ett skiljerelä så jag separerar start- och förbrukarbankerna.

Byta ut eventuellt dåliga batterier samt byta ut till grövre kablar mellan batterierna.

Installera en till DC/DC och lägga fram vid batteriet till bog/ankarspel.

Koppla om förbrukarbatterierna så plus/minus börjar längst ifrån varann.

 

Är det nåt annat jag bör tänka på? Ändra? Eller tänker jag fel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja precis, såsom andra forumdeltagare och undertecknad skrivit x flera, så kan dåliga men nyladdade batterier luras. Dom visar en bra tomgångsspänning, men så fort man belastar dem sjunker spänningen nämnvärt.

Av ren nyfikenhet. Hur många volt ska ett friskt batteri mäta minst under hög belastning?

Testar man med motorn avstäng så att generatorn inte laddar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Smoerboena:

Tacksam för snabba svar!

Det är precis som vi säger, en riktigt soppa..

 

Första steget då är med andra ord att testa mäta under belastning.

 

Nästa steg tänker jag så här,

Köpa ett till batteri och använda som startbatteri med ett skiljerelä så jag separerar start- och förbrukarbankerna.

Byta ut eventuellt dåliga batterier samt byta ut till grövre kablar mellan batterierna.

Installera en till DC/DC och lägga fram vid batteriet till bog/ankarspel.

Koppla om förbrukarbatterierna så plus/minus börjar längst ifrån varann.

 

Är det nåt annat jag bör tänka på? Ändra? Eller tänker jag fel?

 

Jag tror du tänker väldigt riktigt i detta.

Jag har aldrig varit med om att batteribanken i en nyinköpt begagnad båt varit bra… det har alltid slutat med att jag fått byta en eller båda bankerna första säsongen jag använt båten.

 

Ändra på… tja det ser ju litet risigt ut på bilden, men det kan ju vara så att en och annan kabel försvinner när du kopplat om med sklijerelä och så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev Cobalt233:

Av ren nyfikenhet. Hur många volt ska ett friskt batteri mäta minst under hög belastning?

Testar man med motorn avstäng så att generatorn inte laddar?

FD889A23-A5DA-4095-8C9B-96C5BC902A0B.jpeg.57d5a0c88c94717cbde8736b6c0e77cd.jpeg
 

Man testar med avstängd motor och då vilande generator.

Det beror ju naturligtvis på belastningen, men min hemska batteritestare som ser ut ungefär som en brödrost, så sjunker spänningen till 11,5V på ett friskt nyladdat batteri, men testaren blir ju varm och go. Spänningen skall återgå till omkring 12,5-12,7V efter testet, gör den inte det är batteriet antingen kasst, dåligt laddat eller båda delarna.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev Smoerboena:

Köpa ett till batteri och använda som startbatteri med ett skiljerelä så jag separerar start- och förbrukarbankerna

Yes !  Och det som det för med sig, såsom huvudströmbrytare och helst motorsäkring.

 

14 timmar sedan skrev Smoerboena:

Byta ut eventuellt dåliga batterier samt byta ut till grövre kablar mellan batterierna

Vad är det för grovlek idag, dvs måste de bytas ut ?  Kablarna mellan batterierna är korta och ofta är det inte kabeln det är fel på, utan kabelskon (som börjat ärga). 50mm² skulle jag tycka var tillräckligt (även om det i min nya båt var 2x95mm² (!) på några ställen - helt i onödan...).

 

14 timmar sedan skrev Smoerboena:

Installera en till DC/DC och lägga fram vid batteriet till bog/ankarspel

Du behöver ingen DC/DC. Visst blir det lite spänningsfall om kabeln är klen, men det minskar mot noll när batteriet börjar bli fulladdat. En DC/DC drar dessutom en del tomgångsström. Lägg hellre dessa pengar på annat - se nedan.

 

14 timmar sedan skrev Smoerboena:

Koppla om förbrukarbatterierna så plus/minus börjar längst ifrån varan

Teoretiskt riktigt, men i praktiken i våra installationer är skillnaden nästan försumbar. Verifierat med egna mätningar under "normala" strömuttag, finns i någon tråd från förra året tror jag.

Finns många liknande "måsten" och sanningar, som visserligen kanske inte är osanna men som bara motsvarar lite brus på ytan jämfört med allt annat i elsystemet - som borde göras något åt innan.

 

14 timmar sedan skrev Smoerboena:

Är det nåt annat jag bör tänka på? Ändra? Eller tänker jag fel?

Lägg DC/DC-pengarna på en fast monterad "batteritankmätare" istället och sätt på förbrukarbanken. Då har du full koll på in/utström, batterispänning och hur mycket som går in och ut.

Vill du ha ett användbart löst mätinstrument så är en tångamperemeter som klarar DC en bra investering. Den kan du f.ö. använda redan nu för att se ström i kablarna, dvs om det verkligen är exceptionellt mycket.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om något inte fungerar så hjälper det sällan att krångla till det genom att börja med att bygga om allting och/eller komplettera med nya prylar. Det kostar oftast bara en massa pengar och arbete utan att få ordning på systemet.

