Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
tedde1

Md5, svårstartad och stannar vid låga varv

Rekommendera Poster

Hej

Har en md5 som jag är ganska trött på just nu, nytt för den här säsongen är att den är rejält svårstartad, den har startat lätt förr, gick som en klocka förra säsongen. När den väl är igång går den sålänge varvet är hyffsat högt, när man sänker varvet dör den. 

 

Bytte förfilter och finfilter, ingen gegga i dom, det flödar bra med diesel vid luftning så jag tvivlar på matarpumpen, den är dessutom bytt för ca 5 år sedan.

 

Någon som har tips och ideer?

 

Mvh

Tedde

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När lämnade du in spridaren på kontroll och/eller justering senast..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Peter_K:

När lämnade du in spridaren på kontroll och/eller justering senast..?

Det har inte skett under mina 8 år med båten.

Kan ett fel på spridaren komma plötsligt, dvs, den gick fint i höstas och är hopplös nu?

Hur brukar fel på spridaren visa sig?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev tedde1:

Det har inte skett under mina 8 år med båten.

Kan ett fel på spridaren komma plötsligt, dvs, den gick fint i höstas och är hopplös nu?

Hur brukar fel på spridaren visa sig?

Penta rekommenderar kontroll och justering var femte år. 
Om spridaren ger dålig spridarbild så brukar det resultera i svårstartad motor, rökiga avgaser och orkeslöshet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev tedde1:

Hej

Har en md5 som jag är ganska trött på just nu, nytt för den här säsongen är att den är rejält svårstartad, den har startat lätt förr, gick som en klocka förra säsongen. När den väl är igång går den sålänge varvet är hyffsat högt, när man sänker varvet dör den. 

 

Bytte förfilter och finfilter, ingen gegga i dom, det flödar bra med diesel vid luftning så jag tvivlar på matarpumpen, den är dessutom bytt för ca 5 år sedan.

 

Någon som har tips och ideer?

 

Mvh

Tedde

 

 

 

 

 

 

 

Fel som uppstår när man har pillat med något ex. bytt filter beror ofta på att man inte fått riktigt tätt eller kanske fått in skräp i systemet. Efterdra och kolla att alla packningar sitter rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara nån bränsleslang som är otät, så att det kommer in luft. Det brukar bli ungefär ett sånt beteende.

 

Spridare som Peter säger, är också en trolig orsak.


En annan grej är att det kan vara nån ventil som inte tätar ordentligt så att kompressionen sjunker, då får du också ett liknande beteende.

 

Igensatt luftfilter skulle det också kunna vara, men det är kanske inte så troligt. Du kan ju plocka bort luftfiltret och se om det blir nån skillnad. Det är ju snabbt gjort.

 

Ja, det är bara att prova sig fram.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var pärlan igång.

Tog av ventilkåpan och hällde ner olja med oljekannan i ventilerna och därefter går den på tomgång igen.

 

Stort tack för tipsen allihopa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...