Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
No_jah

Kombilanterna LED?

Rekommendera Poster

6 minuter sedan skrev Peter_K:

Man får då föra separat toppljus och akterljus plus sidoljus....

Ja, men har det varit aktuellt i denna tråd då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 minuter sedan skrev Kane:

Ja, men har det varit aktuellt i denna tråd då?

?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Peter_K:

?

?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Kane:

?

Jag fattar inte vad du menar med det lösryckta citatet från mig.
Därav frågetecknet. 

 

Vill du också förtydliga vad du menar är fel med att toppljus behöver föras på aktuell båt, och hur du anser att man på ett korrekt sätt för lanterna på en båt under 12 meter men som kan gå fortare än sju knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag fattar inte vad du menar med det lösryckta citatet från mig.
Därav frågetecknet. 

Vill du också förtydliga vad du menar är fel med att toppljus behöver föras på aktuell båt, och hur du anser att man på ett korrekt sätt för lanterna på en båt under 12 meter men som kan gå fortare än sju knop?

Eftersom toppljus plus akterljus inte varit aktuellt för TS så ställde jag frågan om det när du hade skrivit det.

 

Var har jag skrivit att toppljus inte behöver föras på denna båt?

 

Du har klippt in alla regler för maskindrivna fartyg och jag har ingen avvikande uppfattning om dem.

 

Att jag hoppade in i tråden beror på att Raol klippte in detta som rörde till det om lanternornas höjder. Ett förligt toppljus har ju inte varit TS plan.

"g. På ett maskindrivet fartyg ska sidoljusens höjd över skrovet inte överstiga tre fjärdedelar av det förliga toppljusets höjd över skrovet. Sidoljusen får inte placeras så lågt att de skyms av däcksljusen. "

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Kane:

Eftersom toppljus plus akterljus inte varit aktuellt för TS så ställde jag frågan om det när du hade skrivit det.

Det runtomlysande ljuset är ju toppljus+akterljus i samma enhet, och skall föras efter samma regler som enbart toppljus. Därför lägger jag in regler om toppljus. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kane:

Var har jag skrivit att toppljus inte behöver föras på denna båt?

Här..?

 

19 timmar sedan skrev Kane:

Förligt toppljus gäller bara maskindrivna fartyg över 50 meter. Hur kan det vara relevant här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Här..?

 

Nä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Kane:

Nä.

Okej 😂😂😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Okej 😂😂😂

Kul!

Berätta varför TS skall ha ett förligt toppljus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
35 minuter sedan skrev Kane:

Kul!

Berätta varför TS skall ha ett förligt toppljus?

För att hen har en motorbåt som kan gå över sju knop och/eller är över sju meter. 
Se bilder nedan hur det skall se ut då. 


”Förligt toppljus” är alltså benämningen på den lanterna som lyser framåt med vitt ljus. Det får kombineras med akterlanternan och blir då runtomlysande så som den övre bilden (nr 3), men det är ändå ett förligt toppljus om man ser till hur det skall placeras på båten (höjder osv). 

B705B38D-BBC9-416E-98A5-3CE62402D50D.jpeg

6BB2E88F-6DC1-4E38-A4E4-B0E3DE95FA1C.jpeg
Hur menar du att lanternföringen skall se ut på TS båt?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur menar du att lanternföringen skall se ut på TS båt?

Som din övre bild. Hade det varit min båt hade jag haft fasta sidoljus på hyttsidorna och sedan haft ett fällbart runtlysande toppljus (om jag ville skydda den vid vintertäckning) på hyttaket.

I min värld skiljs det mellan förliga toppljus som bara lyser framåt (och lite till....) och runtlysande dito.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Kane:

I min värld skiljs det mellan förliga toppljus som bara lyser framåt (och lite till....) och runtlysande dito

Jo, det har jag insett. 
I regelvärlden är dock runtomlysande ett toppljus med påmonterat akterljus, och… det blir mindre förvirring om man håller sig till gemensamma regler än om alla skall ha en egen värld med egna definitioner 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev Peter_K:

I regelvärlden är dock runtomlysande ett toppljus med påmonterat akterljus, och… det blir mindre förvirring om man håller sig till gemensamma regler än om alla skall ha en egen värld med egna definitioner 🙂 

I vilken regelvärld är det? Har bara sett nedan definition på runtlysande. Inget på runtomlysande.

