Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
EricT

Hur polerar och vaxar jag? Nybörjarfråga!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ursäkta om den här frågan är ställd 1000 gånger men jag hittar inget uppenbart när jag söker och det går säkert snabbt att besvara frågan (hoppas jag).

 

Jag köpte en Flipper 640 DC från 2015 förra säsongen. Min första båt och jag är riktigt nöjd. Den har förvarats inomhus och motorn har servats varje år, så även den här vintern. Servicefirman har även bottenmålat den och jag sjösatte den i helgen så båten ligger i sjön men jag känner mig väldigt osäker på hur jag ska vaxa/skydda båten från UV och hålla gelcoaten fin. Den är i bra skick och nu kanske det är lite klurigare när den ligger i sjön men vad kan och bör jag göra?

 

Jag har även fixat "enkla" saker som dammsugning, torkat av ytor/dynor och även tvättat kapellet.

 

Jag är total nybörjare på detta så alla tips är välkomna :) Jag har tillgång till vattenslang och el via båtklubben men jag äger t ex ingen polermaskin om nu det behövs. Såg även denna guiden om "330 Touchless Sealant" som verkar smidig och som jag faktiskt kan arbeta in även när båten ligger i sjön (även om det hade varit enklare innan): https://www.seasea.se/vårguiden/vaxa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den är i bra skick duger det med vaxlösande schampo, Ipa sprit och sedan vax som du lägger på och tar bort för hand.

Kan rekommendera soft 99.

Underhålls tvätta med icke vaxlösande schampo.

vinylen finns det olika vaxmedel till ochså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fuskar betänkligt tydligen, 

om man läser hur proffsen jobbar. 

 

Kört allt för hand på min segelbåt under 15 år

 

Nästa år blir det polermaskin från Clas med polerdiskar från BT. 

 

Tvättar på hösten. 

Så fort värmen kommer på våren, kör jag först BT Clean & Wax. Därefter ett varv BT Protection Wax. 

 

Huvudsaken för mig är att skutan funkar inte att det ev skiftar lite i glansen och solglansen förmörkas. 

Spegel har jag ombord. 

 

Ligger ute med 70 - 80 övernattningar per säsong, så allmänna funktionen är viktigast. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båtköpet! Så klart enklare att göra jobbet om båten är på land men jag tänker att det kan du göra nästa säsong. Eftersom båten redan är sjösatt gör som du tänker lägg ett lager vax på ovansidan. Eftersom du har tillgång till vatten tvätta innan.

 

Så här gör jag:

Vid upptagning av båten, tvättar hela båten med båtschampo och Sharkbit vid vattenlinjen.

 

På våren, polerar med International Polish (är gelcoten matt kör jag rubbing först)

Vaxar med International Vax

Har skaffat en enkel prisvärd oscillerande polermaskin som förenklar jobbet avsevärt

 

Som ni ser har jag skaffat allt på Jula men det finns så klart andra företag🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Trots att detta varit uppe 100000 ggr tycker jag själv det är lika förvirrande eftersom det finns 100000 sätt att göra det, speciellt om man vill/behöver polera upp till högglans. Det verkar krävas att man provar sig fram då, för att veta vad som funkar på just din båt.


Snabba sättet: tvätta bara av båten med Abnet eller vilket båttvättmedel som helst. Fokusera på funktion, inte utseende.

 

Enkla sättet: tvätta av med båttvättmedel, polera med maskin och lägg sedan på vax. Köp allt på Biltema eller Jula så slipper du bry dig om att det finns massor av tillverkare och medel att välja på. 
 

Bortom detta: gå med i Båtpolering på FB och förundras över hur mycket tid och pengar folk lägger på att få glans. Du kommer att behöva köra tre steg bara i poleringen, med tvätt före och IPA efter varje steg och sist vaxning. Har du dessutom mer än ytliga repor blir det ännu mer jobb 😅

 

Jag köpte aluminiumbåt istället 😊 (Men fick ändå för mig att försöka få tillbaka alu-glansen i år, mitt dumma nöt)

Redigerad av Brunnsviken
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker göra båtpolerandet så enkelt som möjligt, men lyckas inte alltid... Vid upptagning 2021 högtryckstvättades båtens skrov och så sprayade jag Sharkbite vid vattenlinjen. Gnuggade med en gammal diskborste (men sköljde inte av med vatten "som man ska"). Vid våren - tvättade skrovet med Abnet - gick fint att gnugga bort resterna av Sharkbite och gamla alger. Använde en skurmopp från ClasOhlson för att tvätta skrovet samt att skölja av det med vatten (det sparade mycket tid). Sedan gnuggning med "TCnano" och polerpappersdukar över hela skrovet. Jobbigt, men ganska lätt att få en blank yta. Båtens ovansida lämnar jag till efter sjösättningen (spolar av med högtryck, rengör med Abnet och vatten - skurmoppen tänkte jag använda även här, sedan vaxning och polering med "TCnano" eller "Ultraglozz").

