Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Behöver tips, bälgar och olja till 290 dp- drev.

Rekommendera Poster

Jag har visserligen inte fått resevdelen och packningarna ännu, trodde dessa skulle komma idag.

Men jag har köpt nya bälgar. Volvo-Penta original, rätt så dyra. Har ju sedan tidigare Orbitrade, men avgasbälgen har två år i rad gått sönder.

 

Det är alltid ett jäkla pillande att få på drevet, lätt bökigt och många saker som skall passas in samtidigt, hur gör man bäst med knutbälgen, skall man först montera den på drevet och på något sätt passa in knuten i splinsen och sedan få fast bälgen på skölden, eller skall man göra tvärom?

 

Vad jag kan se är konorna och växelföraren av någon gulmetall, brons eller mässing, men sedan finns det ju konor av stål över och under dessa.

 

Skall jag ha syntet- eller mineralolja? 
Vilken olja skall jag köpa? Har sedan tidigare både syntet- och mineralolja från det där ”temavaruhuset”…. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har  hjälpt mig mycket via detta forumet, hör av dig om du behöver en hand till. 👍

Vad gäller frågeställningen så lämnar jag den till någon annan

 

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev mikaojje:

Du har  hjälpt mig mycket via detta forumet, hör av dig om du behöver en hand till. 👍

Vad gäller frågeställningen så lämnar jag den till någon annan

 

 

 

Ett svar som värmer om hjärtat!

Jag har ännu ingen tidsplan, skall se om brevbärare hade med sin någon avi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bronskona ska det vara mineralolja i drevet. 

Montera bälgarna på båten först. Knuten styr man in med hjälp av ena handen inuti bälgen. Det går oftast rätt bra.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev sanktanna:

Är det bronskona ska det vara mineralolja i drevet. 

Montera bälgarna på båten först. Knuten styr man in med hjälp av ena handen inuti bälgen. Det går oftast rätt bra.

Ingemar

Ja det låter mest logiskt. Egentligen ingen raketvetenskap, bara basal mekanik, men det är ju så himla trångt inemellan drevet, hjälmen och bärarmarna. Sedan lyckas jag oftast få slangklämmorna på fel håll, men där använder jag en liten spärrnyckel, lång och kort förlängare och en kardanknut innan 7 mm hylsa, då brukar jag kunna komma åt alla slangklämmorna.

 

Då återanvänder jag min mineralolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Öppna största slangklämman litet mer och kräng den över klacken där styrhjälmen fästs, så är den inte i vägen när du styr in knuten och monterar på bälgen. Sätt aktre slangklämmornas skruvar som klockan två så blir det bra.

Ingemar

Redigerad av sanktanna
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Det är pilligt, gäller att man kan linjera drevet rakt och stabilt med skölden och sen skjuta in det. Jag sättet också alltid på bälgarna på skölden först. Som fett till drivknut använder jag volvo pentas egna på småtub. Kostar ca 60-70 kr.  Har åkt dit ett par gånger på att trimkolvarna inte är max inkörda, då går det inte.

 

På följande länk är det en  kille som monterar ett 290 lugnt och metodiskt. Nästan irriterande enkelt :)

 

 

Komihåg att fetta in bultar etc, det underlättar.

 

Jag har gått över på penta orginalbälgar, svider i plånboken men jag upplever de som mer medgörliga vid montering och mer hållbara.

 

Lycka till!

Redigerad av batakarn
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

VP:s drev-verkstadshandbok 280/290, den följer jag vart 3:e år, då knutbälg byts . 

Inget annat än VP-orginal knutbälgar då temahuset o us-pirat spricker oväntat.

Finns en rad detaljer som jag slutat upp med chansningar på för att tjäna några hundringar , bl a impeller, packboxar, drevdetaljer.

Glöm inte att byta vattenslangen om den inte åtgärdats på ett antal år. Kan vara svår att komma åt ifrån insidan av skölden. Renovera avstängningsventilen på sköldens insida, om möjligt eller byt till kompositvinkeln . Inspektera slanganslutningen på drevet. Har provat piratdel där men det blev olyckligt.

Byt växelvajern i förbyggande, inte skoj att få avbrott ute i sjön eller vid hamn manöver, VP-orginal är inte dyr(7,75meter till Nimbus29C kostade 700:-).

 

Tips: Har du badbrygga så häng drevet i ett spännband så underlättas montaget av drivknuten på splinestappen. Följ sedan ordningen enligt VP handboken, och som nämnts tidigare i tråden, kräng den stora slangklämman upp på drevet genom att öppna den max.

DP 290 Slangklämmor.png

DP 290 återmontage.png

DP 290 Sjövattenventil.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev N29Coupe:

Hej

VP:s drev-verkstadshandbok 280/290, den följer jag vart 3:e år, då knutbälg byts . 

Inget annat än VP-orginal knutbälgar då temahuset o us-pirat spricker oväntat.

Finns en rad detaljer som jag slutat upp med chansningar på för att tjäna några hundringar , bl a impeller, packboxar, drevdetaljer.

Glöm inte att byta vattenslangen om den inte åtgärdats på ett antal år. Kan vara svår att komma åt ifrån insidan av skölden. Renovera avstängningsventilen på sköldens insida, om möjligt eller byt till kompositvinkeln . Inspektera slanganslutningen på drevet. Har provat piratdel där men det blev olyckligt.

Byt växelvajern i förbyggande, inte skoj att få avbrott ute i sjön eller vid hamn manöver, VP-orginal är inte dyr(7,75meter till Nimbus29C kostade 700:-).

 

Tips: Har du badbrygga så häng drevet i ett spännband så underlättas montaget av drivknuten på splinestappen. Följ sedan ordningen enligt VP handboken, och som nämnts tidigare i tråden, kräng den stora slangklämman upp på drevet genom att öppna den max.

 

DP 290 återmontage.png

 

Tack!

Nya originalbälgar är inköpta, likaså båda reglagekablarna, mina är 3,5m resp. 3,0 meter.... ,0 förresten, ungefär, dom är ju mätta i fot. Jag har sedan EC elektroniskt reglage, på gott och på ont...

Någon kran till kylvattnet har jag inte, sannolikt är den utbytt till komposit, och slangen byttes till förra säsongen.

Jag har en bra drevvagn, den är ju väldigt justerbar så av den anledningen är det inga problem, men det blir ju trångt ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Investera i två st större bockade spets-tänger lika dessa:

26 22 200 | Knipex Spetstång med skär Hård kabel/Mellanhård kabel 200 mm | Elfa Distrelec Sverige

Blir betydligt enklare att dra de nya bälgarna bakåt mot stosen på drevet då.

Man får vara försiktigt bara så att man inte skadar bälgen.

 

Gör rent de stora sprintarna med smärgelduk och fetta in före återmontage.

Galet små toleranser och det blir total-knas om det kommer skit i vägen.

 

Såååå glad för min nya Saga 310 med rak axel (Bytte fe Flipper 850 med 280-drev).

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...