Jump to content
Thursday 02 February 2023
magnus4u

Maxålder på motor respektive båt?

Recommended Posts

Vad anser du vara maxålder eller max antal timmar körda på en båtmotor respektive ålder på båt om du skulle köpa en idag? 
Kollar på öppen styrpulpet, ht och dc. 
 

Tack på förhand 

//Magnus 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det beror som jag ser det på två saker: 

Storleken på min plånbok och min kunskap och förmåga att laga och serva motorer.

Själv har jag tunn plånbok och begränsad förmåga att laga men även begränsad plats att hålla till med sådant arbete.

Så för mig skulle jag antingen köpa en max 10 år gammal motor (med god servicehistorik vilket inte behöver vara ”varvs-servat” men ägaren ska kunna visa sin förmåga om denne gjort jobbet) eller låta bli. I min situation blir det annars i slutändan dyrare att köpa äldre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan inget om motorer tyvärr utan tar hjälp av de som kan. 
Maxbudget för båda 120.000 kr (helst). 

Edited by magnus4u

Share this post


Link to post
Share on other sites

För utombordare beror det på vilket märke och modell du tittar på. Hade jag köpt en 5-10 år gammal motor så hade mitt val fallit på Yamaha eller Suzuki då de anses vara de kanske mest pålitliga och hållbara. Min erfarenhet är att när de börjar nå ca 10 år och/eller 6-700h så får man räkna med att börja byta lite "slitdelar" så som trim, startmotorer, relän etc. Men är de välskötta så brukar de flesta gå bra till pension runt 2000h. Därefter bör det nog ägas enbart av de som kan, och vill skruva mycket. Nu ska det sägas att det finns många bra 80- och 90-tals motorer som har många år kvar och som är fantastiska motorer, men då behöver du absolut veta vad du ska kolla innan köp.

 

Gällande båten så häll dig borta ifrån nitade plåtbåtar (äldre Bustrar) och plastbåtar med skador i gelcoaten. I övrigt är det nog bara du som kan avgöra om den ser för gammal ut eller om den duger.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Själv har jag, bland andra,  en Evinrude Fisherman, 6 hk, årsmodell 1970.

Sammanlagd reparationskostnad hos verkstad genom åren, ungefär 6000kr.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev magnus4u:

Vad anser du vara maxålder eller max antal timmar körda på en båtmotor respektive ålder på båt om du skulle köpa en idag? 

Ungefär lika lätt att svara på som om du lika allmänt frågat efter maxålder och max miltal om man skulle köpa bil idag.

 

Liksom med bilar finns ju köpare till nästan alla typer, skick och ålder på båtar och motorer. Beror på behov och syfte, egen händighet och inte minst prislappen. Och ungefär 10 faktorer till.

 

Så för ett vettigt svar måste du precisera, men kanske ännu bättre, först fundera själv och ge ett exempel för "panelen" att tycka till om när du hittat något som känns bra för dig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man vill generalisera lite så håller sig motorer och båtar som gått i sötvatten bättre än de som gått i saltvatten. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Handlar det om en välskött båt och motor 4-takt (max 4-500h, gärna Yamaha)) tänker jag att min personliga gräns går vid årsmodell runt 2005.

 

Ett par exempel på Blocket vad du kan få för ca 120 KSEK med ovan "gräns"

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ryds_478_gt___yamaha_f60__4_takt_/100658996

https://www.blocket.se/annons/stockholm/hr_510/100620403

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

När det gäller båten så hade jag nog hållit mig vid 70-talet max. Dvs 50 år. 

För motor så drar jag gränsen vid 10 år om den gått i saltvatten hela tiden. Sötvatten/insjö 15 år.

Så min värld, köp en fin äldre båt som ni gillar med en vissen motor på. Köp sen nyare motor, gärna på firma som moterar med garanti.

Lämna båten till en bilrekondare som polerar upp den till "nästan ny" 🙂

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utombordare är alltid sjövattenkylda. Då påverkar "vattenkvalitet" livslängden på motorn. Västkusten med hög salthalt kortar livslängden. ostkust lite bättre livslängd och insjö(eller Norrlandskusten) med sötvatten påverkar inre korrosion minst. Korrosionsgraden beror inte på var motorn tillbringat sista året utan var den körts under sin livstid. Åldersangivningarna i tidigare svar ger en bra inriktning.

 

Inombordare kan vara "direkt sjövattenkylda" eller via en värmeväxlare där sjövattnet kyler motorns interna vatten (som är glykolblandat färskvatten). Direkt sjövattenkylda har samma inre korrosionsproblem som utombordare. Skillnaden kan vara att godset i en inombordare är lite kraftigare än i utombordaren och att åldrandet därför går lite långsammare.

 

Inombordare med värmeväxlare kan bli väldigt gamla utan att drabbas av allvarligare inre korrosionsskador. För dem är det livslängd med antal timmar som är mer avgörande för när komponenter börjar bli slitna.

 

Sen är så klart noggrannheten vid service en avgörande faktor. En misskött motor kan slitas ner rätt fort, precis som i en bil.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag sysslar mycket med sportbilar och är på många träffar och det "vi" konkluderar är att det enda som betyder ngt är hur motorn:

 

a) Är körd.

b) Hur den är vårdad.

 

Ålder spelar ingen roll. Jag har sett motorer från 60/70 tal i princip nyskick trots många mil. Likaså har jag sett motorer med ett par år bakom sig med låga mil i uselt skick.

Nu är det iofs inte rättvisst att jmf på det sättet då motorer med 125+ hästar per liter är "känsligare" för "slarv".

