Jump to content
Wednesday 17 August 2022
CharlotteAmelie

Är det startmotorn som är trasig?

Recommended Posts

Hej på er!

köpte förra hösten en Nimbus 310 med en Yamaha 4LHA-STP. Startade helt problemfritt innan upptagning, även vid vinterkonservering. Skulle starta den nu på våren och det är ett mekaniskt ljud. Låter inte som att startmotorn ens försöker dra igång motorn. Se länk för ljudet https://streamable.com/v6qbsz 

Har kontrollerat startbatteriet som är fulladdat och grönt. Kan det ha korroderat inuti startmotorn? 

är helt novis när det gäller motorer 🙃

Share this post


Link to post
Share on other sites

Be någon att försöka starta motorn medan du mäter spänningen vid batteriet. Bara för att det visar grönt och har spänning behöver det inte vara full kräm i batteriet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev excel319:

Be någon att försöka starta motorn medan du mäter spänningen vid batteriet. Bara för att det visar grönt och har spänning behöver det inte vara full kräm i batteriet.

Ett allt för vanligt problem!

Dåliga batterier luras. Låna ett batteri och startkablar från bilen och gör ett nytt försök.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det där låter som att solenoiden inte skjuter in startens drev i startkransen. Annars snurrar ju starten på bra, så dåligt batteri är jag tveksam till. Men det är ju det lättaste att kolla, bara att göra som tipset du fått av @Georg_Ohm.

 

Solenoiden (som sitter ovanpå motorn på bilden nedan) är en elektromagnet som har två funktioner: Dels drar den i en arm som puttar fram kugghjulet, dels gör samma rörelse att den sluter den höga strömmen från batteriplus till själva startmotorn. Ett relä helt enkelt.

 

bild.png.a83b6285d84a119c03d60e50b98a0608.png

 

Prova att knacka hårt med en hammare på startens solenoid, starten den sitter långt ner uppe till höger på din bild. om du vet var impellerpumpen sitter så är starten ett par dm rakt akter om locket på pumpen.

bild.png.da1fe3481ff93fef7b547f7957e22610.png

I värsta fall kan armen som skall putta fram drevet eller infästningen till den i solenoiden gått av. Den sluter ju strömmen till motorn, det är den snabbspinnande motorn du hör. Så själva solenoiden rör ju på sig, vilket annars är ett vanligt fel (man hör då bara ett "klick" eller ibland ingenting). Men den får alltså inte fram kugghjulet så det greppar in.

 

Men dessa startmotorer går att öppna och finns annars på många ställen på nätet. Det är f.ö. mig veterligen samma start till alla modeller i 4LHA-serien.

 

Om inte knackningar och startkablar till annat batteri hjälper så plocka bort startmotorn och titta. Drevet kan man skjuta på med fingrarna, och det skall även kännas att det driver runt motorn inuti om man försöker vrid på det (=lite trögt). Kan ju också vara att det snurrar superlätt dvs det har tappat kontakten med motoraxeln. Då blir det samma ljud och spinnande motor.

 

Edit:

Funderar på om vissa starter på 4LHA har utväxling. Hade det inte på min, men har det på nuvarande Yanmar. Båda bilderna ovan är på 4LHA-starter, men den nedre verkar ha motorn förskjuten som på de med utväxling.

Det innebär att det sitter två kugghjul till inuti, och utgående axel är inte motoraxeln utan en lite förskjuten som snurrar lite långsammare men gör starten starkare. Har något av dessa lossnat så blir det samma symptom som ovan.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det krävs en hel del ström för att manövrera solenoiden.

Så antingen, som jag skrev förut ett elektriskt problem, eller så är det mekaniskt.

 

Jag har skruvat isär ”en och annan” startmotor, somliga har sedan skruvats ihop då dom blivit åtgärdade, men inte alla. Just det solenoiden… @IngemarEhar redan beskrivit hur den skall fungera.

Inte sällan har jag upptäckt att solenoidens rörliga delar har fastnat i gammat stelt fett, på grund av oxidering eller båda delarna. Det kan ju tillfälligt hjälpa att knacka på startmotorn och solenoiden, men till sist måsta man ändå skruva isär och åtgärda ordentligt.

Till startmotorer tillverkade av Bosch brukar det finnas solenoider att köpa som reservdel, men jag vet inte hur det är med de som sitter på Yanmarmotorer, måhända är det en vanligt förekommande japansk startmotor som kan återfinnas i nån Toyota, Mazda, Honda, Subaru eller annan japansk bil…?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Inte sällan har jag upptäckt att solenoidens rörliga delar har fastnat i gammat stelt fett, på grund av oxidering eller båda delarna. Det kan ju tillfälligt hjälpa att knacka på startmotorn och solenoiden, men till sist måsta man ändå skruva isär och åtgärda ordentligt.