 

Systemet har ju fungerat tidigare så helt galet kan det inte vara om det inte "byggt sönder" av tidigare ägare som likt dig vill börja med att komplettera med mer prylar utan att veta varför.

 

Börja med att leta upp vad som inte fungerar. Sedan är det dags att åtgärda det som är orsakar felet.

 

Tångampermeter (som kan mäta i både AC-system och DC-system, som kan mäta både ström (A), spänning (V) och resistans (ohm)) och batteritestare är två bra verktyg för att felsöka.

 

Biltema har ett par prisvärda instrument av detta slag. Tångampermeter för 549:- ( https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/amperemetrar/tangamperemeter-400-a-2000044264  ) och batteritestare för 379:- ( https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/batteritestare/batteritestare-2000035744  ) om du inte lånar av @Squidward  Det finns en liknande tångamperemeter hos Clas Ohlsson som är en femtilapp billigare.

 

Börja sedan med att testa varje enskilt batteri och byt eventuellt slutkörda batterier.

 

Fortsätt med att följa strömförbrukningen från batterierna och utåt mot förbrukarna i de kretsar där det förbrukas effekt (alla förbrukare avstängda). (Jag har själv hittat en tjuvström i bilen på det sättet. Det var kontakten till bagagerumsbelysningen som gett upp. Ett sådant fel hade aldrig hittats utan systematiskt letande. När luckan öppnades så lyste det, att det fortsatte att lysa när den stängdes var omöjligt att gissa sig till.)

 

När du hittat var strömmen försvinner och bytt/reparerat dessa fel så kan du börja fundera på att bygga om och eller komplettera med prylar. Batteritankmätare är t.ex. bra för att se hur mycket effekt som finns kvar i batterierna. Att bygga om till separata start och förbrukningsbatterier är inte nödvändigt. Jag har själv en samlad batteribank med tre batterier som används till allt ombord och har aldrig haft något problem med det. "Enbankssystem" ska helst kompletteras med underspänningsskydd som kopplar bort förbrukarna innan spänningen blir så låg att det inte går att starta motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni får gärna rätta mig om jag läst/hört fel. Och gör ni det så beställer jag en batteritestare direkt 👍.

Såg någon video på YT där meken var tydlig med att batteritestarna fungerar endast på Startbatterier. I nio fall av tio dömmer den ut nya fungerande förbrukningsbatterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev Cobalt233:

Ni får gärna rätta mig om jag läst/hört fel. Och gör ni det så beställer jag en batteritestare direkt 👍.

Såg någon video på YT där meken var tydlig med att batteritestarna fungerar endast på Startbatterier. I nio fall av tio dömmer den ut nya fungerande förbrukningsbatterier.

Fel. Det är ingen milsvid skillnad på s.k. start- och förbrukarbatterier i teknik,

 

Har en Biltema och den är ganska bra på att bedöma batterierna, Oavsett förbrukar till båten eller i bilarna. Ingen exakt vetenskap, men tillräckligt, och har aldrig dömt ut ett helt ok förbrukarbatteri för mig.

Tänk dock på att låta batteriet vila (isärkopplat) ett tag om du just laddat det - att mäta på ett batteri som tagits direkt från laddning ger t ex fel tomgångsspänning oavsett mätare.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksam för alla svar!

 

#Squidward, tack och bock, befinner mig dock på östkusten.

Svänger förbi biltema efter jobbet idag och köper på mig en tångamperemätare samt en batteritestare och åker ner till båten och ser vad jag får för resultat med dessa och jobbar mig vidare därifrån!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man mäter batterier ska man komma ihåg att det som är viktigt är att kolla är skillnaden i spänning före och efter en kraftigare belastning. Jag har också samma mätinstrument från biltema, och det ger en del svar, och en del svar som inte är helt sanna :)  (beroende på vad det är för fel på batteriet).

 

Jag har ett gammalt batteri som testaren dömt ut, det har jag använt i flera år som winschbatteri utan problem.

 

Men för en snabb koll är de suveräna, och det är lätt att gämföra olika batterier med varandra, och det är lätt at kolla om olika metoder att friska upp batterierna har gett någon verkan genom att gämföra värdena före och efter.

 

Båtel ÄR ibland rätt förvirrande så att gå metodiskt tillväga är nyckeln :) 

och som Lintott skrev, systemet var rätt från början, så att identifiera vad som kan ha byggts om sen båten var ny kan ge en förståelse för var problemen uppstår. (och problemen är skrivna i plural, det finns alltid fler :) ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Enklaste sättet  att hålla koll på båtens förbrukning är att montera på en shunt o en mätare, en enkel o hyfsat billig sådan är victrons smart shunt, då vet du alltid hur mycket båten förbrukar. Du märker även om batterierna är dåliga genom att jämföra aktuell förbrukning med hur mycket batteribankens spänning sjunker vid olika effektuttag. Vill man sen separera bankerna så sätt dit en argofet enhet samt en Landströms laddare med flera utgångar 

det är bra att ha ordning på elen i båten 

 

mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...