Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rolle85

Bensin, vad tanka?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en 125hk 2-takt Mercury från 2002. Funderar på vad man ska tanka nu när det är mer etanol i bränslet. Har alltid tankat 95oktan men vet inte vad jag ska göra nu. Är det bara 98 oktan som gäller för att undvika problem?

Jag kör alltid med lite bränslestabilisator i tanken på sommaren, är det bra att ha även med 98 oktan?

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tankade vår utombordare med 98. Tydligen väldigt låg inblandning av etanol i den, i alla fall då. Är ett par år sen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör 98 oktan. Max 5% etanol i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjömackar säljer sedan förra året i stort sett uteslutande 98 för att folk med äldre motorer ska slippa problem. Tanka i 98 så blir allt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslestabilisator har jag aldrig lyckats hitta ett vettigt test som bevisar att det faktiskt funkar. Har knappt hittat några skrivna men på YouTube finns några mer eller mindre vetenskapliga. Hittar någon ett så är jag beredd att ändra åsikt. Många häller i det i tanken för att det känns bättre, gott så. Jag hoppar över det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 2-taktare sprutar ju in olja i bränslet just för smörjning. Men E10 är torrare än den gamla E5 så rekommenderar 98/E5 på grund av att E10 torkar ur packningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På många marknader har man haft 10 % etanolinblandning länge, så det är säkert inga problem att köra på E10. Motorerna är byggda för att klara E10.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Mackey säger har det på många marknader funnits bränsle med högre halter av etanol än vad vi haft, men kolla i bruksen (har du ingen egen brukar man kunna hitta i alla fall nästan rätt på nätet). Min yamaha från samma år står det att den inte vill ha 10% sprit, men sen om det beror på garantiregler då eler att den faktiskt inte gillar det har jag ju ingen aning om.

 

Gummi och plastdetaljer som bränslet kommer i kontakt med kan ogilla etanol tyvärr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En följdfråga. Har köpt en Mercury 5hk till gummibåten. Motorn är från 2004 och verkar vara en förklädd Tohatsu. Också denna är 2-takt. Hur många procent olja ska denna ha, 2% eller 2,5%?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej, så jag tankar 98 oktan i en 5 liters bensindunk så ska jag hälla i 1dl 2-taktsolja?

(har aldrig blandat bensin förr, maskinerna har skött detta själva).

Som vanligt finns en uppsjö oljor, vilken av dessa ska lilla 5hk motorn ha?

image.png.2b2eb3db11f5652aa92e9323c367d594.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rolle85:

okej, så jag tankar 98 oktan i en 5 liters bensindunk så ska jag hälla i 1dl 2-taktsolja?

(har aldrig blandat bensin förr, maskinerna har skött detta själva).

Som vanligt finns en uppsjö oljor, vilken av dessa ska lilla 5hk motorn ha?

image.png.2b2eb3db11f5652aa92e9323c367d594.png

Du kan köra vilken som helst. Men bättre kvalité gör att den ryker mindre såklart. Jag själv använder Mobil från Jula och Seasea med bra resultat på min 15hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok tack!

Verkar finnas ett par olika varianter av "Mobil", racing, plus osv..

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rolle85:

okej, så jag tankar 98 oktan i en 5 liters bensindunk så ska jag hälla i 1dl 2-taktsolja?

(har aldrig blandat bensin förr, maskinerna har skött detta själva).

Som vanligt finns en uppsjö oljor, vilken av dessa ska lilla 5hk motorn ha?

image.png.2b2eb3db11f5652aa92e9323c367d594.png

Är nog bara Mobil Outboard av dessa som är rätt. Den måste vara TC-W3 (Two Cycle Water cooled) klassad. 1 dl till 5 liter bensin.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej, får köpa mig ett deciliter mått också då hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Rolle85:

okej, får köpa mig ett deciliter mått också då hehe

Nej, brukar vara gradering på en sida av oljeflaskan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkylatbensin är väl allra bäst, både för motorn och miljön. Men inte för plånboken. Men handlar det om en 5-hästars är ju plånbokslitaget inte så farligt.
Man köper 4-takts varianten som man blandar med utombordsmotorolja. Finns färdigblandad för 2-takt men den oljan är inte alltid anpassad för vattenkylda motorer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En liten fundering, var på macken för att tanka upp en bensindunke, dvs ingen båtmack utan där man tankar bilar. 98 oktan fanns inte, bara ”95 oktan E10”. Vad är det och finns inte 98 oktan på bilmackar?