 

Screenshot_20220512-213254_Samsung Notes.jpg

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Kane:

I vilken regelvärld är det? Har bara sett nedan definition på runtlysande. Inget på runtomlysande.

 

Screenshot_20220512-213254_Samsung Notes.jpg

Jag uttryckte mig såklart felaktigt, jag har dock inga problem med att erkänna när jag har fel, något som kan vara bra att öva på om man har svårt för det. 🙂 
När jag skrev runtomlysande menade jag såklart runtlysande.
Fel och slarvigt av mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror tråden varit ganska långt från TS ursprungsfråga rätt länge nu - om TS ens följer sin tråd egen längre....

🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Tror tråden varit ganska långt från TS ursprungsfråga rätt länge nu - om TS ens följer sin tråd egen längre....

🤔

Helt rätt. 
Å andra sidan har frågeställaren redan fått svar på sin fråga tidigare i tråden 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Tror tråden varit ganska långt från TS ursprungsfråga rätt länge nu - om TS ens följer sin tråd egen längre....

🤔

JA, jag följer tråden med stort intresse, intressant med dom detaljerade reglerna.

10 minuter sedan skrev Peter_K:

Helt rätt. 
Å andra sidan har frågeställaren redan fått svar på sin fråga tidigare i tråden 🙂 

Fast egentligen har den ju inte blivit besvarad, för frågan var ju om det finns någon löstagbara kombilanternstolpe med LED?

Men jag antar att svaret på frågan är NEJ, jag har iallafall inte lyckat hitta någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev No_jah:

Fast egentligen har den ju inte blivit besvarad, för frågan var ju om det finns någon löstagbara kombilanternstolpe med LED?

Men jag antar att svaret på frågan är NEJ, jag har iallafall inte lyckat hitta någon.

Precis 🙂
I alla fall inte en som är godkänd (för lanternor måste ha certifikat, men det visste du säkert redan
). Sedan finns ju alltid alternativet att bygga en egen mojäng med ett rostfritt rör, montageplattor, LED-lanternor, stickpropp - men som jag skrev så hade jag monterat en 10 cm hög runtomlysande ... förlåt, runtlysande... på taket samt röd+grön på sidorna av hytten. Då finns de alltid där, och det behöver bara slås på; enkelt att använda. Och den låga lanternan på taket borde inte vara ivägen vid täckning, om du inte bara lägger presenningen direkt på hyttaket, och det är ju inte så bra av flera skäl 🙂
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Peter_K:

Precis 🙂
I alla fall inte en som är godkänd (för lanternor måste ha certifikat, men det visste du säkert redan
). Sedan finns ju alltid alternativet att bygga en egen mojäng med ett rostfritt rör, montageplattor, LED-lanternor, stickpropp - men som jag skrev så hade jag monterat en 10 cm hög runtomlysande ... förlåt, runtlysande... på taket samt röd+grön på sidorna av hytten. Då finns de alltid där, och det behöver bara slås på; enkelt att använda. Och den låga lanternan på taket borde inte vara ivägen vid täckning, om du inte bara lägger presenningen direkt på hyttaket, och det är ju inte så bra av flera skäl 🙂
 

Så som monteringen av oiginallanternorna  ser ut så sitter röd och grön monterade på sidan av hytten, topplanterna på kepsen framkant av hyttaket, och akterlanterna på  ena sidan bakom akterdäck, som man kan se på bilden nedan, och akterlanternan är ganska mycket i vägen. Och anledningen att jag vill byta lanternor är förutom att topplanterna lyser upp fören på båten är att dom glappar. Och då när jag ska byta lanternor så vore det smidig att byta till en kombinerad så att det bara är ett ställe som förr eller senare kommer börja krångla.

 

Problemet är även att lanternan på taket behöver sitta antingen på sidan mellan skenan för takluckan och grabbräcket, alternativt att den monteras på skottet ovanför bakdörren som det ser ut på lite nyare årsmodeller, annars går inte takluckan att öppna hela vägen.

