Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
2HOT4U

Elastisk förtöjningslina från Biltema?

Rekommendera Poster

är trött på mina förtöjningsfjädrar i gummi som lämnar svarta märken på båten

 

någon som vet hur dom här är?

https://www.biltema.se/bat/tagvirke/fortojningslinor/elastisk-fortojningslina-2000042883

tänkte om den tappar elasticitet efter ett tag

 

eller dom här

https://www.biltema.se/bat/tagvirke/fortojningslinor/fortojningslina-med-integrerad-ryckdampare-2000028187

 

det är ca.25-30cm mellan bomen och båten så man kan inte så stor dämpare mellan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den första varianten använder vi till våra VÅG.NU båtar och har gjort så under hela förra året. Inga fula märken och elasticiteten är lika bra i år.

 

kan starkt rekommendera den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger båtarna väldigt utsatt? Jag har lite svårt att förstå behovet av så extremt mycket dämpning. Det viktigaste är att ha så korta linor som möjligt, så båtens rörelse minimeras. Då blir det inget "momentum" som ger stora krafter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Jag har lite svårt att förstå behovet av så extremt mycket dämpning.

Det är för att knaparna inte skall ryckas loss ur båten om det kommer vågor. Det är ju inte vid ett tillfälle, utan många, många ryck som påverkas av båtens tyngd osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:

Det viktigaste är att ha så korta linor som möjligt

Tvärtom skulle jag säga! Längre linor ger automatiskt mer dämpning iom att töjningen är större ju längre linor man har. Vet de som ligger mellan boj och brygga och i väldigt utsatt läge som har helt slappa linor i fören. Där är det bojen som sköter både dämpning och frånhåll från bryggan.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev raol:

Ligger båtarna väldigt utsatt? Jag har lite svårt att förstå behovet av så extremt mycket dämpning. Det viktigaste är att ha så korta linor som möjligt, så båtens rörelse minimeras. Då blir det inget "momentum" som ger stora krafter.

 

den är längre in på en båtklubb så den är inte så utsatt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Peter_K:

Med så kort lina är risken att du får för lite dämpning. Jag hade satsat på sådana här istället. 
https://www.seasea.se/linor-förtöjning-förankring/ryckdämpare/förtöjningsfjäder-bungy

har fjäder i gummi men man får massa svarta märken på skrovet runt knapet

 

dom kanske blir så efter 15år ?

 

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/25-1878_xl_1.jpg

Redigerad av 2HOT4U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

 

 

90148C06-5F9C-41C5-9495-B0A453DA4862.jpeg.e0b755d475263a3528861ab179300f08.jpegJag har i några år haft ovanstående lina från biltema, 12 mm modellen, 

den har mest fungerar som spring vid längsides förtöjning. 
Det har ju varit flera gånger i gästhamnar som det gungat och ryckt i linorna en hel del, så jag har testat olika lösningar varav ”Bungy” ryckdämpare varit bäst.


FCFF6F09-04B8-4254-A1E4-E54D2E4F1056.jpeg.50450e9ce295dd0cefe2025e3941cb66.jpeg

Bungy är jättebra, jag har nog som mest haft fyra stycken på de förliga linorna mot land, när det rykt i tamparna.

 

I år köpte jag två biltemalinor som den på bilden, men 14 mm. Avsikten är att den skall användas som bryggförtöjning, eller tillsammans med ”Bergfast” vid förtöjning i naturhamn.

Det lilla jag har testat den har den fungerat bra. Den klenare 12 mm liman har jag utsatt för hård belastning och även den har fungerat väldigt bra.

 

Det finns nog inget värre än att man vaknar på natten av att det rycker i förtöjningarna, med Bungy och biltemalinan har detta kunnat undvikas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev 2HOT4U:

har fjäder i gummi men man får massa svarta märken på skrovet runt knapet

 

dom kanske blir så efter 15år ?

 

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/25-1878_xl_1.jpg

Tricket är att du inte låter gummit gå mot skrovet. Förstod det som om du har platsbrist, och förelog därför en mindre variant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-14 vid 23:09 skrev raol:

Ligger båtarna väldigt utsatt? Jag har lite svårt att förstå behovet av så extremt mycket dämpning. Det viktigaste är att ha så korta linor som möjligt, så båtens rörelse minimeras. Då blir det inget "momentum" som ger stora krafter.

Vi ligger med lösa linor så att båten får röra sig rätt fritt mellan bommarna och pontonbryggans rörelser.

Det går inte att hindra båtens och bryggans rörelser i vågor med korta linor så bättre att låt båten och bryggan röra sig fritt.

Bra att pröva olika alternativa förtöjningsvarianter en dag med riktigt dåligt väder så ser man vad som funkar bäst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om problemet bara är att det färgar av sig kan du väl sy ett tyg runt om/fenderstrumpa som sträcks upp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Mackey:

Vi ligger med lösa linor så att båten får röra sig rätt fritt mellan bommarna och pontonbryggans rörelser.

Det går inte att hindra båtens och bryggans rörelser i vågor med korta linor så bättre att låt båten och bryggan röra sig fritt.

Bra att pröva olika alternativa förtöjningsvarianter en dag med riktigt dåligt väder så ser man vad som funkar bäst.

Ja antingen så, eller med relativt mjuka ryckdämpare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...