Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Jens_Sthlm

Bygga ny akterspegel

Rekommendera Poster

Jag vill bygga om en akterspegel. Båten ifråga är en rib där jag när jag är färdig vill hänga på en 60 hk utombordare.
 

Jag har rivit den gamla pga fukt och ska nu påbörja återbyggnad från insidan. Jag har tänkt att först sätta en skiva björkplyfa mot det som är kvar av akterspegeln.

 

Ska jag välja en så tjock björkplyfa som möjligt för att komma nära i nivå som möjligt med den gamla akterspegeln eller ska jag välja en tunnare plyfa för att sen plasta matta/väv i x antal lager?

E17920C6-A448-4C5E-B460-76A136D33A9A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att typ i det närmaste lyfta i en fanerskiva kant i kant med det du tagit bort, bör ju bli rejält svagare än det var från början. 

 

Min tro är att du bör slipa bort Gelcoat samt sedan fasa kanten runt om. Bredd på fasen avgör styrkan. Kanske 5 cm räcker, även om det är i minsta laget. 

 

Skulle tro att epoxi med glasfiberväv just för detta ger bästa resultat. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Hybro:

Att typ i det närmaste lyfta i en fanerskiva kant i kant med det du tagit bort, bör ju bli rejält svagare än det var från början. 

 

Min tro är att du bör slipa bort Gelcoat samt sedan fasa kanten runt om. Bredd på fasen avgör styrkan. Kanske 5 cm räcker, även om det är i minsta laget. 

 

Skulle tro att epoxi med glasfiberväv just för detta ger bästa resultat. 

 

 

 

Jag var lite otydlig, planen är själfallet att fasa ut kanten på befintlig akterspegel ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja täta ändträt mot väta på björkplywooden jag lägger i, är det lämpligt att stryka på polyester i ändträt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Jag skulle vilja täta ändträt mot väta på björkplywooden jag lägger i, är det lämpligt att stryka på polyester i ändträt?

Ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...