Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Deikoo

Bättre utväxling på rattutslag?

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Satte i "ny" motor förra året då gamla gick sönder. Bytte till en exakt likadan, men med tilt. 

 

Tack vare tilten så kommer motorn längre ut och jag får sämre slag på styrningen. 

 

Är det någon som har ett tips för att åtgärda detta? 

Se bilderna så ser ni. Ena bilden är neutralt läge, andra är max utslag på ratten.

16524527453153929169252999644920.jpg

16524527664821211351451558360693.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytta även styrkabeln längre bak. Kanske inte blir så snyggt om du inte plastar ordentligt, men det löser problemet.

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Flytta även styrkabeln längre bak. Kanske inte blir så snyggt om du inte plastar ordentligt, men det löser problemet.

 

TS bör väl korta armen på motorn!

Borra ett nytt hål närmare motorn på styrarmen och flytta vajern dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Rascal:

Borra ett nytt hål närmare motorn på styrarmen och flytta vajern dit.

Ja, det var ju det jag skrev!

Armen på motorn ska förstås kortas också, men det begriper nog TS när en eventuell flytt av styrkabeln är genomförd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Ja, det var ju det jag skrev!

Armen på motorn ska förstås kortas också, men det begriper nog TS när en eventuell flytt av styrkabeln är genomförd...

Varför styrkabeln måste flyttas i skrovet begriper inte jag, men det kanske är självklart för dig och TS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rascal:

Varför styrkabeln måste flyttas i skrovet begriper inte jag, men det kanske är självklart för dig och TS.

Styrkabeln är ju den som är kopplad till motorn och trycker/drar styrarmen i sidled. Gör dig inte löjlig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev raol:

Styrkabeln är ju den som är kopplad till motorn och trycker/drar styrarmen i sidled. Gör dig inte löjlig.

 

Jag vet det, men en liten förkortning av styrarmen behöver inte betyda att en flyttning av fästet i skrovet är nödvändig. Så om man börjar med ett nytt hål i styrarmen och ser vad som händer. Det är ju bättre att vara tydlig i sina svar till någon som frågor än att ta för givet att dom begriper och börjar i fel ända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rascal:

Jag vet det, men en liten förkortning av styrarmen behöver inte betyda att en flyttning av fästet i skrovet är nödvändig. Så om man börjar med ett nytt hål i styrarmen och ser vad som händer. Det är ju bättre att vara tydlig i sina svar till någon som frågor än att ta för givet att dom begriper och börjar i fel ända.

Eller va? Menar du att man skulle borra ett nytt hål i motorns styrarm? Det blir nog inget vidare. Vinkeln i ändläget skulle bli problematisk, ser jag framför mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till TS:

Flytta anslutningen för styrkabeln på styrstången akterut till det hål som redan finns närmare motorn.

Då kommer du att få betydligt större utslag. Dock kommer det att krävas lite mera kraft för att styra men det kan vara försumbart?

Du kommer att få lite större utslag till BB än SB p.g.a vinkel-skillnaden men det kan du nog leva med? Om inte behöver du sedan flytta styrkabeln lite akterut för att få lika stora utslag år bägge hållen. Kanske finns ett justerbart fäste bakom bälgen på BB sida?

 

Lycka till med projektet:

 

image.png.bc1189918d2516d2fbbd31a3f3f444ed.png

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wergis:

Till TS:

Flytta anslutningen för styrkabeln på styrstången akterut till det hål som redan finns närmare motorn.

Då kommer du att få betydligt större utslag. Dock kommer det att krävas lite mera kraft för att styra men det kan vara försumbart?

Du kommer att få lite större utslag till BB än SB p.g.a vinkel-skillnaden men det kan du nog leva med? Om inte behöver du sedan flytta styrkabeln lite akterut för att få lika stora utslag år bägge hållen. Kanske finns ett justerbart fäste bakom bälgen på BB sida?

 

Lycka till med projektet:

 

image.png.bc1189918d2516d2fbbd31a3f3f444ed.png

 

// Mats W

 

Har redan försökt det, men vinkeln blir för kraftig så det gick inte. Var däremot nere igår och borrade ett nytt hål mittemellan dessa två, så vi får se hur det fungerar nu. Kommer definitivt bli bättre, men inte så bra det kan bli utan att flytta hela styrcylindern antar jag. Vill inte göra ett jätteprojekt av det heller så förhoppningsvis duger detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...