Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Leisure17

Skvallerstråle istället för vakuumventil md5

Rekommendera Poster

Hej! 
 

Jag svarvade idag en adapter som går från r15 gänga (tidigare satt där en durgo 4140 vakuumventil) till en nippel passande en 5 mm slang. 
 

Tanken var att dra slangen till vasken för att vid motorgång få en skvallerstråle att kylsystemet pumpar men framförallt att förhindra hävertverkan när motorn slås av.

 

Nu till frågan: Pumpen orkar inte pumpa hela vägen till vasken utan slangen fylls ungefär till hälften, så funktionen skvallerstråle gick jag miste om. Jag bytte impeller inför säsongen och jag får ut vatten med avgaserna så det verkar vara bra flöde. Hävertbrytaren funkar dock klockrent och jag slipper oroa mig för om durgons kägla har ärgat fast, dessutom droppade den lite då och då. Bör jag vara orolig och undersöka pumpen eftersom jag inte lyckas pumpa ~ 1,5 meter långt, 30 cm högt till vasken? Jag har läst om andra som dragit ut slangen till t.ex. vasken och fått ett flöde. 
 

Mvh

Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl lättare väg för vattnet att åka ut genom avgasröret än genom din klena skvallerslang.

Om du pluggar igen avgasröret ska du se att det sprutar i vasken, men jag avråder från det!!!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min MD5 finns en rätt rejäl skvallerstråle i aktern. 
Avgasutblåset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe jo så är det! Skvallerstrålens eventuella flöde visar främst att hävertbrytarens slang inte är igensatt, men man kan väl testa att blåsa i den lite då och då. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde samma experiment. 

Tänkte mig en skvallerstråle mot ett hörn på sittbrunnsgolvet. 

4 dm slang. 

 

Det sket sig. 

 

Jag tror att kylvattnet och avgaserna har sån fart förbi lilla avgreningen till ordinarie vacuumventils anslutning, att det snarare blir ett sug. 

 

Möjligen det skulle funka om man formade anslutningen som en skopa. Så att vatten och avgaser s a s skopas in i lilla slangen. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen fylls till viss del med vatten men vid höjdskillnaden tar det stopp efter en bit. Egentligen skulle jag kunna dra slangen rakt upp ~50 cm bredvid motorutrymmet. Då ser man vattnet stiga när man startar motor och man får en bra indikation på att slangen inte är igensatt när den töms när man slår av motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

På min MD5 finns en rätt rejäl skvallerstråle i aktern. 
Avgasutblåset. 

Hur ser man på den skvallerstrålen att hävertbrytaren fungerar? Stålmannen och  röntgensyn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Gjorde samma experiment. 

Tänkte mig en skvallerstråle mot ett hörn på sittbrunnsgolvet. 

4 dm slang. 

 

Det sket sig. 

 

Jag tror att kylvattnet och avgaserna har sån fart förbi lilla avgreningen till ordinarie vacuumventils anslutning, att det snarare blir ett sug. 

 

Möjligen det skulle funka om man formade anslutningen som en skopa. Så att vatten och avgaser s a s skopas in i lilla slangen. 

 

 

Jag gjorde lika på min Albin Cirrus. Blev ingen stråle men det skvätte lite så jag såg att hävertbrytaren fungerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska testa att dra den till sittbrunnen och se om den skvätter lite. Dock stänger jag gärna självlänsen ibland då den kan ta in lite vatten (rival 22). Får labba lite :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev excel319:

Hur ser man på den skvallerstrålen att hävertbrytaren fungerar? Stålmannen och  röntgensyn?

Det gör man inte. 
Hur ser man på en skvallerstråle i en diskho att hävertbrytaren fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Peter_K:

Det gör man inte. 
Hur ser man på en skvallerstråle i en diskho att hävertbrytaren fungerar?

Det visar ju att det är en öppen väg till kylsystemet och att luft kan ta sig in när man slår av motorn. Problemet med en vakuumventil är ju att det inte går att smidigt kontrollera att den fungerar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Leisure17:

Det visar ju att det är en öppen väg till kylsystemet och att luft kan ta sig in när man slår av motorn. Problemet med en vakuumventil är ju att det inte går att smidigt kontrollera att den fungerar. 

