Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
KlasBL

Vatten ovanför bälgen? Och rostangrepp (VP MD11D)

Rekommendera Poster

Hej! Är på jakt efter en viss segelbåt. Den jag har fått korn på verkar ha lite vatteninträngning på/ovanför bälgen (vit markering - det bruna mellan vita metallplattan och svarta gummit) och ganska så mycket rost på ett ställe, vad det nu är för del(?) (Röd markering).

Jag har smakat på vattnet 🤢, svårt att avgöra om det var saltsmak eller inte. Smakade inte glykol iaf. 😋

Någon här som kan motorn VP MD11D och kan ge en gissning på vad vattnet och rosten kan bero på.

Tack på förhand! 🙏

GridArt_20220511_202736204.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev KlasBL:

Hej! Är på jakt efter en viss segelbåt. Den jag har fått korn på verkar ha lite vatteninträngning på/ovanför bälgen (vit markering - det bruna mellan vita metallplattan och svarta gummit) och ganska så mycket rost på ett ställe, vad det nu är för del(?) (Röd markering).

Jag har smakat på vattnet 🤢, svårt att avgöra om det var saltsmak eller inte. Smakade inte glykol iaf. 😋

Någon här som kan motorn VP MD11D och kan ge en gissning på vad vattnet och rosten kan bero på.

Tack på förhand! 🙏

GridArt_20220511_202736204.jpg

Ser ut som att vattenpumpen läcker eller har läckt genom skvallerhålet dvs tätningningen i pumpen är slut.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också på ett läckage av något ovanför bälgen, inte själva bälgen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så såg det ut när jag köpte min båt också, vattnet hade kommit ovanifrån, misstänker läckande vattenpump eller regnvatten som letat sig ner. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag har samma problem på min MD5 (i en Albin 78 från 1980) med vatten vid bälgen som jag tror kommer uppifrån. Igår så torkade jag ur ordentligt, fyllde upp med glykolvatten i sötvattenkylningen (se tidigare tråd, sökord sötvattenkylning), körde motorn för att se om det sprätte ut någonstans. Men nej. Däremot har det nu på ett dygn fyllt upp ca 2 liter i motorrummet med bara vatten (ej glykolvatten). Och redan igår kom det en liten påfyllning bara vatten på några minuter. Bälgen ser fin ut vad man ser ovanfrån (den är tio år, jo jag vet bör bytas vart 7e). Vattnet märks vid bälgens "för", dvs längst föröver på bälgen. Nu till frågan:

 

Om det är sjövatten från sjövattenkylningssystemet, vad börjar man bäst med att byta, inspektera, fixa för att få bort det här läckaget?

 

Det kan tilläggas att förra sommaren när båten var ny för mig så var det lite av samma problem i början av säsongen - vatten kom in i motorrummet - men sedan "försvann" eller rättare sagt minskade problemet så det blev så litet att jag inte uppfattade det som ett problem.

 

(Har också börjat leta efter regnvatteninträngning eftersom det regnat hela helgen men utan att hitta vart det i så fall skulle komma in till motorn.)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Stormfocken:

- - -

Om det är sjövatten från sjövattenkylningssystemet, vad börjar man bäst med att byta, inspektera, fixa för att få bort det här läckaget?

 

Det kan tilläggas att förra sommaren när båten var ny för mig så var det lite av samma problem i början av säsongen - vatten kom in i motorrummet - men sedan "försvann" eller rättare sagt minskade problemet så det blev så litet att jag inte uppfattade det som ett problem.

 

(Har också börjat leta efter regnvatteninträngning eftersom det regnat hela helgen men utan att hitta vart det i så fall skulle komma in till motorn.)

Titta på sjövattenpumpen. Den ser ut som nedan i genomskärning. Impellern till vänster med anslutning in/ut för sjövatten och motorn till höger. För att hålla tätt mot läckage så sitter det en packbox åt respektive håll (sjövatten vid impellern och motorolja vid motorn). Om någon av packboxarna börjar läcka så finns det ett skvallerhål mellan packboxarna där vatten eller olja kan rinna ut. Läckage från det hålet är tecken på en packbox är utsliten.