Håller egentligen helt med om detta....men...

Problemet här är ju att solenoiden nog inte verkar ha fastnat utan rör på sig, eftersom den når kontaktblecken i ändläget som sluter spänningen till startmotorn.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Håller egentligen helt med om detta....men...

Problemet här är ju att solenoiden nog inte verkar ha fastnat utan rör på sig, eftersom den når kontaktblecken i ändläget som sluter spänningen till startmotorn.

Ja, den skjuter ju först ut bendixdrevet, några tiondels sekunder senare sluter den strömmen till startmotorn, när allt är som det skall, men det är ju inte alltid allting det är som det skall…

Jag har även varit med om att det har saknats kuggar i startkransen på svänghjulet, sannolikt efter en olycka med startmotorn, men det var ju på en bil…. 
Det kan ju vara så som du skriver att armen, gaffeln inuti solenoiden är skadad eller har lossnat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack så väldigt mycket för era utförliga och otroligt pedagogiska svar! Mycket tacksamt👍🏻 Vi ska försöka oss på de alternativ som ni givit och hoppas på att vi löser det! 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev CharlotteAmelie:

Tack så väldigt mycket för era utförliga och otroligt pedagogiska svar! Mycket tacksamt👍🏻 Vi ska försöka oss på de alternativ som ni givit och hoppas på att vi löser det! 

Vad bra!

Det värsta är ju att startmotorerna på marina inombordare brukar sitta så illa till, längst ned, längst bak på motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad bra!

Det värsta är ju att startmotorerna på marina inombordare brukar sitta så illa till, längst ned, längst bak på motorn.

Eh jo tack 🤪 Har iof en inspektionslucka precis vid startmotorn så vi har ändå ganska tur, men trångt är det.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har varit nere igen och det fungerar inte att knacka samtidigt som man försöker starta. Batterierna är ok. Verkar nästintill omöjligt att få loss startmotorn (den blå pilen): kommer inte åt från detta håll. Röda pilar: relativt lättåtkomliga. Går det att göra något från kortsidan med den röda pilen? 

3B7D8E2F-A962-4F04-B0D1-44973D1D732D.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
16 minuter sedan skrev CharlotteAmelie:

Har varit nere igen och det fungerar inte att knacka samtidigt som man försöker starta. Batterierna är ok. Verkar nästintill omöjligt att få loss startmotorn (den blå pilen): kommer inte åt från detta håll. Röda pilar: relativt lättåtkomliga. Går det att göra något från kortsidan med den röda pilen? 

3B7D8E2F-A962-4F04-B0D1-44973D1D732D.jpeg

Suck… men det är en rak axel, backslag och motorn placerad nästan midskepps på den båten?

Sitter inspektionsluckan i skottet bakom motorn? Isåfall förstår jag att det är väldigt besvärligt.

Det skulle ju isåfall vara om du kopplade ihop hylsnyckelsatsens långa förlägnare med den korta förlängaren, eller låna ett par långa förlägnare och försöka nå skruvskallen med lämplig hylsa, kanske 17mm och spärrhandtag i andra ändan… tja…

 

På sidan av själva motorn vid pilen sitter det ju en större försänkt stjärnskruv, lossa inte på den, då får du problem. Den håller paketet med fältlindningen inne i motorn. Sitter en likadan skruv på andra sidan.

 

Inte heller de mindre och långa skruvarna på motorns gavel har du någon nytta av att skruva ut sp länge startmotorn sitter monterad i båten.

1 timme sedan skrev IngemarE:

Håller egentligen helt med om detta....men...

Problemet här är ju att solenoiden nog inte verkar ha fastnat utan rör på sig, eftersom den når kontaktblecken i ändläget som sluter spänningen till startmotorn.

