Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Andreasp

Servo styrningen läcker

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en VP 5,7 Gxi 2006 där förra ägaren fick byta pumpen till servostyrningen pga att den gått torr, tyvärr verkar det som de bara bytte och inte kontrollerade anledningen.
När jag plockade upp båten så kändes styrningen lite ryckig och efter en kontroll så var det dåligt med olja i behållaren (ca 3-4 mm under min)

När jag bytte olja på drevet så kända jag att jag kunde röra det i sidled ca 4 cm, kan det vara så att jag fått in luft i systemet?

Om så hur luftar med detta?

 

Nästa fråga, hur felsöker jag vart oljan läcker och går dessa servon att packa om eller är det bara att byta?

 

Tack på förhand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det är samma typ av servostyrning som sitter på VP D4 2006 så fyller man på och luftar uppe vid ratten. Där sitter också en nivåpinne. Man fyller på och styr fram och tillbaka några gånger. Men det kan vara bra att kolla mellanbehållaren i motorrummet. Den skall också vara helt full.
En vanlig orsak till oljeläckage är trasiga hydraulslangar eller styrkolvar. Om båten ligger i sjön kan man se det genom att du får oljefläckar i vattnet när du styr fram och tillbaka. 

Om du har läckage mot sjön kan oljan vara vattenblandad och har fått en rosa färg.

 

Om ditt system är likt D4ans kan du få lite mer inspiration här,

 

Redigerad av anuba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det rör sig 4 cm i sidled är helt normalt. Du har teleflex - styrning samt ett servo som hjälper till. 

Väldigt typiskt med lite glapp på dessa

 

Ser du röd olja under motorn?

Följ alla hydraulslangar, någon olja? 

Kolla baktill på motor, där sitter oljekylen, cylinderformad sak som kyler servooljan. - Kolla alla anslutningar. 

Kolla även styrcylindern efter olja. 

 

3-4 mm under min bör inte orsaka det du säger. I så fall bör du höra ett vinande från servopumpen när du girar. (den suger luft)

 

Du har antagligen orginal teleflex och jag misstänker att den börjar närma sig slutet på sin livslängd.

Då hugger den tag i höljet ibland där kabeln kröker sig. Ovan förutsätter dock att du inte har ett läckage. 

 

Systemet är självavluftande.

 

Fyll på med ATF olja (dextron 3 tror jag), finns på biltema 

 

Oljekylen kan även läcka internt och då går oljan ut i sjön, men börja med det enkla. 

 

Sätter en peng på en dålig slangklämma eller kass teleglappkabel

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Test även koppla loss telekabel från innerskölden/drevet (en bult) 

Glider telekabeln enkelt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...