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Carl_XII:

TCnano

När du nu nämner denna produkt vill jag notera att flera här, liksom jag själv, väljer att inte använda nano-produkter då man idag inte vet vad för skador dessa medel orsakar. Ej heller vet man hur man ska skydda sig för dessa nano-partiklar då det är stor risk att dessa tränger igenom vanliga plasthandskar. Nano-nono (som det var nån som skrev)!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Trots att detta varit uppe 100000 ggr tycker jag själv det är lika förvirrande eftersom det finns 100000 sätt att göra det, speciellt om man vill/behöver polera upp till högglans. Det verkar krävas att man provar sig fram då, för att veta vad som funkar på just din båt.


Snabba sättet: tvätta bara av båten med Abnet eller vilket båttvättmedel som helst. Fokusera på funktion, inte utseende.

 

Enkla sättet: tvätta av med båttvättmedel, polera med maskin och lägg sedan på vax. Köp allt på Biltema eller Jula så slipper du bry dig om att det finns massor av tillverkare och medel att välja på. 
 

Bortom detta: gå med i Båtpolering på FB och förundras över hur mycket tid och pengar folk lägger på att få glans. Du kommer att behöva köra tre steg bara i poleringen, med tvätt före och IPA efter varje steg och sist vaxning. Har du dessutom mer än ytliga repor blir det ännu mer jobb 😅

 

Jag köpte aluminiumbåt istället 😊 (Men fick ändå för mig att försöka få tillbaka alu-glansen i år, mitt dumma nöt)

Största problemet är att folk gör fel vilket resulterar i sämre och sämre skick varige år. Då blir det mycket jobb att få tillbaka skicket.

 

När jag köpte min fars båt fick jag ta över sviterna efter Hastiga poleringar med ”jag tar vad jag har hemma polermedel” på dåligt tvättad båt med 10år gammal skumrondell. Inget vax och resultatet var minst sagt flammigt och bedrövligt år efter år. 

40h tog det polerings jobbet på 23fot båt med bra maskiner och kunskap. 6steg om man inte räknar med mellan tvättarna.

 

Att lägga på vax på en enbart tvättad båt blir inget bra. Tidigare Vax rester och smutts finns fortfarande kvar.
(Resultat, vaxet släpper fläckvis efter kort tid)

 

Att lägga på vax på en enbart vax tvättad båt blir inte bra. Gammal smuts fett mm finns fortfarande kvar.

(Resultat, vaxet släpper fläckvis efter kort tid)
 

Att tvätta med diskmedel eller köpa ett dedikerat vaxlösande schampo för 100kr och lägga 50kr på lite Ipa sprit är väl ändå värt det om man slipper polera solblekt gelcoat varige år.

 

Många vet inte om att dom flesta bil/båt schampon, diskmedel, såpor, avfettningsmedel mm är vaxlösande. Köp en produkt där det står ”vax säkert”. Dom här produkterna heter ofta något i stil med ”Wash and wax” och har ingenting att göra med att produkten innehåller vax.

 

Aluminium kan du få spegel blankt väldigt enkelt med hjälp av en roterande maskin och en gigantisk ullhätta med polermedel för ändamålet. Trissan kör du med på högkant.


Min båt är från 1999 —–>

 

CFCEE0EB-7CC2-457D-9D70-DEB2C0E57A32.jpeg

096DAF5B-AEC0-45F4-AC89-08C8E765898F.jpeg

Redigerad av Cobalt233

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-10 vid 17:18 skrev Cobalt233:

Aluminium kan du få spegel blankt väldigt enkelt med hjälp av en roterande maskin och en gigantisk ullhätta med polermedel för ändamålet. Trissan kör du med på högkant.

Japp, det finns åtminstone en kille i Buster-gruppen på FB som gör detta med Autosol. Han lägger ca 20 timmar på det har jag för mig och hans skrov glänser som en diskbänk, men det är jag själv inte riktigt ute efter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...