Jump to content
Tuesday 24 May 2022
2HOT4U

Elastisk förtöjningslina från Biltema?

Recommended Posts

är trött på mina förtöjningsfjädrar i gummi som lämnar svarta märken på båten

 

någon som vet hur dom här är?

https://www.biltema.se/bat/tagvirke/fortojningslinor/elastisk-fortojningslina-2000042883

tänkte om den tappar elasticitet efter ett tag

 

eller dom här

https://www.biltema.se/bat/tagvirke/fortojningslinor/fortojningslina-med-integrerad-ryckdampare-2000028187

 

det är ca.25-30cm mellan bomen och båten så man kan inte så stor dämpare mellan

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den första varianten använder vi till våra VÅG.NU båtar och har gjort så under hela förra året. Inga fula märken och elasticiteten är lika bra i år.

 

kan starkt rekommendera den!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligger båtarna väldigt utsatt? Jag har lite svårt att förstå behovet av så extremt mycket dämpning. Det viktigaste är att ha så korta linor som möjligt, så båtens rörelse minimeras. Då blir det inget "momentum" som ger stora krafter.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev raol:

Jag har lite svårt att förstå behovet av så extremt mycket dämpning.

Det är för att knaparna inte skall ryckas loss ur båten om det kommer vågor. Det är ju inte vid ett tillfälle, utan många, många ryck som påverkas av båtens tyngd osv. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev raol:

Det viktigaste är att ha så korta linor som möjligt

Tvärtom skulle jag säga! Längre linor ger automatiskt mer dämpning iom att töjningen är större ju längre linor man har. Vet de som ligger mellan boj och brygga och i väldigt utsatt läge som har helt slappa linor i fören. Där är det bojen som sköter både dämpning och frånhåll från bryggan.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev raol:

Ligger båtarna väldigt utsatt? Jag har lite svårt att förstå behovet av så extremt mycket dämpning. Det viktigaste är att ha så korta linor som möjligt, så båtens rörelse minimeras. Då blir det inget "momentum" som ger stora krafter.

 

den är längre in på en båtklubb så den är inte så utsatt

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
13 timmar sedan skrev Peter_K:

Med så kort lina är risken att du får för lite dämpning. Jag hade satsat på sådana här istället. 
https://www.seasea.se/linor-förtöjning-förankring/ryckdämpare/förtöjningsfjäder-bungy

har fjäder i gummi men man får massa svarta märken på skrovet runt knapet

 

dom kanske blir så efter 15år ?

 

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/25-1878_xl_1.jpg

Edited by 2HOT4U

Share this post


Link to post
Share on other sites


 

 

 

90148C06-5F9C-41C5-9495-B0A453DA4862.jpeg.e0b755d475263a3528861ab179300f08.jpegJag har i några år haft ovanstående lina från biltema, 12 mm modellen, 

den har mest fungerar som spring vid längsides förtöjning. 
Det har ju varit flera gånger i gästhamnar som det gungat och ryckt i linorna en hel del, så jag har testat olika lösningar varav ”Bungy” ryckdämpare varit bäst.


FCFF6F09-04B8-4254-A1E4-E54D2E4F1056.jpeg.50450e9ce295dd0cefe2025e3941cb66.jpeg

Bungy är jättebra, jag har nog som mest haft fyra stycken på de förliga linorna mot land, när det rykt i tamparna.

 

I år köpte jag två biltemalinor som den på bilden, men 14 mm. Avsikten är att den skall användas som bryggförtöjning, eller tillsammans med ”Bergfast” vid förtöjning i naturhamn.

Det lilla jag har testat den har den fungerat bra. Den klenare 12 mm liman har jag utsatt för hård belastning och även den har fungerat väldigt bra.

 

Det finns nog inget värre än att man vaknar på natten av att det rycker i förtöjningarna, med Bungy och biltemalinan har detta kunnat undvikas.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev 2HOT4U:

har fjäder i gummi men man får massa svarta märken på skrovet runt knapet

 

dom kanske blir så efter 15år ?

 

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/25-1878_xl_1.jpg

Tricket är att du inte låter gummit gå mot skrovet. Förstod det som om du har platsbrist, och förelog därför en mindre variant. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-05-14 vid 23:09 skrev raol:

Ligger båtarna väldigt utsatt? Jag har lite svårt att förstå behovet av så extremt mycket dämpning. Det viktigaste är att ha så korta linor som möjligt, så båtens rörelse minimeras. Då blir det inget "momentum" som ger stora krafter.

Vi ligger med lösa linor så att båten får röra sig rätt fritt mellan bommarna och pontonbryggans rörelser.

Det går inte att hindra båtens och bryggans rörelser i vågor med korta linor så bättre att låt båten och bryggan röra sig fritt.

Bra att pröva olika alternativa förtöjningsvarianter en dag med riktigt dåligt väder så ser man vad som funkar bäst.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om problemet bara är att det färgar av sig kan du väl sy ett tyg runt om/fenderstrumpa som sträcks upp.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev Mackey:

Vi ligger med lösa linor så att båten får röra sig rätt fritt mellan bommarna och pontonbryggans rörelser.

Det går inte att hindra båtens och bryggans rörelser i vågor med korta linor så bättre att låt båten och bryggan röra sig fritt.

Bra att pröva olika alternativa förtöjningsvarianter en dag med riktigt dåligt väder så ser man vad som funkar bäst.

Ja antingen så, eller med relativt mjuka ryckdämpare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy