Jump to content
Wednesday 07 December 2022
Skeppskatten1

Hela båten skakar efter byte av propelleraxeltätning

Recommended Posts

Posted (edited)

Ja ha... 

 

Vad hade du tidigare för axeltätning?

 

Hur gjorde du när du bytte? 

 

Har du linjerat motor och backslag mot propelleraxeln, eller har du bara skruvat ihop som Musse bilmeck? 

 

Typ det ska ju passa, som alla andra säger. 

 

Pay and plugg. 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Skeppskatten1:

Sitter medbringardelarna monterade i samma läge som tidigare? 

Om dom vridits inbördes kan vibrationer uppstå.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Hybro:

Ja ha... 

 

Vad hade du tidigare för axeltätning?

 

Hur gjorde du när du bytte? 

 

Har du linjerat motor och backslag mot propelleraxeln, eller har du bara skruvat ihop som Musse bilmeck? 

 

Typ det ska ju passa, som alla andra säger. 

 

Pay and plugg. 

 

 

 

Så såg den gamla ut. 

Bort med det gamla och dit med det nya. 

Motor och backslag är inte flyttat. 

Hur menar du med linjering. 

 

20220213_133845.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Rascal:

Sitter medbringardelarna monterade i samma läge som tidigare? 

Om dom vridits inbördes kan vibrationer uppstå.

 Vilka är medbringardelarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Skeppskatten1:

 Vilka är medbringardelarna.

Sista delen på motoraxeln och första delen på propelleraxeln. Ihopsatta med 4 skruvar som sitter parallellt med prop. axeln.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

kolla att flänsarna nära motorn möts ordentligt ,verkar ha kantrat putsa eventuella märken från demonteringen (känsligt där)  B

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev bemek:

kolla att flänsarna nära motorn möts ordentligt ,verkar ha kantrat putsa eventuella märken från demonteringen (känsligt där)  B

Så ser det ut på nära hållScreenshot_20220514-213244_Gallery.thumb.jpg.9ebddc6c6dac57f2869c2483977ab537.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev bemek:

kolla att flänsarna nära motorn möts ordentligt ,verkar ha kantrat putsa eventuella märken från demonteringen (känsligt där)  B

Om möjligt ta hjälp av indikatorklocka och mät nuvarande kast, växla hålbilden i flänsen för minsta kastning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Submin:

Om möjligt ta hjälp av indikatorklocka och mät nuvarande kast, växla hålbilden i flänsen för minsta kastning.

Hade ingen tanke vid nedmontering att hålbilden skulle påverka . Förstår inte riktigt hur? Men mycket man inte riktigt begriper 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allt nermonterat och ihop igen men koppling mot backslag vriden 180gr. 

Nu i sjön funkar ua. 

Tack för all hjälp. 

Mvh Per 

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Va bra att det löste sig. 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Hybro:

Nyfiken på linjering? 

 

Eller är det bra som det är? 

Ja nu är det bra igen.  Inga vibrationer. 

Men tack för frågan. Antar att du är bra på linjering?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minuter sedan skrev Skeppskatten1:

Ja nu är det bra igen.  Inga vibrationer. 

Men tack för frågan. Antar att du är bra på linjering?

 

Passa på att slå ett körnslag i varje kopplingsdel nu när det sitter rätt så att det hamnar rätt nästa gång du tar isär.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Rascal:

Passa på att slå ett körnslag i varje kopplingsdel nu när det sitter rätt så att det hamnar rätt nästa gång du tar isär.

Ja det ska jag göra ikväll! 

Tack för tipset 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Mitt sätt att kolla linjering. 

 

Bra o bra... Kollar kanske vartannat år. 

Det som påverkar genom åren, om det nu var rätt från början när motorn installerades är att motortassarna med tiden sjunker ihop. Eller byts. 

 

- Utgångsläget är att kolla att propelleraxeln ligger mitt i axeltrummans framänden. 

Lämpligt att göra när båten ligger på land, annars forsar vattnet in. 

 

Sen går det ut på att lossa de skruvar du nyss dragit fast, några varv. 

Skjuva isär medbringarna lite så att den fläns på ena medbringaren nätt glider ur den andra. Visserligen tynger då axeln nedåt, men medbringarna ska så att säga säga ligga mitt för varandra, med lite stöd uppåt. 

 

Skjuv nu ihop medbringarna såpass attd u kan få in ett valfritt bladmått på det ställe runt om där det är som tätast, när du nu med blad mått emellan, med visst motstånd, kan flytta blad måttet. 

Är det perfekt, ska det vara samma avstånd, likadant, runt om. 

 

Om inte blir det att justera motorns inriktning. 

 

Ett jädrans bök. 

Mina motortassar har inga muttrar att ändra höjden på, så i mitt fall gäller chimsning och ruckning, för att nå det jag skrev om ovan. 

 

Så gör jag, och det duger åt mig. Proffsen gör kanske på annat sätt, eller skiter i detta. 

 

Men det blir oavsett mindre vibrationer och mindre slitage på backslagets utgående axel med lager och annat. 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra att det löste sig.

Bytte själv i vinter till PSS på nya båten (varvet vägrade leverera annat än fettsmord gammal tätningsvariant - på ny båt - 2022).

 

Viktigt att få tillbaks allt i samma läge, men det vet du ju nu. Målade själv med streck på axel & fläns före demontering för att få tillbaka dessa exakt som det var klämt innan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Hybro:

Skjuv nu ihop medbringarna såpass attd u kan få in ett valfritt bladmått på det ställe runt om där det är som tätast, när du nu med blad mått emellan, med visst motstånd, kan flytta blad måttet. 

Är det perfekt, ska det vara samma avstånd, likadant, runt om. 

 

Du skall inte flytta bladmåttet till något nytt ställe, utan snurra axeln så att samma punkt på medbringaren hamnar i olika positioner runt om utan att bladmåttet klämmer eller glappar.

Förövrigt håller jag med Hybro.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det var nytt för mig😀

Och tål att fundera på om det blir bättre mätresultat. 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Hybro:

Det var nytt för mig😀

Och tål att fundera på om det blir bättre mätresultat. 

Tanken är väl att någon ojämnhet eller grad på medbringaren inte skall påverka resultatet.

Skillnader finns ju kan vi lära oss av TS Skeppskatten bekymmer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...