Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
alfons74

Fixa ny durk i gammal Askeladden

Rekommendera Poster

Hej! Ska ge mig på att fixa en ny durk/golv i båten. Det är en Askeladden 430 som jag precis köpt och tyvärr vet jag inte hur golvet såg ut innan det revs bort. Någon som har en bild på hur den sett ut? Har letat på nätet men inte hittat någon bra bild.

Min fråga är var börjar jag? Har ingen erfarenhet men viljan finns att lära mig och tycker det ska bli kul. Finns det någon bra gör-det-själv video eller liknande? Har försökt läsa på forum mm men det är inte lätt för det känns som jag saknar baskunskaperna för att ens hänga med i trådarna 😅

hoppas det är någon som har tid att hjälpa mig att komma igång.

A8FFBDE4-0D90-4AE7-B509-079A09445700.jpeg

E43D0C19-F8DE-4A88-A371-FAB61136D78B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på ambitionsnivån. 
Aluminiumdurk, plywooddurk eller tryckimpregnerat virke?

Malla med kartong, tillverka durkarna i hanterbara stycken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte nog ge mig på plywood som jag sedan klär in i glasfiber/epoxy. Men jag förstår inte varför den där rännan finns där?  Det är ju omöjligt att ösa ur allt vatten som hamnar där. Känns som det är bättre att försöka bygga en durk över det utrymmet och göra det tätt så det inte kan rinna ned vatten i rännan? Tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte nog ge mig på plywood som jag sedan klär in i glasfiber/epoxy. Men jag förstår inte varför den där rännan finns där?  Det är ju omöjligt att ösa ur allt vatten som hamnar där. Känns som det är bättre att försöka bygga en durk över det utrymmet och göra det tätt så det inte kan rinna ned vatten i rännan? Tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade dessa bilder på nätet, kan min durk sett ut såhär?

Hur får man till så det ser ut så igen?😅

D7901EBD-E0A2-4205-9C8C-E253551E6A95.jpeg

179878E2-ED5C-41D7-A9EF-873A6C85C7AF.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Det beror ju på ambitionsnivån. 
Aluminiumdurk, plywooddurk eller tryckimpregnerat virke?

Malla med kartong, tillverka durkarna i hanterbara stycken. 

På denna bild ser man en del som är lös, det är inga problem att såga bort den delen men vad ersätter man det med? Glasfiber? Hur många lager? Den som är där idag är ca 3-4mm tjock.

84C963AD-CAC7-4BBB-B140-8474BC4148C9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om man borde kunna ta bort den och ersätta med lösa durkar. Typ som på den här roddbåten på bilden som jag tjyvade på nätet någonstans. 

48664DA0-BAB9-4201-9E68-9A28D571ED24.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan man göra, men är mer sugen på att plasta in en plywood och lägga den som durk. 
se de två yttersta hålen, vad har de för funktion? Där innanför så är det isolering så kommer det in vatten där så blir ju isoleringen blöt? Fattar inte hur de tänkte där?

E20336E9-9238-48CA-A939-2182268399C3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev alfons74:

Jag tänkte nog ge mig på plywood som jag sedan klär in i glasfiber/epoxy. Men jag förstår inte varför den där rännan finns där?  Det är ju omöjligt att ösa ur allt vatten som hamnar där. Känns som det är bättre att försöka bygga en durk över det utrymmet och göra det tätt så det inte kan rinna ned vatten i rännan? Tänker jag fel?

Rännan är väl kölens insida..?

Hur som helst, att bygga tätt är bra, men i praktiken misslyckas det alltid. 
 

Vill du bygga en durk av plywood med plast på är det ju bara att göra det. Nackdelen är väl att det vatten som kommer in i båten (regn, stänk mm) kommer ligga ovanpå durken, vilket betyder att du får blöta fötter. Gör man en gles durk hamnar vattnet under durken, och du har torra fötter. 
 

Hålen är väl dränering från stuven?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Peter_K:

Hålen är väl dränering från stuven?

Det stämmer, men jag förstår inte varför hålen sitter så lågt om de hålen inte fanns så kommer det väl inte in vatten och då behövs det inte några dräneringshål? Vart mer kan det komma in vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev alfons74:

Det stämmer, men jag förstår inte varför hålen sitter så lågt om de hålen inte fanns så kommer det väl inte in vatten och då behövs det inte några dräneringshål? Vart mer kan det komma in vatten?

Inget är 100% tätt, så jag antar att luckan kan läcka?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär såg durken ut när den var hel. Men jag vet inte om jag vill ha det så när jag lagar durken. Som det är på bilden så rinner det ned vatten i kölrännan och rinner in under stuven. Där kommer man inte åt om man vill ösa ur det vattnet, det innebär att det alltid kommer ligga vatten där under??? Vilket inte är så bra…..

Så min tanke är att täppa igen det utrymmet  på något sätt, så det inte kan rinna in vatten där under, vad tror ni om den idén och vad kan gå fel 😅

735714AB-5F3B-48D8-A050-BA02FA5F3085.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Frågor om gelcoat/topcoat!

Jag  har nu bytt ut durken mot en nyplastad och tänkte måla den samt själva innerskrovet.

Hur ska man tänka, kan man måla direkt med topcoat (tjockt lager) eller bör man köra först med gelcoat och sedan topcoat?


När man blandar till topcoat har man både paraffinlösning och härdare i gelcoat? Dum fråga kanske men blev osäker….

Redigerad av alfons74

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev alfons74:

Frågor om gelcoat/topcoat!

Jag  har nu bytt ut durken mot en nyplastad och tänkte måla den samt själva innerskrovet.

Hur ska man tänka, kan man måla direkt med topcoat (tjockt lager) eller bör man köra först med gelcoat och sedan topcoat?


När man blandar till topcoat har man både paraffinlösning och härdare i gelcoat? Dum fråga kanske men blev osäker….

Om ytan under är i OK skick så måla med topcoat direkt. Kom ihåg att du måste rugga upp ytan lite och tvätta med aceton (fettfri och inte ”morsans” som hon använder för att ta bort nagellack) flera gånger och byta trasa ofta. Är det bara lite fett kvar släpper topcoaten (även gelcoat).

edit:

Fast om det är på din nyplastade durk räcker det med lätt acetontvätt.

Blanda paraffin och härdare i gelcoaten, ja.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade att måla inne stuven och blev väl inte helt nöjd. Det räckte inte så bra trots jag kladda på med ordentligt med topcoat. Som jag förstår nu så kan jag inte måla på ett andra lager på topcoat?

 

Inne i stuven så är det inte utseendet så viktigt men det skulle vara kul att få till durken snygg. Provar att köra gelcoat först och sen topcoat, borde täcka bättre!? Jag upptäckta att glasfiberväven kom fram väldigt tydligt i stuven när jag målade, är det ett tecken att jag haft för lite polyester? Ska jag måla på med mer polyester på durken innan jag målar med gelcoat så jag får bort glasfibermönstret? Eller har jag missat något moment?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...