Kollade en gammal startmotor nyss, på den sitter bendixdrevet rätt flexibelt och fjäderbelastat bakifrån från gaffeln på axeln. Det är ju i allmänhet så att drevet snurrar även om det inte kuggat in ordentligt.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

 - finn minuskabeln rengjör dess anslutningsytor, eller prova med startkabeln som ny tillfällig minusledning

 +om du aktar övriga  metallytor anslut direkt på plus. på bilden den stora muttern med annan kabel från bra plus 

finns startelä före solenoiden kan den vara dålig på att släppa fram tillräcklig spänning/ström hände mig  (6LP)  B

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åh herregud.. låter som att det kommer bli bryggsegling för oss i år.. någon av er som har tips om någon/känner någon som bor i närheten av Kungsbacka eller Göteborg som är händig och skulle kunna tänka sig att ta detta uppdraget? 😊🙃

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
55 minuter sedan skrev bemek:

 - finn minuskabeln rengjör dess anslutningsytor, eller prova med startkabeln som ny tillfällig minusledning

 +om du aktar övriga  metallytor anslut direkt på plus. på bilden den stora muttern med annan kabel från bra plus 

finns startelä före solenoiden kan den vara dålig på att släppa fram tillräcklig spänning/ström hände mig  (6LP)  B

Visserligen sitter ett startrelä även på 4LHA. Men nu är nog felet mer mekaniskt än elektriskt. Lyssna på videon, starten snurrar. Fast fort som sjutton.....

 

Det innebär att startreläet ger tillräckligt för att solenoiden skall dra och bottna. Så det är inte det mest troliga just nu, eller hur ?

Men om TS vill utesluta även det mindre sannolika så kan h*n ju mäta mellan plus på solenoidens utgång, alltså där den grova kabeln ner till starten är ansluten, och motorns gods. Är här minst 9-10V när starten går är det inte på den elektriska sidan felet ligger.

 

Ja, svårt att komma åt. Men det är bara att bita ihop....

 

46 minuter sedan skrev CharlotteAmelie:

h herregud.. låter som att det kommer bli bryggsegling för oss i år.. någon av er som har tips om någon/känner någon som bor i närheten av Kungsbacka eller Göteborg som är händig och skulle kunna tänka sig att ta detta uppdraget?

Det tror jag inte. Men börja med att kolla de tips som du fått, men hjälper inte det så var beredd att plocka bort startmotorn själva. En lös startmotor finns många bilelektriska firmor som kan fixa, men få ut en båtelektriker till båten som gör detta i dessa tider på året är nog inte lätt.

 

När ni tagit bort starten kan man i hålet efter den se svänghjulets startkrans. Då går det att se om det - mot förmodan - fattas kuggor just här (som @Georg_Ohm beskrev). Är det svårt att se så fota  hålet med mobilen.

Då kan det uteslutas också, dvs att motorn råkat stanna precis i ett läge där kuggorna är skadade/saknas på svänghjulet.

 

Om det landar i att köpa ny startmotor så behöver inte hela säsongen vara borta för det:

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/yanmar/motordelar/produkter/startmotor-yanmar-4-serien-rec121254-77012/

https://www.startmotor.se/item/520 387/Startmotor 12V 2.5kW/Startmotorer/

https://www.ebay.co.uk/itm/174086470411?hash=item28885cbb0b:g:rFIAAOSwEndfICKV

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det skulle ju isåfall vara om du kopplade ihop hylsnyckelsatsens långa förlägnare med den korta förlängaren, eller låna ett par långa förlägnare och försöka nå skruvskallen med lämplig hylsa, kanske 17mm och spärrhandtag i andra ändan… tja

Intressant att forumet inte visade alla nyligen gjorda inlägg när jag skrev mitt senaste svar. Såg dem först nu. Finns en bugg någonstans.... 😞

 

Precis som nämnts bör du kunna ta den med en förlängare på hylsan och sedan ett spärrskaft som du har först "bakom" starten. Här finns svingutrymme för spärrskaftet utåt/neråt om jag minns rätt.

 

Trycker också på det andra svaret du fått: Att skruva isär något annat på starten utan att ha lossat den från motorn (dvs de skruvar du visar) kommer bli pannkaka.

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Glöm inte att stänga av startbatteriets batterifrånskiljare/huvudbrytare innan du börjar meka med startmotorn. Det går ju en grov kabel från batteriplus till ingången på solenoiden, det blir annars en jättefin stor kortslutning om man lyckas få den anslutningen att bara nudda motorblocket.

Edited by Georg_Ohm
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi ska försöka oss på detta! Hoppas vi lyckas! Tack för påminnelsen om avstängning. Ger mig aldrig på att men med något innan jag vet att allt verkligen är avstängt! 👍🏻

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Borde inte den översta gå att ta med en fast nyckel uppifrån ?

image.png.aa3bce83870708ccca6c5dcb44d7103c.png

Klipp ev. bort buntband och annat som håller kabelslangen som går framför starten, så elkablarna går att vika undan för att komma åt fästskruvarna lättare. Det är standard att man får klippa buntbanden och tillfälligt dra undan kablage och kabelslangar.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...