Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cobalt233

Hur många ampere tändningslås

Rekommendera Poster

VP 7.4gi

Ska beställa ett nytt tändningslås och snubblade över ett som är förvånansvärt likt det som sitter.

 

169kr får mina varningsklockor att ringa.

40A Får mig att känna att jag inte har en aning om vad jag håller på med.

Efter lite googling ser jag att det finns tändningslås med ett brett spann av ampere tal.

 

Räcker 40A?

 

lite info om produkten.

Tändningslås av universalmodell. Har fyra lägen: parkeringsljus, av, tändning och start (återfjädrande). Brytförmåga: max. 12 V, 40 A. Startläge: 55 A (i 10 sekunder). Monteringshål: 19,5 mm. Anslutning: 6,3 mm-flatstift. Levereras med två nycklar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att svara på detta, måste vi veta vad du har anslutet till tändningslåset. 

D v s hur stor ström, mätt i Ampere som ska passera tändningslåset i de olika lägena. 

 

 

Din fråga liknar denna:

Hur fort kan den blå bilen du ser ute på vägen gå? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För att kunna ge ett trovärdigt svar, så måste du veta hur stor ström som går in i tändningslåset i de olika lägena.

 

Då återstår m a o att mäta. 

Gärna med en s k tångamperemeter, för då är risken liten att du gör fel, kortsluten, har sönder mätinstrument o s v. 

 

Mitt svar grundar sig på att ingen annan än du och tidigare ägare vet vad soms s a s blivit inkopplat, sen båten var ny. 

 

Räcker således förmodligen inte med ett original kopplingsschema. 

 

Men givetvis kan jag ha fel. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

För att svara på detta, måste vi veta vad du har anslutet till tändningslåset. 

D v s hur stor ström, mätt i Ampere som ska passera tändningslåset i de olika lägena. 

 

 

Din fråga liknar denna:

Hur fort kan den blå bilen du ser ute på vägen gå? 

Det var synd. Jag hade hoppats på att frågan likna denna: Räcker 100tkr till 1L mellanmjölk på ICA?


Båten är tyvärr inte på hemmaplan.

 

Jag vet vad jag har i båten men jag vet inte vad som är kopplat via reläer så känns meningslöst att rabbla upp allt från tps sensor till motordriven lanterna.


Nr 5 är på 20 amp. Men den kanske inte säger något om tändningslåset.

 

Du vet inte hur många ampere som garanterat räcker till en 23fots båt med en insprutnings motor? Generatorn är på 65A om det är till hjälp.

såg tex något tändningslås med 500A.

FD4069D2-C605-47D4-9328-5F4A51413DEF.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I en båt med bensinmotor är det tändsystemet som tar sin ström genom tändningslåsets första läge, det är tändspolen och eventuell elektronisk tändning. Utan att veta hur snabbt man kan köra med blåa bilar rent generellt eller hur långa eventuella snören är, så kan jag ju tycka att ett tändsystem inte kommer upp i så hög ström. Måhända har en del modernare motorer eller installationer runt dessa en del elektronik som kan dra en och annan ampere, men det är svårt att tro att den strömmen skulle överstiga 40A, och om den gjort det skulle snart batteriet vara urladdat om man lämnade tändningen påslagen med avstängd motor, även om förbrukningen var hälften av dessa 40A.

 

Sedan har vi ju då det återfjädrande läget, här passerar ju strömmen som styr startmotorn, alltså den strömmen som manövrerar solenoiden, och/eller ett startrelä, även här borde ju 40A räcka långt.


Jag har en gång mätt vad tändspolen och en elektronisk tändning i en liten icke blå bil drog, och det var mindre än 5A, startmotorns solenoid däremot kunde komma upp i omkring 15A.

 

Om man nu misstänker att snören är långa och blåa bilar är väldigt snabba, så kan man ju koppla ett relä innan tändsystemet, och även innan solenoiden. För övrigt ett trick man använder sig av i veteranbilar av alla kulörer, ofta med 6V elsystem där det florerar en hel del spänningsfall.

