Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Hybro

Säsongstart. Förtöja vid boj.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

När på säsongen börjar det bli hyfsat säkert? 

 

Törs ni lita på en enda boj en hel natt, så här i början?

Det gör inte jag. 

 

Visst kan ett tajt satt ankarlarm eller två, vara till nytta om det är gott om svängrum. 

 

I med backen och full gas vid tilltänkt boj, kan ge en häftig upplevelse😋 och en viss säkerhet. 

 

Men det är inte kul att driva iväg på en annan båt, ett skär, ett grund eller strand. 

 

Bilderna visar kanske bojen just Du låg förtöjd mot förra året? 

IMG_20220510_161854.jpg

IMG_20220510_161649.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Hybro:

Törs ni lita på en enda boj en hel natt, så här i början?

Självklart inspekterar man kätting och ten så att dessa inte ser ut som bojen på dina bilder. (En sådan boj törs jag inte ligga vid öht utan att koppla mig till nedre öglan!)

Värre är det med öglor etc nere vid stenen. Jag har haft dykare som kollat dessa vart femte år några gånger och de har då sett ut som nya men detta skiljer sig säkert mellan olika platser. Där jag ligger är botten så syrefattig så att det tar lång tid för grejerna att rosta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Denna boj finns i Stockholm skärgård, ca 2-3 m vattendjup och dybotten. Kättingen höll drygt 5 år innan den släppte från bojstenen pga av att de nedre länkarna rostat ordentligt. Så har man kätting så behöver den kontrolleras då och då. 

 

image.png.d9933c6c5b618968ba8672d2166c3407.png

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske vore en idé med kätting i syrafast stål...

Måste vara billigare i längden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inte ens SKK blå bojar är säkra. 

Har själv upplevt hur en 40 fots båt kom drivande mot mig, sedan kedjan brustit p g a rost. 

 

Har även hittat en blå uppdriven på en strand i Lurö skärgård. 

 

Så det minsta  man kan göra är väl ett belastningstest. 

 

Lyfter väl inte upp andras bojar o kollar. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Kanske vore en idé med kätting i syrafast stål...

Måste vara billigare i längden.

 

Jo, det är en idé men då måste övriga delar vara i rostfritt också. Öglan i stenen, schacklar, kätting och möjligtvis ten också, men den är ju lätt att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

Denna boj finns i Stockholm skärgård, ca 2-3 m vattendjup och dybotten. Kättingen höll drygt 5 år innan den släppte från bojstenen pga av att de nedre länkarna rostat ordentligt. Så har man kätting så behöver den kontrolleras då och då. 

 

image.png.d9933c6c5b618968ba8672d2166c3407.png

På mina bojar ser slitaget ut precis tvärtom. Någon meter ner är kättingen som tunnast och övrigt ser bra ut. På bojen ovan ser det ut som om det inte bara är rosten som har slitit ut länkarna utan även mekaniskt slitage då de är helt fria från påväxt på nedre delen.
Jag har faktiskt på senare år satt två en-kilos anoder en bit ner på kättingen. Sätter ihop dem med buntband runt en länk på kättingen och drar åt ordentligt. Inbillar mig att det funkar.

Sen hör det väl till saken att jag brukar släppa ner kättingen på botten över vintern och så sätter jag en nätvakare med tunt rep mellan vakare och kättingänden så blir det lätt att fästa bojen igen på våren. (Fast tulpanerna gör att man ofta skär sönder fingrarna när man grejar…)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om problemet bara gällde bojar! Fick meddelande från min båtklubb igår att alla pontonerna är på väg att avvika från platsen. Vid kontroll med dykare upptäcktes att flera kedjor var av och resten dåliga! Reparationen beräknas kosta 126000 kronor så årets budget skiter sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev ChristerN:

Självklart inspekterar man kätting och ten så att dessa inte ser ut som bojen på dina bilder. (En sådan boj törs jag inte ligga vid öht utan att koppla mig till nedre öglan!)

Värre är det med öglor etc nere vid stenen. Jag har haft dykare som kollat dessa vart femte år några gånger och de har då sett ut som nya men detta skiljer sig säkert mellan olika platser. Där jag ligger är botten så syrefattig så att det tar lång tid för grejerna att rosta.

 

Så du drar på dig våtdräkt och cyklop, så fort du kommer till en okänd boj i en naturhamn?

Det är bra! 

 

Och nedre öglan... 

Kätting i Vänern brukar angripas av rost 1 - 2 meter under bojtenen. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

Så du drar på dig våtdräkt och cyklop, så fort du kommer till en okänd boj? 

Nä, såklart menade jag inte det. Ligger väldigt sällan på okänd boj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Rascal:

Om problemet bara gällde bojar! Fick meddelande från min båtklubb igår att alla pontonerna är på väg att avvika från platsen. Vid kontroll med dykare upptäcktes att flera kedjor var av och resten dåliga! Reparationen beräknas kosta 126000 kronor så årets budget skiter sig.

Ja, så blev det på Mörudden, Vänern också.

Lpngbryggorna blev väl så krokiga. 

Hörde att de mycket grova kättingarna tydligen klarat sig bortemot 40 år! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Nä, såklart menade jag inte det. Ligger väldigt sällan på okänd boj.

😁 Helt klart säkrare med eget ankare, som man firar ned. 

 

Minns väl den gången som sambon slängde i ankaret. (På min order, så som i filmen med Lasse Åberg. )

 

Ankarlinan runt ena flyet... 

Hade dock satt ankarlarm, vilket var räddningen. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...