Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bejban

Måla drev med?

Rekommendera Poster

Hej båtfolk!

 

Se bilden på mitt sx drev. Jag har skrapat bort det som satt löst, hur hade ni målat?

 

Tacksam för tips!

20220513_182208.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att blästra rent är det guldvärt.

2-3 lager 2-komp.

1 lager anti fouling 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inte möjlighet att blästra, kanske till nästa säsong. Kan jag ändå måla som du beskrev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bejban:

Har tyvärr inte möjlighet att blästra, kanske till nästa säsong

Nej isf är du bättre att du väntar till nästa år. Målar du i år så kan du inte blästra näst år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skulle renovera mitt drev pratade jag med en expert som starkt avrådde från att blästra ett drev om det inte var helt nerplockat i delar.

Lite sand letar sig nästan alltid in hur bra man än täcker. Googlar man på engelska hittar man en del trådar om folk som fått drevrars efter blästring.

 

Med det sagt, om du vill lägga en jäkla massa timmar kan du göra som jag gjorde.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Cobalt233:

När jag skulle renovera mitt drev pratade jag med en expert som starkt avrådde från att blästra ett drev om det inte var helt nerplockat i delar.

Lite sand letar sig nästan alltid in hur bra man än täcker. Googlar man på engelska hittar man en del trådar om folk som fått drevrars efter blästring.

 

Med det sagt, om du vill lägga en jäkla massa timmar kan du göra som jag gjorde.

 

 

Man kan ju isblästra, då kommer det inte in nån sand.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte vill lägga ner en jäkla massa tid, utan bara måla över, måste jag ha någon form av primer eller köra drevfärg rakt på den yta ni ser på bilden?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Cobalt233:

När jag skulle renovera mitt drev pratade jag med en expert som starkt avrådde från att blästra ett drev om det inte var helt nerplockat i delar.

Lite sand letar sig nästan alltid in hur bra man än täcker. Googlar man på engelska hittar man en del trådar om folk som fått drevrars efter blästring.

 

Med det sagt, om du vill lägga en jäkla massa timmar kan du göra som jag gjorde.

 

 

Det finns naturligtvis mer blästringsmetoder än sand. Sand är olämpligmetod. Sponge, IS eller Vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Bejban:

Om jag inte vill lägga ner en jäkla massa tid, utan bara måla över, måste jag ha någon form av primer eller köra drevfärg rakt på den yta ni ser på bilden?

 

 

Sandpappra och acetontvätta, sedan på med primer och färg. Njut och kör.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det säkert en del tyckare som ramlar omkull men jag har på mitt 290 gjort:

1. Slipa, rugga och tvätta med aceton

2. Biltemas alu primer

3. Biltemas fälgfärg

4. klarlack 

snabbt, billigt och effektivt, torkar av drevet någon/några ggr per år med en svamp, ett 5min jobb då Kvällsdoppet utförs. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev pseudonym:

Man kan ju isblästra, då kommer det inte in nån sand.😉

Det finns sodablästring också.

 

Paint stripper, någon kemisk färgupplösningsprodukt lär fungera har jag hört, men inte testat själv.

 

Nej, såväl sand- som glaspulverblästring är livsfarligt för drevet, då de små partiklarna letar sig in i packboxar och lager.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden risker nu att bli en sådan tråd. Hur många forummedlemmar krävs det för att byta glödlampa?

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Den här tråden risker nu att bli en sådan tråd. Hur många forummedlemmar krävs det för att byta glödlampa?

Ja du har nog rätt, det blir lätt så när förste man som svarar ger ett råd som kan göra mer skada än nytta.

 

/B

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Den här tråden risker nu att bli en sådan tråd. Hur många forummedlemmar krävs det för att byta glödlampa?

Det beror väl på? Det finns ju flera fattningar av lampinfästningar. Men du kanske har svaret redan?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl som med allt annat. Det finns ett sätt som är rätt. Sen finns det genvägar som resulterar i varierande resultat.

 

Det finns 2 anledningar till att penta kromaterar,

1. Ger ett extremt bra korrosions skydd.

2. Ger grundfärgen bästa förutsättningen att fästa.

 

Aluminium oxiderar i kontakt med luft. Även fast du inte ser det utan ett mikroskop den första tiden.

