Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Batpeter

Laddar ni båtbatteri alltid i hamn?

Rekommendera Poster

Hej!

Har tre batteri i båten, 1 ignition/engine, 2 AUX och 3 Heavy AUX. 

1. Stänger alltid av när jag inte kör båten.
2 & 3 Stänger alltid av när jag inte är i båten, låter vara igång under hela hamnvistelsen dock och laddar alltid under tiden, använder till kylskåp, vatten/avloppspump osv. 

Jag ser att många andra har ström dragen till sin båt hela tiden. 
Kan det vara bra för batterierna om de laddas hela tiden, så som i elbilar? 
Om man stänger av batterierna genom huvudsäkringen, laddas batteriet ändå om jag kopplar in el från bryggan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Batpeter:

Om man stänger av batterierna genom huvudsäkringen, laddas batteriet ändå om jag kopplar in el från bryggan? 

Det beror på hur det är kopplat från laddaren. Innan eller efter huvudbrytaren...

 

Nä, jag laddar bara en dag innan vi far iväg. Har man solceller tex så laddas det under veckan, kylskåpet är på från Mars till November ungefär, avfrostar några gånger såklart.

 

Ser också att 99% ligger med strömkälla på vår marina, okunskap enligt mig.

 

Stänger aldrig av huvudbrytaren, gör du det hemma vid proppskåpet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Händer aldrig. 

 

Segelbåt med solcell och inombordsmotor. 70 A generator. Laddar max första kvarten, när jag startar motorn. 

Kyl, TV och värmare går vår och höst om natten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att hela tiden ligga med landström och batteriladdning i hemmahamnen när ingen vistas i båten är en stor dumhet. De som förfar så har säkert heller ingen aning om de skadliga galvaniska strömmar som kan uppkomma runt propeller och inte minst runt drev av aluminiumlegering.

Risken finns ju att man laddar sönder batterierna också. 
Hos Grefab är det inte tillåtet att vara permanent inkopplad på bryggstolparna, dessa är bara dör tillfälligt bruk. Nattvakterna brukar dra ut kontakterna när dom ser några som är inkopplade.

Men jag har en nästan ständigt inkopplad på min brygga, där en något för kort landströmskabel utgör en risk för en snubblingsrisk eller fallolycka på bryggan.
 

När jag lämnar båten i hemmahamnen stänger jag av båda batteriavskiljarna, den till motorn och den till förbrukningsbanken. Alltså ingen spänning till kylskåp och kylbox. Men dessa kan fjärrstyras via sms och larmet, och sättas igång hemifrån vid behov.

 

Jodå, klart attjag har solcelsspaneler med en bra regulator, den håller batterierna toppladdade och kompenserar för självurladdningen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger oftast med landström tillkopplad. Kör då ofta en avfuktare som går på timer, typ 5 timmar/dag. Nu med nyinstallerad isotrafo ser jag ingen risk med landströmmen och galvanisk korrosion. Inget jag märkte av tidigare heller, fast jag har ju inte något drev, ”bara” rak axel ;) .

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
48 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hos Grefab är det inte tillåtet att vara permanent inkopplad på bryggstolparna, dessa är bara dör tillfälligt bruk. Nattvakterna brukar dra ut kontakterna när dom ser några som är inkopplade.

Det beror väl mest på att Grefab envisas med dessa fasta betongbryggor i stället för flytbryggor. Betongbryggorna har inga tvärgående springor mellan plankorna som man kan peta ner kablarna mellan, så snubbelrisken försvinner. Dessutom är Grefabs betongbryggor skyhöga och väldigt smala, så ett fall från dem är närmast dödligt. Flytbryggor är bara några decimeter över vattenytan, och de flesta båtar är betydligt högre än bryggan så man faller aldrig ner på en båt där, på sin höjd mot sidan.
 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

Ligger oftast med landström tillkopplad. Kör då ofta en avfuktare som går på timer, typ 5 timmar/dag. Nu med nyinstallerad isotrafo ser jag ingen risk med landströmmen och galvanisk korrosion. Inget jag märkte av tidigare heller, fast jag har ju inte något drev, ”bara” rak axel ;) .

Ja su vet ju vad du gör, men jag är inte övertygad av att alla andra gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja su vet ju vad du gör, men jag är inte övertygad av att alla andra gör det.

Tar det som en komplimang men känner att jag lär mig mycket fortfarande (men mest om LiFePO4 just nu)

PS

Håller med om att många nog inte vet vad de gör. Ser man bla på frågorna här - men det är ju bra. Första steget att lära sig något är ju att fråga/söka information.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Först - galvaniska strömmar/korrosion uppkommer genom metallernas olika "naturliga" potential. Den forcerade som kan uppkomma genom påtvingad potentialskillnad via mindre bra landströmsanslutning o.s.v. är elektrolytisk korrosion. Kan bli hur tokigt som helst....eller inte alls.

 

Sedan far en batteribank egentligen inte illa av att ligga med laddare hela tiden förutsatt att laddaren inte har för hög spänning. För någon laddning sker inte om batterierna inte behöver det - det bestämmer batterierna.

Men nu är det tyvärr ganska ofta regulatorer och laddare designats för att ladda så snabbt det går (för det är det folk vill ha och som säljer),  med olika påstått "intelligenta" moder och lägen, och utspänningen ligger därför inte sällan nära gränsen för det hälsosamma för batterierna.