Analogin är att man kan ta hand om sin motor och man kan "ta hand" om den.

Att följa serviceintervall med ett dåligt körsätt är sämre än att inte följa med ett bra körsätt (inom vissa gränser).

Vissa delar i en motor är slit- och förbrukningsdelar och de bör bytas beroende på användning och inte intervall.

Vissa delar är "stomdelar" och när de är kassa så är motorn slut men då talar vi många + år. I regel är de delarna gjorda för den miljö de är tänkta att röra sig i så det är oftast hur ägarna har "tagit hand" om slitdelarna som avgör livslängd/skick.

Jag köpte en motor till en av bilarna som hade 16500 mil bakom sig och det är myyycket för en sådan motor men - en ägare och en servicepärm tjockare än brott och straff gjorde det till en no brainer.

 

Så hittar du en t.ex 2001 med en bra historia så behöver du inte rata den för årtalets skull. När jag letade efter min nuvarande så fanns det 2012 motorer som jag inte ens skulle tänka mig att köpa.

Många ägare med få servicekvitton och där kvittona visade att "intervall servicen" hade följts trots att båten hade ägts av flera yngre och körd i saltvatten.

Kontenta. Är historien bra så tveka inte bara för att den kan vara äldre än ditt krav.

Dessutom är mycket i de äldre motorerna lättmeckar och billigt så skulle man råka ut för ngt är det inte the end of the world trots bra bakgrund.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

TACK - superbra råd och kontentan är att en välvårdad motor slår allt. 

Kommer inte att använda båten för vattenskidor och dylikt utan dagsturer ut i skärgården under lugna förhållanden. 

 

Din åsikt om några faktiska båtar jag tittar på nu - samtliga verkar väl omhändertagna: 

  • Bowrider - Suzuki DF60 - 4-takt - år 2007 - 150 timmar - 139.000 kr 
  • Styrpulpet - Honda 50 hk - 4-takt - I princip ny - 125.000 kr 
  • Styrpulpet - Mercury ELPTO 75 hk - 2-takt - år 2006 - 100 timmar - 115.000 kr 

PS. Är det stor skillnad mellan 2- och 4-takts motorer i ljudstyrka? DS. 

 

Tack igen. 🙂

Edited by magnus4u
PS text

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev magnus4u:

Är det stor skillnad mellan 2- och 4-takts motorer i ljudstyrka?

På tomgång låter en fyrtaktare väldigt lite och klart mindre än en två-taktare. På full fart är det ingen skillnad (generellt sett).

Edited by ChristerN

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev magnus4u:

PS. Är det stor skillnad mellan 2- och 4-takts motorer i ljudstyrka? DS. 

Betydligt lägre ljudnivå på tomgång och i lägre farter, en jämnare gång samt bättre för miljön. Välj fyrtakt alla dagar i veckan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev magnus4u:

TACK - superbra råd och kontentan är att en välvårdad motor slår allt. 

Kommer inte att använda båten för vattenskidor och dylikt utan dagsturer ut i skärgården under lugna förhållanden. 

 

Din åsikt om några faktiska båtar jag tittar på nu - samtliga verkar väl omhändertagna: 

  • Bowrider - Suzuki DF60 - 4-takt - år 2007 - 150 timmar - 139.000 kr 
  • Styrpulpet - Honda 50 hk - 4-takt - I princip ny - 125.000 kr 
  • Styrpulpet - Mercury ELPTO 75 hk - 2-takt - år 2006 - 100 timmar - 115.000 kr 

PS. Är det stor skillnad mellan 2- och 4-takts motorer i ljudstyrka? DS. 

 

Tack igen. 🙂

Skillnaden mellan 2 och 4-takt kan beskrivas med 4 saker:

* Ljudnivå, 4-takt betydligt tystare.

* Bränsleförbrukning, 4-takt ca 30 % lägre.

* Servicekostnad, 4-takt kostar betydligt mer.

* Vikt, 4-takt är BETYDLIGT tyngre.

 

Sen kan man tillägga att en 4-taktare upplevs som slöare jmft med samma hk med 2-takt.

Jag upplever skilnaden som ungefär 10 hk.  50 hk 2-takt = 60 hk 4-takt.

Mercury 75 2-takt är en av världens bästa motorer, i princip skottsäker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fast är inte det där med vikten något som lever kvar från de tidigaste fyrtaktarna?

 

Min gamla Suzuki dt55 tvåtaktare väger 98 kg och en modern df60 ska väga 104. Sannolikt torrvikt,  men knappast något större problem. Eller? Jag bara gissar 🙂

 

/Johan 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller inte riktigt med @Janne_G. Jag har precis bytt från 2-t till 4-t på min Buster (från Etec till Mercury 4-t).

Ljudnivån på tomgång och under planingströskel är klart lägre, men i högre fart så är ljudnivån minst lika hög på 4-t.

Bränsleförbrukningen är klart lägre! Ca 30%

Årlig servicekostnad är lite högre. Men jag fick köpa 7 liter 2-t olja för 1500kr per säsong till 2-t vilket gjorde att kostnaden blev samma.

Att 4-t är betydligt tyngre börjar bli gammalt. Min Mercury är 25 kg tyngre, men den är 150:a och min Etec var en 115hk.

Vissa modeller av 4-t är slöare än 2-t, framför allt i ork när det går tungt. Men man ska alltid se till att ha ordentligt med motor bakpå båten. Det går lugnare och billigare. En undermotoriserad 4-t blir jobbig att hantera och en undermotoriserad 2-t drar sjuka mängder bränsle.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...