 

Med det sagt behöver du inte göra som jag gjorde. Vill man spara tid hade jag-

1. Silikontvätt.

2. slipat med aluminiumoxid sandpapper där färgen är dålig.

3. Silikontvätt.

4. 2k epoxyprimer .

5. valfri färg.

6. 2k klarlack.

 

Kom ihåg det jag skrev. Kan du lacka 5min efter slipning är det bättre än 6min efter slipning. Det är fortfarande inte optimalt och du kommer behöva bättra på varige år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Cobalt233:

Det är väl som med allt annat. Det finns ett sätt som är rätt. Sen finns det genvägar som resulterar i varierande resultat.

 

Det finns 2 anledningar till att penta kromaterar,

1. Ger ett extremt bra korrosions skydd.

2. Ger grundfärgen bästa förutsättningen att fästa.

 

Aluminium oxiderar i kontakt med luft. Även fast du inte ser det utan ett mikroskop den första tiden.

 

Med det sagt behöver du inte göra som jag gjorde. Vill man spara tid hade jag-

1. Silikontvätt.

2. slipat med aluminiumoxid sandpapper där färgen är dålig.

3. Silikontvätt.

4. 2k epoxyprimer .

5. valfri färg.

6. 2k klarlack.

 

Kom ihåg det jag skrev. Kan du lacka 5min efter slipning är det bättre än 6min efter slipning. Det är fortfarande inte optimalt och du kommer behöva bättra på varige år.

Stort tack! Bra med handfasta tips!

 

Även om det är lärorikt att läsa om alla sorters blästring. 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

epoxy fäster bra på blästrad yta,maskera noga vid blästring. klarlack hjälper mot uv ljus som påverkar epoxyn  är min erfarenhet B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort som Patrikflink skrev, 2 lager vinylprimer som måste täcka all aluminium och sen på med 2 lager Jotun drevfärg om du ligger i vatten infekterat med kalkbaserade odjur.

Skit i om drevet inte ser nytt ut, spelar ingen roll om du inte tävlar ;-)) Färgen har man för att skydda och kulören syns bara när du nyss sjösatt innan det börjar växa på lite alger.

 

Mvh Andréas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-14 vid 21:20 skrev Bejban:

Stort tack! Bra med handfasta tips!

 

Även om det är lärorikt att läsa om alla sorters blästring. 😄

Blästra kan man ju göra då man har plockat isär och plockat ut hela drevets innehåll.

Tanken har slagit mig att göra så någon gång, i samband med en renovering. Men vi får väl se.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Seahunter:

Jag hade gjort som Patrikflink skrev, 2 lager vinylprimer som måste täcka all aluminium och sen på med 2 lager Jotun drevfärg om du ligger i vatten infekterat med kalkbaserade odjur.

Skit i om drevet inte ser nytt ut, spelar ingen roll om du inte tävlar ;-)) Färgen har man för att skydda och kulören syns bara när du nyss sjösatt innan det börjar växa på lite alger.

 

Mvh 

Ligger i Björlanda Kile på västkusten så det får nog bli så!

 

Tackar så mycket! 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

killkapar lite, men tänkte när jag läste om aceton, vad använder ni för handskar när ni håller på med det? Eller struntar ni i handskar helt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev Gausafeten:

killkapar lite, men tänkte när jag läste om aceton, vad använder ni för handskar när ni håller på med det? Eller struntar ni i handskar helt?

Jag brukar använda Biltemas nitrilhandske eller vinylhandske vid allt arbete med kem/ oljeprodukter och till och med när jag polerar båten. När jag jobbade som mekaniker för många år sen var jag inte lika försiktig och nu är jag känsligare mot vissa produkter så det gäller att vara rädd om tassarna.

Men mot aceton hjälper tydligen bara handskar av butyl?

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag med rejäla nithandskar, kan lova att alla kemikalier står på stiliga rader med åtdragna kapsyler på sina hyllor i garaget när jag går förbi och knarrar lite med nysmort läder😁

Rob_Halford1984.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-14 vid 16:43 skrev Bosse:

Ja du har nog rätt, det blir lätt så när förste man som svarar ger ett råd som kan göra mer skada än nytta.

 

/B

Hur menar du nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...