 

Man kan ju även tänka sig att ersätta tändningslåset med en strömbrytare och en tryckknapp för att starta med, sådana är ännu billigare…. 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig en tänkt på att det går någon nämnvärd ström genom ett tändningslås, om det nu skulle gå 40A den vägen så skulle det ju behöva vara ganska grova kablar i kabelhärvan till tändningslåset om man inte vill ha allt för mycket spänningsfall, för kabelhärvan brukar ju vara några meter lång?

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju kul att få veta lite mera. 

 

Att det flyter mer än 40 Ampere in i tändningslåset, oavsett till vad är nog inte troligt. 

 

Startmotorn när den jobbar kan dra en hel del, men den strömmen har s a s direktväg från batteriet. Styrs av en solenoid, med inbyggd spole som sluter en kontakt för stora strömmen till startmotorn och skickar in startmotorns startdrev mot kuggkransen på svänghjulet. 

 

Så sett ur den synpunkten räcker snart sagt vilket tändningslås som helst. 

 

Men kanske har elsystemet byggts ut, nu eller tidigare? 

T ex en septikpump med kvarn, drar bortemot 30 A. 

Går inte att koppla över tändningslåset. Mm mm. 

Är det kopplat endast med originalutrustning, enligt schemat bör det gå bra. 

 

 

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lanternor, tilt, silent choice, motorn till motorluckan, länspump, dockning lampor mm går när tändningen är av.

Det som är ändrat från original är stereo som är uppgraderad till dubbel din.

Jag planerar även att sätta in en kombiplotter av mindre modell. Samt ett inbygnadskylskåp.

 

Låter som jag lugnt kan beställa det nämnda tändningslåset.

 

Tack för hjälpen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Cobalt233:

Lanternor, tilt, silent choice, motorn till motorluckan, länspump, dockning lampor mm går när tändningen är av.

Det som är ändrat från original är stereo som är uppgraderad till dubbel din.

Jag planerar även att sätta in en kombiplotter av mindre modell. Samt ett inbygnadskylskåp.

 

Låter som jag lugnt kan beställa det nämnda tändningslåset.

 

Tack för hjälpen.

 

Det händer att plottrar kan kopplas direkt och via tändningslåset, men det är bara en avkännande funktion som startar plottern när tändningen slås på. Stereo och kylskåp skall ju funka när tändningen är avstängd.

 

Se till att du har en nödöppningsfunktion till motorn, ställdonet till motorluckan. Jag har sett några exempel på när man inte kunde öppna luckan då batterierna var urladdad,  det ena fallet fanns batterierna laddaren och landströmskabeln under luckan som inte gick att öpna…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som nämnts är en bra hint att kolla kabelgrovleken på det tändningslås som sitter idag.

Är det inga rent groteska kablar (7-10mm i diameter) så räcker det nämnda tändningslåset då det då knappast är mer än 20-30A som mest som passerar.

 

(Skulle gissa att det är 2,5mm² eller nå't åt det hållet på befintligt tändningslås).

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Se till att du har en nödöppningsfunktion till motorn, ställdonet till motorluckan. Jag har sett några exempel på när man inte kunde öppna luckan då batterierna var urladdad,  det ena fallet fanns batterierna laddaren och landströmskabeln under luckan som inte gick att öpna…

Har funderat på det med. Vad jag vet finns det ingen nödöppning. Det är en rejält grov hydraulkolv med en elmotor. Jag har inte vågat lyfta i luckan/solbädden och se om kolven följer med från stängt läge.

Huvudströmbrytaren sitter utanför, det är dock bara + men skulle det fungera att jorda på propelleraxel mha startkablar

enbart för att öppna luckan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Cobalt233:

Har funderat på det med. Vad jag vet finns det ingen nödöppning. Det är en rejält grov hydraulkolv med en elmotor. Jag har inte vågat lyfta i luckan/solbädden och se om kolven följer med från stängt läge.

Huvudströmbrytaren sitter utanför, det är dock bara + men skulle det fungera att jorda på propelleraxel mha startkablar

enbart för att öppna luckan?

Den bästa lösningen är väl om du kan lossgöra hydraulkolven från luckan, kanske med en sprint som man drar ut med en klen vajer. Och sedan hoppas att luckan inte är för tung för att öppna manuellt. 

En annan lösning kan vara ett eluttag som är kopplat direkt till det batteriet som försörjer hydraupumpen.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...