 

Att det runnit ut två liter vatten efter att du stängt av motorn kan tyda på att det vatten som står i värmeväxlaren rinner tillbaka förbi impellern eller att det trycks upp vatten från bottenventilen och in i båten.

 

Kolla om du har läckage från dräneringshålet.

Stäng bottenkranen för sjövattenintag till motorn och se om läckaget slutar.

 

Om det är en sliten packbox som läcker så finns det renoveringsatser för att fixa vattenpumpen.

 

bild.png.a38162a8436f7f1c73651ca04adde0a3.png

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

linda lite papper eller dylikt runt pumpen, min pump läckte bara vid stillastående .lite lurigt .annan motor/drev,  bytte packning närmast impellern. plastbit ovanför för att utesluta regn o dyl ? 

någon som provat tätning utan fjäder? lär finnas som är gjorda för det.  ? B

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stort tack Lintott och bemek! Packboxen mot motorn måste vara hel för vattnet är inte oljeblandat men minns det som att det var blött där dräneringshålet sitter. Sedan gissar jag på att impellern behöver bytas och om den är dålig (den funkar men det är ingen vidare kraft i vattenutblåset genom avgasröret) tillsammans med att packboxen mot impellern också blivit dålig så borde vatten rinna in. Nåväl börjar med att kolla med papper runt och testar att vrida av och på bottenkranen för sjövattenintag. Hoppas jag hinner kolla imorgon!

 

Men om det skulle vara vatten från bottenventilen, så måste det väl vara fel på "hävertstoppet" (eller vad det kan heta)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Stormfocken:

- - -

Men om det skulle vara vatten från bottenventilen, så måste det väl vara fel på "hävertstoppet" (eller vad det kan heta)?

Vattenpumpen ligger väl lägre än vattenytan? Om kranen då är öppen och packboxen utsliten så kan det rinna in i båten av trycket utifrån.

 

Det kan hävertventilen inte påverka. Däremot kan hävertventilen släppa in luft så att det sjövatten som står i värmevx mm kan rinna tillbaka och ut via den troligen otäta packboxen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, såklart när jag tänker efter - vattnet till sjövattenkylningen tas ju in via drevet till impellern, som pumpar det vidare till värmeväxlaren via hävertventilen. Men vad har hävertventilen för funktion? Jag har gått och trott att det är den som hindrar vatten från sjön att tryckas in i båten. Men utan en hävertventil så skulle det stå tryck från sjöns vatten inte bara mot impellern och packboxen utan också mot värmeväxlaren? Så hävertventilen skyddar värmeväxlaren när motorn inte är igång? Och skulle värmeväxlaren gå sönder (om man inte har hävertventil) så fylls båten småningom med sjövatten till samma nivå som värmeväxlaren och väldigt mycket blir blött och båten kanske också sjunker. Har jag hajat det rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

Stäng bottenkranen för sjövattenintag till motorn och se om läckaget slutar.

Ursäkta en kanske dum fråga men hur fungerar bottenkranen? Har fingrat på den tidigare och märkte att den satt hårt. Följande Lintotts råd tänkte jag stänga den. Men hur gör man det - vrider motsols som när man skruvar i en skruv?

 

Tänkte det är bäst att fråga innan jag tar i och kanske vrider sönder något, särskilt om jag råkar vrida åt fel håll. Kranen ser ut som det är tänkt att handkraft ska räcka men om den sitter hårt kanske man tar fram en tång av något slag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Stormfocken:

Tack, såklart när jag tänker efter - vattnet till sjövattenkylningen tas ju in via drevet till impellern, som pumpar det vidare till värmeväxlaren via hävertventilen. Men vad har hävertventilen för funktion? Jag har gått och trott att det är den som hindrar vatten från sjön att tryckas in i båten. Men utan en hävertventil så skulle det stå tryck från sjöns vatten inte bara mot impellern och packboxen utan också mot värmeväxlaren? Så hävertventilen skyddar värmeväxlaren när motorn inte är igång? Och skulle värmeväxlaren gå sönder (om man inte har hävertventil) så fylls båten småningom med sjövatten till samma nivå som värmeväxlaren och väldigt mycket blir blött och båten kanske också sjunker. Har jag hajat det rätt?

