Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
1stPeregrine

Byta laddfördelare från Volvo Paris Rhone till vad

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Min gamla laddfördelare har tagit kvällen så jag behöver en ny så även förbrukarbanken laddas.

Gör Biltemas samma jobb? Hur fungerar den ihop med solcellsregulatorn, separerar den ordentligt när solen skiner,  den laddar endast förbrukarbanken.

Är det kanske bättre med ett Skyllemarks relä som inte drar någon ström vid avstängd motor.

20220114_142602-edit-20220515163206.jpg

Redigerad av 1stPeregrine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Byt till Biltemas skiljerelä!

Du får göra en enkel omkoppling:

Drag B+ på startmotorn direkt till plus på startbatteriet (inte över batterifrånskiljaren =huvudbrytaren), där kopplar du även skiljereläets ingång (röd prick) och skiljereläets utgång kopplas till förbrukarbatteriets pluspol. Skiljerelät skall även ha minus i en klen kabel, den kan du koppla på närmast möjliga minusplint.

 

Solcellsregulatorn kommer inte att påverka eller påberkas, utgående plus och minus från den kopplas över en säkring till förbrukarbatteriet! Det brukar sällan finnas någon anledning att solcellsladda ett startbatteri.

Men om du istället kopplar regulatorn till startbatteriet så kommer skiljerelät att koppla ihop batterierna så fort det blir molnfritt på himlen. Men jag rekommenderar inte det.

Ja solcellsregulatorns utgång direkt till batteriplus via en adekvat säkring, inte över någon avskiljare/brytare, då får du laddning även i hemmahamnen då avskiljare/huvudbrytare är avslagna.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske är det enklaste men cut out 12,8V tycker jag är lågt då mitt startbatteri har en vilospänning på 12,95 ungefär.

Eller är det så att det är förbrukarbanken som styr cut out?

Solcellensregulatorn ligger endast på förbrukning & är alltid på.

Jag har även tittat på detta skiljerelät, Victron Energy Cyrix-ct 120 A Intelligent skiljerelä,  https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/batteriladdare/bilbatteriladdare/victron-energy-cyrix-ct-120-a-intelligent-skiljerela-for-1224-v-system-p49127?gclid=Cj0KCQjwyYKUBhDJARIsAMj9lkE0f21nAiytx-AbwzSKTLZlA3WJgUCIArSPhQ4o-pnZ69uI22p22-4aArIJEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

 

Det verkar ju också ganska smidigt, men också 12,8V cut out.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på ett vanligt relä om än kraftigare. Lägga 86 på D+, det skulle kräva mindre omdragningar av kabel.

Eller ett Boschrelä a 75A bättre, ser att det har inbyggda dioder vilket det nedan inte verkar ha.

 Generatorn ger som max 60A så det bör inte vara något problem.

 

image.png.009e184ab33d39f74622f01fd42e4a5e.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Bosch 75A, fungerar klockrent, ingen standby förbrukning som vissa andra elektroniska avskiljare kan ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

Ja det kanske är det enklaste men cut out 12,8V tycker jag är lågt då mitt startbatteri har en vilospänning på 12,95 ungefär.

Eller är det så att det är förbrukarbanken som styr cut out?

Solcellensregulatorn ligger endast på förbrukning & är alltid på.

Jag har även tittat på detta skiljerelät, Victron Energy Cyrix-ct 120 A Intelligent skiljerelä,  https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/batteriladdare/bilbatteriladdare/victron-energy-cyrix-ct-120-a-intelligent-skiljerela-for-1224-v-system-p49127?gclid=Cj0KCQjwyYKUBhDJARIsAMj9lkE0f21nAiytx-AbwzSKTLZlA3WJgUCIArSPhQ4o-pnZ69uI22p22-4aArIJEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

 

Det verkar ju också ganska smidigt, men också 12,8V cut out.

Jag satte en Schottky-diod på senseledningen (minus-sidan) så tror relät att jag har lägre spänning på startbatteriet och kopplar därför ifrån relät lite tidigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag satte en Schottky-diod på senseledningen (minus-sidan) så tror relät att jag har lägre spänning på startbatteriet och kopplar därför ifrån relät lite tidigare.

Ok, pilen på dioden pekar då mot skiljereäet från batteriets minusplint/pol?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev 1stPeregrine:

Ok, pilen på dioden pekar då mot skiljereäet från batteriets minusplint/pol?

Kommer inte ihåg, tyvärr. Blir väl spänning på andra sidan oavsett och det är ju det viktigaste. (Det flyter dock ingen ström igenom.) Tänker kanske fel här men det finns ju de som kan detta bättre än jag.

Jag tog fö en dubbel sockerbit och skruvade fast dioden på ovansidan och inkommande och utgående kablar på nedsidan. Enkelt och funktionellt även om vissa inte gillar sockerbitar ombord.

Sen satte jag en lätt åtkomlig strömbrytare på kabeln så jag kan slå av relät på vintern. Drar då ingen ström och landströmsladdaren får jobba mot bägge batterierna var för sig.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Ok, pilen på dioden pekar då mot skiljereäet från batteriets minusplint/pol?

 

@ChristerNs kommentar gällde nog ett spänningsavkännande relä, typ Biltemas där man sätter en diod i sense-ledningen för att lura reläet att spänningen är lägre än den är. I ditt fall med ett vanligt relä så hjälper det inte, eller rättare sagt, det finns ingen sense-ledning.

 

Möjligen kan man sätta en diod över spolen i reläet för att minska ev. störningar när det slår av, men jag tycker att det är överkurs i en båt. Jag har i alla fall aldrig upplevt några problem när laddreläet slår av:

 

image.png.9e5c33d5727ec7755880c73ff8f7f0a5.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ABC:

 

@ChristerNs kommentar gällde nog ett spänningsavkännande relä, typ Biltemas där man sätter en diod i sense-ledningen för att lura reläet att spänningen är lägre än den är. I ditt fall med ett vanligt relä så hjälper det inte, eller rättare sagt, det finns ingen sense-ledning.

 

Möjligen kan man sätta en diod över spolen i reläet för att minska ev. störningar när det slår av, men jag tycker att det är överkurs i en båt. Jag har i alla fall aldrig upplevt några problem när laddreläet slår av:

 

image.png.9e5c33d5727ec7755880c73ff8f7f0a5.png

Helt rätt. Så tänkte jag och det är tur det finns tankeläsare här på MG! :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev ABC:

ChristerNs kommentar gällde nog ett spänningsavkännande relä, typ Biltemas där

 

40 minuter sedan skrev ChristerN:

Helt rätt. Så tänkte jag och det är tur det finns tankeläsare här på MG!

Tack, jag var lite otydlig i min fråga tillbaka. Jag förstod vad Christer menade för typ av relä.

Då jag kollar runt hittar jag några olika varianter av Bosch relän med och utan inbyggda dioder. 

Det kan ju inte bli sämre med det färdigt inbyggt så jag provar med ett sådant.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...