Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tobiaspet

Få på tryckknapp dyna

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har formsydda dynor med tryckknappar där infästningen i dynan har gått sönder. Behöver få på en ny tryckknapp. Dock är "galonaktigt tyg" trasig på kudden. Vad är lämpligast här, sy fast en ny tygbit i kudden och sedan sätta en ny tryckknapp i den? Jag har ingen symaskin så tror ni gammal hederlig nål/tråd funkar? Och hur får man på tryckknappar, har man en stans av någon slag och finns det att låna/köpa någonstans?

 

Dyna i båten nu så kan komplettera med bild imorgon om det behövs!

 

Hälsar

 

Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sy för hand i galon brukar inte vara så svårt. Tar lite tid bara. 
Sats med tryckknappar hittar du här tex https://www.clasohlson.com/se/Tryckknappssats/p/25-459

Köpte själv den när några knappar gett sig och den funkar men jag tror de med tång som man sätter fast knappen är bättre. Röret till denna sats brukar göra att knappen får lite konstig form, men det kanske bara är jag som gör fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Christer säger, köp en sats tryckknappar på C.O el Jula. Klipp till en bit tyg och slå dit knappen innan du syr fast den i kudden. Verktyget som följer med duger gott, dräm till och känn med fingrarna om du kan separera delarna. Har du gjort rätt så kan du inte separera dom och strunt i om det ser fint ut. 

Är du osäker så åk till en kapellmakare och be om en liten bit tyg och att de pressar dit tryckknappen åt dig, ska inte kosta många tior.

 

Lycka till

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...