Vaccumventilen ska bryta hävertverkan mellan motor och vattenintag. Utan den så riskerar du att motorn kan fyllas med sjövatten. Sjövattensystemet är ju ett slutet system så båten ska inte riskera att fyllas om det inte är något läckage i kretsarna (som i din båt). Om värmeväxlaren ligger ovanför vattenytan (vilket de brukar göra på mindre fritidsbåtar eftersom den sitter högt uppe på motorn) så kommer den att suga in luft om den går läck när motorn är avstängd, den kommer då att fungera som en extra vaccumventil... Problemet kommer när motorn startas och det sprutar vatten ur värmeväxlaren.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Stormfocken:

Ursäkta en kanske dum fråga men hur fungerar bottenkranen? Har fingrat på den tidigare och märkte att den satt hårt. Följande Lintotts råd tänkte jag stänga den. Men hur gör man det - vrider motsols som när man skruvar i en skruv?

 

Tänkte det är bäst att fråga innan jag tar i och kanske vrider sönder något, särskilt om jag råkar vrida åt fel håll. Kranen ser ut som det är tänkt att handkraft ska räcka men om den sitter hårt kanske man tar fram en tång av något slag...

Jag har bara skruvat på Yanmarkranar men principen är nog densamma (någon Pentaägare får annars korrigera mig).

 

Avstängningskranen på drevet är som en gängad plugg som skruvas ner mot en tätningsyta inne i kranen. På Yanmar är kran och skruv i mässing. Misstänker att det är detsamma i Pentadrevet.

 

Det ska bara vara att skruva skruven inåt (medurs) till ett bestämt stopp. Om kranen inte använts under lång tid så är den nog rätt kärv. Försök ricka lite fram-o- tillbaka tills det börjar röra sig. När det kommer in vatten i gängorna/tätningen så kommer den att så småningom lossna. Det ser ut som ett plastvred att vrida på (enligt fotot i trådens början). Det tål nog inte så mycket så du ska nog undvika grova tänger. Försök hellre greppa med tång på axeln under vredet utan att skrapa för mycket märken i axeln.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack igen! Idag ner och pröva att vrida på kranen

 

Ja medsols/medurs så klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kranen går att vrida med handkraft märkte jag idag, åtminstone ett halvt varv. Men det var fint väder och trevlig vind så det blev segling istället för mekande - hoppas det inte var felprioriterat :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det sen då? Jo, efter seglingen i söndags då jag inte hann meka klart med vatteninträngningen/bottenkranen mm så stack jag ner måndag kväll och lyckades vrida runt bottenkranen med handkraft tills den stängde. Torkade upp och var sedan tvungen att lämna hamnen för att hämta barn efter deras träning. Solen sken och inget regn under måndagen. 

 

Idag tisdag regn hela dagen men ner till hamnen efter jobbet för att kolla om det kommit vatten i motorrummet igen, fastän bottenkranen varit stängd. Och tjoho! Inget vatten i motorrummet! Trots regn! Alltså ingen regnvatteninträngning, det är heller inte sötvattenkylningssystemet som läcker, och inte heller bälgen (som man ju är lite orolig för) utan som Lintott misstänkte så kan jag nu sluta mig till att det är dålig packbox! Felet lokaliserat! Tack alla i tråden! Återstår bara att laga packboxen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du menar säkert byta packbox, packboxar. 

Vänd dem så som de sitter nu. 

Och montera dem lika djupt om det inte finns ett stopp. 

