Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej,

Hade en original VDO vipparmsgivare + VDO mätare i båten, fungerade ej. 

Bytte givaren till en Wema S5 ( 0-180 Ohm ). Mätaren visar fortfarande bara full tank (max på mätaren, förbi skalan).

Testade idag med att köpa en ny mätare från Biltema (Artnr. 32-222 10 – 180 Ω), med samma utfall.

Wemas mätare har också ett omfång på 10-180 Ohm, vad kan mer skilja sig åt, och vad kan vara fel?

 

Dragit sprillans nya kablar direkt från givare till mätare för att utesluta kabelbrott el liknande.

 

Med vänlig hälsning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har precis precis kopplat in en Wema S5 och mätare och utan att testat med vätska i tanken visar den helt tomt i tanken när jag slår på strömmen . Dock tyckte jag sladdarna var ologiskt märkta där svart var signal och blå jord. Du har inte råkat koppla det tvärt om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ljung_Gbg:

Hej!

 

Jag har precis precis kopplat in en Wema S5 och mätare och utan att testat med vätska i tanken visar den helt tomt i tanken när jag slår på strömmen . Dock tyckte jag sladdarna var ologiskt märkta där svart var signal och blå jord. Du har inte råkat koppla det tvärt om?

Kan det va så lätt så blir jag riktigt glad, skall självklart testa det!:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev spaekhugger:

Kan det va så lätt så blir jag riktigt glad, skall självklart testa det!:)

Så enkelt verkar det inte vara.

 

Screenshot_20220512-203346_Chrome.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Ljung_Gbg:

Hej!

 

Jag har precis precis kopplat in en Wema S5 och mätare och utan att testat med vätska i tanken visar den helt tomt i tanken när jag slår på strömmen . Dock tyckte jag sladdarna var ologiskt märkta där svart var signal och blå jord. Du har inte råkat koppla det tvärt om?

Du har inte hunnit testa med något i tanken ännu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ då! Blå mot blå står det i mätarens installationsanvisning, men om det är den som ska vara jord måste den ju anslutas till just jord däremellan också. Annars blir kretsen inte sluten, fast då skulle den kanske inte ge något utslag heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Så enkelt verkar det inte vara.

 

Screenshot_20220512-203346_Chrome.jpg

Så kanske det är... jag följde det som stod i manualen och det verkar funka på min mätare. Värt att testa iallafall?

 

FACD060B-0766-48DC-8043-1CD3BB6DFCA5.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev spaekhugger:

Du har inte hunnit testa med något i tanken ännu?

Nej, tyvärr inte. Jag saknar påfyllningsslangen i min nya installation ännu.

 

Men är du säker på att sändartråden är rätt kopplad? Jag hittade detta på ett forum:

 

If your gauge and sender are Euro, removing the sender wire from the gauge S terminal with gauges energized should cause the gauge to read Full or overfull (infinity ohms). 
And if you jump that gauge sender terminal to good negative ground (0 ohms) , the gauge should read Empty/minimum. 
If opposite it could be a US gauge, and ( US or Euro) if it doesn't respond all the way , the gauge is likely bad.

 

Det bör innebära att om mätaren visar full tank är om sändartråden ej är ansluten eller felkopplad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Ljung_Gbg:

Nej, tyvärr inte. Jag saknar påfyllningsslangen i min nya installation ännu.

 

Men är du säker på att sändartråden är rätt kopplad? Jag hittade detta på ett forum:

 

If your gauge and sender are Euro, removing the sender wire from the gauge S terminal with gauges energized should cause the gauge to read Full or overfull (infinity ohms). 
And if you jump that gauge sender terminal to good negative ground (0 ohms) , the gauge should read Empty/minimum. 
If opposite it could be a US gauge, and ( US or Euro) if it doesn't respond all the way , the gauge is likely bad.

 

Det bör innebära att om mätaren visar full tank är om sändartråden ej är ansluten eller felkopplad?

Tack, skall ner till båten och testa igen, och ta lite bilder 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6C932455-47D3-451F-A9B7-A93E468096FB.jpeg.95d57d00303eade7cd6aa6511830a7d2.jpeg

Givaren skall kopplas i serie med instrumentet på minussidan, det spelar ingen roll hur du kopplar givarens kablar, bara det är som min skiss ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-12 vid 21:38 skrev spaekhugger:

Du har inte hunnit testa med något i tanken ännu?

Fyllde min nya tank till 50% idag, mätaren visar på ungefär hälften så den verkar funka för mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Fyllde min nya tank till 50% idag, mätaren visar på ungefär hälften 

Man behöver ju inte fylla eller tömma tanken för att testa, skruva loss givaren och se vat som händer på instrumentet när du höjer och sänker flottören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man behöver ju inte fylla eller tömma tanken för att testa, skruva loss givaren och se vat som händer på instrumentet när du höjer och sänker flottören.

Nej det vore ju onödigt men i mitt fall är tanken ny och jag vill inte lyfta ur en full tank om den inte är tät. Jag hade ingen anledning att tro att min givare inte skulle fungera då det inte är jag som är TS.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar nu! Var tanken som inte var ansluten till (-). Synd att jag inte kollade det innan köp av ny givare och mätare :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...