 

ryds 510MC.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att behålla läget som det är, är att du slipper backa kablar och laga hål. Vad gäller LED-lanternor inbillar jag mig att de har en smalare ljusvinkel upp/ned och att det borde inte vara samma problem att ha den runtlysande på kepsen med upplysning av däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
49 minuter sedan skrev No_jah:

Så som monteringen av oiginallanternorna  ser ut så sitter röd och grön monterade på sidan av hytten, topplanterna på kepsen framkant av hyttaket, och akterlanterna på  ena sidan bakom akterdäck, som man kan se på bilden nedan, och akterlanternan är ganska mycket i vägen. Och anledningen att jag vill byta lanternor är förutom att topplanterna lyser upp fören på båten är att dom glappar. Och då när jag ska byta lanternor så vore det smidig att byta till en kombinerad så att det bara är ett ställe som förr eller senare kommer börja krångla.

 

Problemet är även att lanternan på taket behöver sitta antingen på sidan mellan skenan för takluckan och grabbräcket, alternativt att den monteras på skottet ovanför bakdörren som det ser ut på lite nyare årsmodeller, annars går inte takluckan att öppna hela vägen.

Jag tycker det är ganska klart att bästa alternativet är att:

1. Behålla sidolanternorna som de är. Ev. byta till LED om du vill.

2. Avveckla akterlanternan - den är ju dels i vägen, dels skymmer väl motorn i vissa vinklar ?

3. Montera en runtlysande vit topplanterna:

- Antingen på "kepsen" med bländskydd under (ev. moddat så det kan lysa fritt bakåt också)

- På ett litet sidofäste/stång som du sätter på takets bakytterkant, så det precis sticker upp över taket. Borde gå fritt för luckan då, och ändå inte ställa till det vid vintertäckning.

 

Att de glappar är ingen anledning att bygga om till en löstagbar. På löstagbar har du istället ett kontaktdon som kommer ställa till mer förtret i det långa loppet än fast installerade. När du ändå byter ut de fasta lanternorna kommer du sannolikt åtgärda glappet (inte sällan oxiderade lamphållare eller anslutningar i lanternan.

 

Edit: Sätt en sådan här på bakre takkant, så kan du ju fälla ner den om du tycker den interfererar med presenningen:

https://www.aliexpress.com/item/1005002105024378.html

image.thumb.png.a1e651e63c43de004a23b7f2049af807.png

 

Eller dessa: https://www.marinshopen.se/product/lanterna-runt-vit-fallbar-1281178

https://www.skeppamarin.se/lanterna-runtlysande-vit-fallbar-640-mm.html?gclid=Cj0KCQjwg_iTBhDrARIsAD3Ib5i9H2Uk76Jxbqz7ZMxmXSzQErfgu8bmTCKWxfXGICDTB-03mf72i3waAskiEALw_wcB

 

Eller sätt dit den här på "kepsen" (Erlandssons, lutande fot) och gör en skiva under som bländskydd:

image.png.b673095fbf0a2daf19dc4b6eef0854ec.png

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm, jag får nästan uppfattningen att ni ratar idén med löstagbar kombilanterna. 😜

 

Då hittade jag denna att sätta tex. på bakkanten av hytten, som man då kan vika bakåt, och den har ju dold kabeldragning, och helt i rostfritt så slipper man plast som blir dålig med tiden:

https://www.yachtshop.eu/se/product/1103951/Vikbar SS-stolpe med Evoled 360 Led-ljus SS

 

Och sen dessa på sidan:

https://www.yachtshop.eu/se/product/1103921/Evoled lanternor polerad SS kropps L + R

Redigerad av No_jah
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev No_jah:

Hmm, jag får nästan uppfattningen att ni ratar idén med löstagbar kombilanterna. 😜

 

Då hittade jag denna att sätta tex. på bakkanten av hytten, som man då kan vika bakåt, och den har ju dold kabeldragning, och helt i rostfritt så slipper man plast som blir dålig med tiden:

https://www.yachtshop.eu/se/product/1103951/Vikbar SS-stolpe med Evoled 360 Led-ljus SS

 

Och sen dessa på sidan:

https://www.yachtshop.eu/se/product/1103921/Evoled lanternor polerad SS kropps L + R

Attwood har en del modeller som kanske skulla passa dig? Finns att köpa i Sverige.

http://old.attwoodmarine.com/store/product/5551

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...