 

Med solpaneler och en regulator inställd på förnuftig och måttlig maxspänning kan man klara sig hela sommaren utan landströmsanslutning och ändå ha fulladdat när man skall ut. Även kanske med kylskåpet påslaget (i alla fall om man har tillräckligt stor effekt på paneler, >100W). Och detta utan risk att batterierna far illa.

Att ställa en solpanelsregulator nära gasningsspänningen (typiskt 14,4V) för att få så snabb laddning som möjligt vinner man mindre på än man tror. Panelerna kan nämligen, till skillnad från en landströmsladdare, sällan ge denna extra ström batterierna slukar i sig vid högre spänning. Och fulladdat blir det ändå, så länge pålagd spänning ligger markant högre än batteriets maximala egenspänning (typiskt max 12,7-12,8V), men det tar naturligtvis längre tid om panelens maxström inte utnyttjas.

 

Så svar på frågan om det är nyttigt för batterierna att vara anslutna till landströmsladdare hela tiden är svaret - det beror på.

Men en annan fråga är naturligtvis "varför behöver man det".....

 

17 timmar sedan skrev Batpeter:

Om man stänger av batterierna genom huvudsäkringen, laddas batteriet ändå om jag kopplar in el från bryggan?

Du menar nog Huvudbrytaren ?

Det beror på hur laddaren är inkopplad, men vanligen skall huvudbrytaren (och huvudsäkringen) bryta bort allt från batteriet, möjligen med undantag av backupspänning till stereo och kanske solpanelsladdning. Dessa måste då givetvis ha egna säkringar.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vid hemmabryggan har vi stängt av kylskåp & kylbox mha huvudbrytaren, min erfarenhet är att solpanelerna har förlängt blybatteriernas liv.

 

Förra året längesglade vi med 90 nätter med landström i olika gästhamnar på väg söderut.

Vi har isolationstrafo så jag kände mig (falskt) trygg mot krypströmmar genom rak axel och bogpropp. Bifogade foton visar bogpropellerns (VP QL BP600) offeranod efter säsongen 2021 jämfört med en ny zinkanod.

 

Skipper Håkan på s/y Sally har pga läckströmmar monterat extra brytare som bryter minus till motor och bogpropp, det har jag nu lagt till på min ”att göra lista”.

 

 

0113D45B-2B99-4DE2-AA19-CF20E06ED9D7.jpeg

59984B3A-0A7E-48AB-95EC-FC9B2E489A56.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev skippeer:

Förra året längesglade vi med 90 nätter med landström i olika gästhamnar på väg söderut.

Vi har isolationstrafo så jag kände mig (falskt) trygg mot krypströmmar genom rak axel och bogpropp.

Grannbåtarna i hamnen kan också "läcka el" och då kan även din båt påverkas.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mackey:

Grannbåtarna i hamnen kan också "läcka el" och då kan även din båt påverkas.

Det tror jag hände för mig i början av förra säsongen.

Av den anledningen åker stickpropparna ur den närmaste elstolpen på min brygga.

Då försvinner även snubbelrisken och Grefab blir glad.

 

DB3E8819-A393-4052-A30C-5C81A5FFB8EE.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det tror jag hände för mig i början av förra säsongen.

Hoppsan!

Lägger in en förstoring på din bild som avskräckande exempel mot landströmsanslutning.

1911022830_Screenshot_20220514-164641_SamsungInternet.jpg.595b51fc963c8600795ae3c82f292d2b.jpg

 

Vi fick en ny båtgranne som envist hade landström inkopplad så snart han låg vid bryggan och plötsligt gick det åt dubbelt så mycket anodmaterial i ett par år till han flyttade.

Dessutom berättade han att han hade problem med sina batterier, men vad som är orsak och verkan vet jag ju inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skyddar inte isolationstrafo från grannbåtars elproblem?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev skippeer:

Varför skyddar inte isolationstrafo från grannbåtars elproblem?

Jo det hade den väl kanske gjort om den satt i just grannarnas båtar.

 

(eller tänker jag fel?) Min båt hade inte varit ansluten till någon landström då jag upptäckte att att offeranoden hade offrats i förtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jo det hade den väl kanske gjort om den satt i just grannarnas båtar.

 

(eller tänker jag fel?) Min båt hade inte varit ansluten till någon landström då jag upptäckte att att offeranoden hade offrats i förtid.

Nja,

Det måste vara en elektrisk, Ohmsk sluten loop för att kunna få någon ström att flyta. Är inte den egna båten ansluten till någonting (mer än vattnet den flyter i) så kan grannarna i princip göra vad för fel som helst, det flyter ingen (extra) ström via den egna båten i alla fall. I synnerhet inte om båten ligger i saltvatten.

 

2022-05-14 vid 06:21 skrev skippeer:

Vi har isolationstrafo så jag kände mig (falskt) trygg mot krypströmmar genom rak axel och bogpropp.

En isolationstransformator är ingen falsk trygghet - den bryter just loopen som kan bli via landströmsanslutningen (om den är rätt kopplad, förstås) som ger elektrolytisk korrosion.

Men den hjälper naturligtvis inte mot den galvaniska korrosionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...