Det visar att vägen är öppen när det är tryck från avgaserna, men inte att det är öppet när motorn inte går. Men visst är det säkrare än en vacuumventil. 
Och. 
Faktum är att konstruktionen med slang känns så idiotsäker att det känns otroligt att den skulle sluta funka om man inte typ klämmer ihop slangen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu försökt haja det där med vakuumventilen på min md5b. Den verkade inte fungera eftersom det kom in sjövatten i motorn och droppade ut i motorrummet när motorn är av. Funkar vakuumventilen så borde det inte stå och fylla på över natten, eller hur? Nåväl, så jag skruva isär den, tvättade och la försiktigt dit packning och membran igen, och nu det går att suga luft genom det lilla hålet och vred inte åt muttern hårt. Men då kommer det ut vatten genom hålet när motorn går! Och vrider man åt muttern, så kommer ingen luft in när motorn är av!? Ska muttern vara så lös att det kommer ut lite vatten genom hålet när motorn går? Eller vrider man åt den när man kör motorn och "öppnar" upp ventilen när man slår av motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tjolahopp - vi tar det från början, så får vi se om vi kommer på nåt. 

 

Motor med ett typ knä för avgaserna på utblåset. 

Till knäet kopplas det kylvatten som gått endera genom motorn eller via en värmeväxlare. I det senare har motorn ett slutet kylsystem, som en bilmotor. 

Själva knäet har en vägg som styr kylvattnet ned i en Avgasslang, som för exemplet skull mynnar ovan vattenlinjen. 

 

Vid normal drift, så puttar avgaserna ut det mesta av kylvattnet, men inte allt. Nåt blir kvar i grova slangen. 

 

Stänger man motorn vill man absolut inte att vatten ska forsa baklänges in i motorn via avgasventilerna 

 

Vis man säger nu att så mycket vatten blir inte stående i slangen. 

Nej, men illa nog. 

Så för att förhindra detta har man kopplat in en vattensamlare, som rymmer det vatten som inte spottas ut vid t ex stopp i maskin. Vissa tror att burkens uppgift är att dämpa ljudet. 

 

En klar risk med att få in vatten bakvägen i motorn är vid upprepade försök att starta en trilskande motor. 

Vatten som inte ryms i vattensamlare. Enda sättet att förhindra detta är att stänga tillförseln av kylvatten. Bäst att lyfta av ev rem för kylvattnet. 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så var det detta med vacuumventil av nåt slag. 

 

Vad kan vara uppgiften för denna? 

Har ännu efter 15 år på sjön inte förstått detta, även om jag sett "förhindra vatteninträngning".

 

Vart kommer då detta vatten ifrån? 

Från ett avgasutblås en bit upp på akterspegel eller endera skrovsidan?  När då? 

När båten håller på att sjunka av nån annan anledning? 

 

Från en stillastående motor och kylvattenpump med impeller? 

Knappast. Den är i det närmaste tät. 

 

Så jag förstår tyvärr inte. 

 

Skvallerstråle i stället för vacuumventil. 

Funkade inte för mig. 

 

Jag tror personligen på att när avgaserna är på väg förbi ovan nämnda avgasknä, så blir det ett sug, typ venturi som suger kylvatten ur motorns kylvattensystem. Blir inget vatten som kan ge skvallerstråle. 

 

Och behöver man skvallerstråle på en inombordare? 

Jag tror inte det, för ljudet utan kylvatten i avgassystemet är det ingen som tar miste på. 

 

Vad tror panelen? 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt att hävertbrytaren sitter efter sjövattenpumpen på min båt. När pumpen går blir det ett övertryck i systemet som stänger hävertbrytaren. Eftersom den (hävertbrytaren) sitter över vattenlinjen så går vatten som står i slangen tillbaka till den nivån (vattenlinjen) när pumpen stannar. 

 

Om systemet inte har en hävertbrytare så kommer det att vara en obruten vattenpelare från sjövattenintaget till avgasknätt. Avgasknätt sitter under vattenlinjen eller väldigt nära på min båt. Så i praktiken skulle det bli ett hål för vattnet att rinna in i avgassystemet (Via pump, slangar, VVX etc...)

 

Den skvallerstråle som det pratas om i denna tråd är bara för att se så att den hävertbrytande effekten (luft in i slangen) fungerar. Inte att det är flöde och tryck i systemet. Vilket märks tydligt på ljud och att det kommer vatten i avgasutsläppet.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Aaaah... Där var pudelns kärna! 

 

Avgasknäets höjd i förhållande till omgivande vattnets yta👍

 

Som dessutom kan variera betydligt beroende på om t ex en segelbåt lutar styrbord eller babord. 

 

Min ventil ska nu kollas regelbundet. 

 

Tur att jag har en impellerpump för kylvattnet, som är i det närmaste tät stillastående. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 droppe / sekund blir ungefär 1 Liter per timma.

Vattensamlaren i avgassystemen kan vara från några liter på små motorer (från ca 5Liter) till väldigt stora på starka motorer (55Liter+).

Volymen i vattensamlaren ska kunna ta emot hela volymen av det som kan vara i systemet mellan avgasknä och sista svanhalsen (avgasutsläppet).