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rolle85:

En liten fundering, var på macken för att tanka upp en bensindunke, dvs ingen båtmack utan där man tankar bilar. 98 oktan fanns inte, bara ”95 oktan E10”. Vad är det och finns inte 98 oktan på bilmackar?

Bra mackar har 98 oktan!  Byt mack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det spelar större roll om man kör 95 eller 98 under förutsättning att man regelbundet använder båten. Ska den stå längre perioder utan användning så är det inte konstigt att bensinen tar upp vätska, så då lär 98 vara bättre. I övrigt så är det ju bra att ha tanken full för att motverka kondensbildning, som sedan kan tas upp av bensinen samt ett vattenseparerande CAV filter.

 

Som många skriver så har iallafall nyare motorer varit godkända för E10 många år, bl a eftersom vi varit långt efter andra marknader att byta till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Ljung_Gbg:

Jag tror inte det spelar större roll om man kör 95 eller 98 under förutsättning att man regelbundet använder båten. Ska den stå längre perioder utan användning så är det inte konstigt att bensinen tar upp vätska, så då lär 98 vara bättre. I övrigt så är det ju bra att ha tanken full för att motverka kondensbildning, som sedan kan tas upp av bensinen samt ett vattenseparerande CAV filter.

 

Som många skriver så har iallafall nyare motorer varit godkända för E10 många år, bl a eftersom vi varit långt efter andra marknader att byta till det.

Det har med andra saker att göra… 

 

Är motorn inte godkänd för E10 kan man få problem med slangar, packningar osv som börjar läcka och eller svälla av etanolen. Vissa metaller kan också påverkas över tid.

 

98 E5 är tryggast för äldre maskiner och alla maskiner där det är oklart vad tillverkaren rekommenderar.
 

När det gäller olja kör jag på Quicksilver premium plus. Jag upplever att den ryker mindre än de billigare och Quicksilver gör generellt bra oljor/kem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-12 vid 08:12 skrev Rolle85:

okej, så jag tankar 98 oktan i en 5 liters bensindunk så ska jag hälla i 1dl 2-taktsolja?

(har aldrig blandat bensin förr, maskinerna har skött detta själva).

Som vanligt finns en uppsjö oljor, vilken av dessa ska lilla 5hk motorn ha?

image.png.2b2eb3db11f5652aa92e9323c367d594.png

Vet inte hur du tankar så bara för att vara säker så 1 dl olja i först. Sedan 4.9 L bensin. Kör du på 5L plus 1 dl olja blir det inte 2%. Kör man på dunkens 5L markering så måste tanken vara helt tom mellan ggrna för annars kommer oljeinblandningen att öka för varje tankning.

Sry för min petimezzerschmidt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kollade på tankpumpen när den nådde 5l vid macken, sen hällde jag i 1,1dl olja. Mobils outboard olja som var röd.

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på 98! Etanol suger åt sig vatten. Blandningen Etanol och vatten är tyngre än bensin, vilket gör att det samlar sig i botten av tanken. Blir båten ståendes ett tag finns det en överhängande risk att du startar upp motorn med en alltför hög koncentration av etanol, vilket inte är hälsosamt för motorn. Flygplan som är godkända för Mogas (bilbensin) flygs aldrig på 95E10 av just den anledningen. 98 är lite dyrare - se det som en försäkring mot motorhaveri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Alanningen:

Blandningen Etanol och vatten är tyngre än bensin, vilket gör att det samlar sig i botten av tanken.

Öhh... nej.

Etanolen löser mycket riktigt vatten OCH bensin. Det blandar sig fullständigt. Du måste hälla i VÄLDIGT mycket vatten i tanken för att det ska börja skikta sig. Det kommer inte inträffa med mindre än att du tankar färskvatten i bensintanken istället för i vattentanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruiser godkänner E10 i alla deras motorer, dvs även 50 år gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...