Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Hybrid

Kinadieselvärmare. Fjärrstart?

Rekommendera Poster

Ta denna som exempel bara, de är väl likadana hela gänget?

 

https://eur.vevor.com/diesel-heater-c_10321/12v-5kw-1-holes-air-diesel-heater-2-silencers-lcd-switch-for-car-truck-can-p_010708078263

 

Finns det någon på forumet som har en sådan och kanske har en manual? Tänkte om man köper en och vill att den startar med en ren analog +12v in? Tänk GSMstart, har en äldre sådan i min ägo men den fungerar fint. Skickar man ett SMS så får man en ren 12v plus ut... 

 

Ger dessa  värme så det räcker? Ruffen är mycket liten så ett utblås duger gott. 

IMG_20220503_152507.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror en 2kW räcker utmärkt i det utrymmet. 

 

Fjärrstart löste jag med Afterburner, då får man även en massa gosig styrning av dieselvärmaren. Kräver dock wifi för att fungera vettigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker liv i denna tråd igen. Den som avses i trådstarten är monterad och har försett oss med rejäl värme hela sommaren och hösten. Värmer såväl ruff som ute under kapellet. "Ny" båt är på ingång även den ska få sig en Kinadiesel. Prutade 7k för att den gamla Ebern inte startade...

 

Men jag vill kunna skicka via GSM/Remote eller vad som helst en ren 12v+ till den så den startar... 

 

Har även en exakt likadan värmare hemma som backup i fall det blir strömavbrott eller elen bara är onödigt dyr. Kan leka med den.

 

Ingen som pysslat? "Old black panel"

IMG_20230104_162001.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Faderullan. Men jag har ju redan en GSM-kontrollerad modul som ger en (Ren 12v) signal ut. Problemet är hur man kan starta sin dieselvärmare med hjälp av den. Hittade dock en video om saken. Kanske enklare med en ren Eber/webasto men ska beställa en extra manöverpanel till kinadieseln. Råkar man göra fel så kostar det misstaget cirka 189:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, ottow said:

Kanske detta kan vara ett alternativ? Vanlig i husbilar som kör kinavärmare: http://www.mrjones.id.au/afterburner/

 

Mm. Kan vara något. Ska fundera på saken. Sege nämnde att wifi är att rekommendera. Det finns inte... Om inte annat ken den var kul som pryl bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev ottow:

Kanske detta kan vara ett alternativ? Vanlig i husbilar som kör kinavärmare: http://www.mrjones.id.au/afterburner/

 

Synd att han inte fick till designen bättre så en så smart produkt. Det som mest hindrar mig från att skaffa en kinavärmare är den vedervärdiga kontrollpanelen. Där ligger Webasto och Weber mil före, industridesign är inte Kinas paradgren direkt...

 

Edit: jag tänkte skriva att det var nästan lika illa med Teplostar men de verkar nu ha lanserat en panel som ligger närmare marknadsledarna https://www.teplostar.se/tuote/kontrollpanel-comfort-control/

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du kan ju inte bryta strömmen durekt till värmaren för den behöver sin avslutningscykel men kanske en gsm-styrd signal till kontrollpanelen då och sen vänta med att bryta strömmen efter en kvart så den får bränna ut rester..eller missuppfattar jag nåt..har själv precis köpt en 8 kw och gått med i en grupp för kinavärmare..

tex 2 kw är verkligen 2 kw

4kw är i verkligheten en mindre siffra

5kw är runt 4 kw

8 kw är en 5kw med annan etikett som egentligen ger strax över 4

och personligen kommer jag att byta allt utanför själva enheten

tänker byta alla slangar

skaffa xtra glödstift och nät till detta

pumpen ska jag byta mot en tystgående

den så kallade djudämparen ska jag använda till makrilldrag efter jag har plattat till det

ska även skaffa en co mätare så jag kan justera den om jag kommer in i programmet i panelen

videos på chineese diesel heaters finns i 1000tal varav 70% är fullständigt vansinniga och farliga

men överlag tror jag att jag blir nöjd

alla uppgifter är hämtade från 2 grupper jag är med i på fejjan

där finns även samlat bra videos tycker jag

och sen var det ju manualen.

alla översatta av google från kinesiska så jag kan rekommendera att bli vän med en svensktalande kines :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sökte på ämnet igen och hamnade på min egen tråd... Men har nu en överbliven värmare med kasst moderkort (fuktskadat). Den bör fungera i övrigt. Max 15 gångtimmar. Tänkte pilla lite med den. Den ska ha en pulstimer till pumpen, en timer för "glödning" och en vridpotta till fläkten utöver matning? Sensorn vet jag inte vad man ska göra med. 

 

Kan den starta och gå som den ska efter inställningar så bör man kunna styra den via en +12v matning. Har en annan som går just nu. Den ger cirka 100 grader ut på 2,8hz på pump. Varvtal okänt men låga varv. Ska göra en factory reset på den senare. 

 

Åsikter?

IMG_20230916_205100_659.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju uppdatera på hur jag slutligen löste fjärrstyrningsproblemet på min värmare. Efter att ha fått hem värmaren och undersökt den lite kom jag fram till en rätt enkel lösning. Eftersom det inte finns någon ingång på de här värmarna där man kan koppla in en 12 v konstant styrsignal tog jag till plan B. Min värmare har den enklaste manöverpanelen med trycknappar för start och stopp. Jag lödde på ledningar på start- och stoppknappen. Kopplade startknappen så den styrs av en gsm portöppnare, en RTU5024. Den har ett relä som ger en sekunds puls när man skickar ett SMS till den.

ohjauspaneeli.thumb.jpg.51fbc7b8e5af7201ffbd9b3085f581ce.jpg

För att få stopp på värmaren hade det gått att koppla styrpulsen till ett relä som varannan gång startar värmaren och varannan gång stoppar den. Det här kändes inte riktigt säkert. Jag valde i stället att koppla ett tidrelä som får sin styrning från fläktmotorn och det fungerar så att när fläkten gått en inställd tid så ger reläet en stopp-puls till manöverpanelens spoppknapp. Det här har hittills fungerat klockrent. När man vill ha igång värmaren så det är varmt och skönt när man kommer fram skickar man ett SMS så att värmaren startar. Om man sedan ångrar sig så vet man att värmaren stannar efter några timmar. Just nu är den inställd att gå tre timmar.

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...