 

så att lita på att en vattenpump inte släpper förbi vatten när den står still är inte bra. Det brukar vara ett gavelspel, i alla fall på dom pumpar jag har jobbat med. Vatten kommer att passera där. Betydligt mer än några droppar/sekund.

 

1 Liter per timme kommer då att fylla vattenlåset efter några timmar och efter det så vill vattnet in i en avgasventil. Står den då olämpligt (öppen) så får man vatten i cylindern. I värsta fall står insugsventilen öppen (överlapp efter arbetstakten) och då är det risk att vatten letar sig in i båten och den sjunker på sikt. På flercylindriga motorer är det mycket troligt att någon cylinder står med öppna ventiler. 

 

Gör man ett startförsök med vatten i cylindern är det stor risk för motorskador då vatten inte komprimeras. Behövs inte mer än några centiliter så har man fyllt volymen när kolven är i ÖD.

 

Så Kanske händer inget, eller risk för motorskador och i värsta fall sjunker båten. 

 

Bra med hävertbrytare 🙂

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så i korthet så är det bra att vakuumventilen/hävertbrytaren släpper ut lite vatten när motorn är igång för då kan man räkna med att den släpper in luft (och bryter vattenpelaren) när motorn är av?

 

Min hävertbrytare är från 1980 i mässing/koppar men det lilla membranet i den, som alltså i värsta fall ska rädda båten från att sjunka, ser inte riktigt ut som man vill låta båtens existens vila på!?! 

 

Det måste finnas något sätt att få till/bygga/köpa en hävertbrytare som man kan se in i (av glas, eller plast) så man ser att vattenpelaren bryts när man slagit av motorn. Finns kanske på marknaden redan?

 

Annars blir det för min del till att skruva åt kylvattenintagskranen vid drevet varje gång eftersom det droppar in kylvatten i motorrummet med ca en droppe per sekund när motorn är av (har inte hittat exakt varifrån än), så jag vill vara säker på att pelaren bryts.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då är det kanske inte så dumt att ha en längre slang enligt ovan, kopplad på plats i stället för hävertventil med i bland tveksam funktion? 

 

Funktionen skulle då bli: 

Vatten i slangen - normal drift med kylvatten. 

 

Inget vatten i slangen, häverten bruten. (Luft leds in kylvattenslangen, på dess högsta punkt.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att slangen dränerar någonstans där det rinner eller pumpas överbord. Annars har du risken att det finns möjlighet till att slangen börjar "läcka" om tryckförhålandet ändras / blir högre med vattenfylld båt.

 

Tex beläggningar i avgasknät eller skit i kylslingan som ökar motståndet. Så fort trycket ökar tillräckligt kommer det att komma vatten ur slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra experimentet var tänkt som en skvallerstråle i hörnet på dränerande sitt brunnen. 

 

Nu passar det utmärkt, då med en genomskinlig slangstump. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En genomskinlig slang mellan vakuumventilen och vattenpumpen/impellern borde ju fungera - finns det sådana som är lika hållbara som de svarta gummi-aktiga slangarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänkte jag kunde uppdatera här.

 

Jag drog den tunna plastslangen till vasken och nu funkar det klockrent. Vid motorgång är det ett litet flöde ur slangen som visar att det är fri väg för luft som bryter eventuell hävert r motorn slås av, ett trevligt slurk hörs också. 
 

Vill man inte ha en skvallerstråle skulle jag rekommendera denna hävertbrytare https://www.ahlsell.se/products/varme--sanitet/ventiler-och-matinstrument/vvs-automatiska-ventiler/vakuumventiler/5021019/

 

En sådan satt i min båt tidigare och funkade fint men började droppa lite efter många år i tjänst. Den har få rörliga delar och inga fjädrar. 

Redigerad av Leisure17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båtvärld finns det bara ett val för vakuumventil - Martec (pris ca 700:-)

bild.png.29f43db7918faf21cd8735499cdff985.png

Finns med olika dimension på anslutningarna.

Inne i den gula hatten sitter en läppventil som tillåter luftinsug och hindrar vatten från att läcka ut i båten.

 

Det var ett ständigt fixande med den gamla vakuumventilen som ofta krånglade o skvätte vatten så den fick kompletteras med dräneringsslang. Jag såg Martecs ventil i en båttidning när den var helt ny och installerade i förra båten (det var nog förserie för den var en fyrkantig klump som var urfräst). Erfarenhet från tidigare orginalvakuumventil medförde att jag även köpte servicesats med extra ventil o hatt som fortfarande ligger i reservdelslådan.

 

Efter 20 år hade jag inte haft en droppes läckage när båten såldes. I nuvarande båt har det såklart monterats en likadan som efter 10 år inte läckt en droppe.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det! Kollade på en sån innan jag bestämde mig för att köra ett helt öppet system. Den verkar väldigt bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...