Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej,

tänkte installera motorrumsfläkt i min båt, men kommer inte åt att dra ner ett 100mm alurör under motorn.

 

( https://www.biltema.se/bat/vvs/ventilation/motorrumsflaktar/motorrumsflakt-2000040826?gclid=Cj0KCQjwmuiTBhDoARIsAPiv6L_y65MEgIcf6t-eL_hZJl4Egsc0QsJ5YR8Qu7q-oA-HEanAbUQDt7QaAjnbEALw_wcB )

 

Kan jag sätta ett mindre rör som går ner under motorn, eller blir fläktens effekt alldeles för dålig då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för maskin som ska ventileras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
42 minuter sedan skrev Hybrid:

Vad är det för maskin som ska ventileras?

VP 5.0GXi

Redigerad av spaekhugger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 mindre rör då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Kane:

2 mindre rör då?

Hur menar du nu, att man på något sätt sammanfogar de två rören innan fläkten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev spaekhugger:

Hur menar du nu, att man på något sätt sammanfogar de två rören innan fläkten?

Ja, med ett Y-rör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Kane:

Ja, med ett Y-rör.

Okej, du råkar inte ha något bra exempel på ett sådant Y-rör, försökt goggla fram något utan framgång. Anslutning till fläkt är 80mm..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev spaekhugger:

tänkte installera motorrumsfläkt i min båt, men kommer inte åt att dra ner ett 100mm alurör under motorn

Om fläkten är för 80mm slang, varför skall du då dra ner 100mm under motorn ?

 

Om du väljer att dela upp på två slangar så är 2x60mm slang lite drygt samma area som 1x80mm. Nu kan  Y-rör för 80mm vara lite lurigt att hitta, men 75mm (3") är lättare. Inte omöjligt att du har c:a 75mm i innerdiameter på slanganslutningen för 80mm på fläkten.

T ex https://www.tradera.com/item/1010/537513078/y-ror-till-varmeslang-for-bensin-diesel-varmare-

 

Sätt sedan en reducering på varje utblås från 75 > 60mm (eller vad du nu får plats med) och häng på slangen därefter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste du ha ett aluminiumrör som går under motorn, varför inte en ventilationsslang avsedd för motorrum, den kan du ju platta till lite om det behövs?
Jag har bara sett båtar med slang till ventilationen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Om fläkten är för 80mm slang, varför skall du då dra ner 100mm under motorn ?

 

Om du väljer att dela upp på två slangar så är 2x60mm slang lite drygt samma area som 1x80mm. Nu kan  Y-rör för 80mm vara lite lurigt att hitta, men 75mm (3") är lättare. Inte omöjligt att du har c:a 75mm i innerdiameter på slanganslutningen för 80mm på fläkten.

T ex https://www.tradera.com/item/1010/537513078/y-ror-till-varmeslang-for-bensin-diesel-varmare-

 

Sätt sedan en reducering på varje utblås från 75 > 60mm (eller vad du nu får plats med) och häng på slangen därefter.

Tusen tack, bra inspiration!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körd men en sådan här kompakt fläkt in ett litet motorrum för en Mercruiser 4.3 MPI.

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/motorrum/motorrumsflakt/motorrumsflakt-rule-jabsco-12v-77mm
Den var orginalmonterad av Askeladden, mitt på slangen. Dvs det gick en slang ner till botten på motorrummet och fläkten satt högre upp.

Man kan se den monterad på insidan av akterspegeln i höger hörn. 

1124701317_AskeladdenMotorrum.thumb.jpg.14753dd98ae912444170033e80ba7a0e.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...