 

Kolla så att fjädern i packboxen verkligen är rostfri. 

Köpte på Momentum och fick med fjädrar att byta. 

 

Kollade med en magnet. Svagt magnetiska, vilje de enligt Momentum ska vara. 

 

Kolla, också att ytan på axeln, där som bockpoxflärpen tätar mot, är jämn o fin. 

 

Har för mig att jag polerade med typ Scotch Brite, då runt om på axeln, absolut inte längs med. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen! Ja, byta men tänker mig att det får bli till hösten i samband med oljebytet. För om man tar ut packboxarna så kommer väl motoroljan rinna ut? Varje mek-moment i en båtmotor är för mig något nytt - det är kul och rätt spännande att göra saker första gången men tar lite tid då jag försöker förstå hur det funkar innan jag ger mig på att skruva isär något. 

2022-05-31 vid 19:28 skrev Hybro:

Vänd dem så som de sitter nu. 

Detta förstod jag inte riktigt. Men tänker att man ska sätta i de nya på samma sätt som de gamla satt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Stormfocken:

Tackar för tipsen! Ja, byta men tänker mig att det får bli till hösten i samband med oljebytet. För om man tar ut packboxarna så kommer väl motoroljan rinna ut? Varje mek-moment i en båtmotor är för mig något nytt - det är kul och rätt spännande att göra saker första gången men tar lite tid då jag försöker förstå hur det funkar innan jag ger mig på att skruva isär något. 

Detta förstod jag inte riktigt. Men tänker att man ska sätta i de nya på samma sätt som de gamla satt?

 

Pumpen sitter lååångt ovanför oljenivån!!

Ingen olja kommer att rinna ut när du lossar pumpen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta packbox kan man göra på fyra sätt. 1. Enkelt, om man har tur. 2. Lite svårare. 3. Krångligt. 4. Dyrt.

1. Ta bort impellerlocket och impellern och tryck ut packboxen med en liten smal skruvmejsej via skvallerhålet. Åtemontera allt i omvänd ordning. Tidsåtgång 10-15 min. Fungerade på min VP 2020.

2. Börja som på nr 1. Borra två små hål motstående varandra i packboxen. Skruva i två plåtskruvar i hålen. Fäst en ståltråd runt skruvskallarna och dra ut packboxen. Återställ. Tidsåtgång 1/2-1 timma.

3. Plocka loss hela vattenpumpen och byt allt. Tidsåtgång?

4. Lämna in på servicefirma.

Om vattenpumpen är sliten och behöver nya lager eller om det läcker olja så gäller inte ovanstående. Men jag tror många byter för mycket i onödan till onödig kostnad.  

 

Packboxen som går på motorsidan får läppen smord av motoroljan och slits därför inte lika mycket.  En kompiss byte motor i sin båt till en D1-30. Där höll packboxen i två säsonger. HAn använde metod 2 vid bytet. När vi jämförde VP originalimpeller med Biltemas så visade det sig att på baksidan av impellern från Biltema var det två spår i tätningsytan. Dessa saknades på originalimpellern. Vi tror att spåren är till för att det ska kunna komma vatten till packboxen för smörjning av läppen. VP impeller ser lika dana ut numera, så Biltema var nog först med att inse smörjbebovet 🙂

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack Rascal och excel319! Ja, jag får börja pröva med 1! Och förhoppningsvis utan att landa på 4 :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att göra som beskrivs under 1 och 2 på en MD 11. Pumpen måste bort eftersom tätningarna monteras från drivsidan. Tänk på att vända tätningarna rätt och att det blir ett avstånd mellan dom där dräneringshålet är.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Stormfocken:

Stort tack Rascal och excel319! Ja, jag får börja pröva med 1! Och förhoppningsvis utan att landa på 4 :) 

Se till att märka pumpen innan demontering så att du vet vad som är upp och ner, för att få in och utlopp rätt vid återmonteringen. Den går att montera fel!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...