Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Georg_Ohm

Litet drevhaveri, 290 dp.

Rekommendera Poster

Hej!

Premiärturen blev inte så lång.

Det började med att jag inte kunde kontrollera motor och växel. Full fart framåt, så himla snabbt gick det inte då kompressorn inte ville starta.

Reglaget, ett elektroniskt, EC betedde sig rätt konstigt, vad jag nu förstått efter att ha pratat med @Makroså gick det trögt i reglagekabeln till växel/backslag, då fick elektroniken spatt och spader.

Innan hamnpirarna testade jag att att strypa gasen och testa friläge, det gick ju bra, men sedan vickt det varesig att köra framåt eller backa. Så jag fick hjälp med bogsering till bryggan.

Tänkte att reglagekabeln hade gått av, men inte… Lyckades finna ett varv som kunde lyfta båten idag Grefab och en annan firma kunde inte.

Så idag tog jag hem drevet och började att demontera det uppifrån….

 

8BEF9489-763F-420D-B6B8-03AF710C13BA.thumb.jpeg.e0b68c52c594f330e06719e4f93ab609.jpeg

 

Jag fann denna hylsa som hade delat sig i två delar, den sammankopplar den övre och den undre vertikala drivaxeln inne i drevet.

Den har sjuvats, eller vridits av, splinsen ser ut som räfflorna i en gevärspipa… Hur har detta kunnat ske? Om jag finner en reservdel, och monterar den händer samma sak?

Propelleraxlarna går lätt att vrida runt, likaså inkommande axel från drivknuten.

Det enda jag kan komma på är att det blev tvärstopp en gång när ankarkättingen trasslade in sig i propellrarna, men då var varvtalet väldigt lågt… och det är några år sedan nu.

 

Kompressorn startade inte pga oxiderade kontakter i kabelskar en och på relät. Men 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Premiärturen blev inte så lång.

Det började med att jag inte kunde kontrollera motor och växel. Full fart framåt, så himla snabbt gick det inte då kompressorn inte ville starta.

Reglaget, ett elektroniskt, EC, betedde sig rätt konstigt, vad jag nu förstått efter att ha pratat med @Makroså gick det trögt i reglagekabeln till växel/backslag, då fick elektroniken spatt och spader.

Innan hamnpirarna testade jag att att strypa gasen och testa friläge, det gick ju bra, men sedan gick det varesig att köra framåt eller backa. Så jag fick hjälp med bogsering till bryggan.

Tänkte att reglagekabeln hade gått av, men inte… Lyckades finna ett varv som kunde lyfta båten idag Grefab och en annan firma kunde inte.

Så idag tog jag hem drevet och började att demontera det uppifrån….

 

8BEF9489-763F-420D-B6B8-03AF710C13BA.thumb.jpeg.e0b68c52c594f330e06719e4f93ab609.jpeg

 

Jag fann denna hylsa som hade delat sig i två delar, den sammankopplar den övre och den undre vertikala drivaxeln inne i drevet.

Den har sjuvats, eller vridits av, splinsen ser ut som räfflorna i en gevärspipa… Hur har detta kunnat ske? Om jag finner en reservdel, och monterar den händer samma sak?

Propelleraxlarna går lätt att vrida runt, likaså inkommande axel från drivknuten.

Det enda jag kan komma på är att det blev tvärstopp en gång när ankarkättingen trasslade in sig i propellrarna, men då var varvtalet väldigt lågt… och det är några år sedan nu.

 

Kompressorn startade inte pga oxiderade kontakter i kabelskarven och på relät. Men det fixades lätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan det vara tanken, att den ska dela sig om nåt hamnar i propellern? 

 

Vad skulle annars ha givit sig? 

Ett snedskuret mycket dyrt kuggdrev med mängder av metallspån, som hamnar i lager o s v. 

Nya drev, lager, axlar, och annat ska, shimsas in till rätt spel o s v. 

 

Tror du kommer undan relativt billigt denna gång. 

 

Förmodligen behövs flera oljebyte o s v, efter återställande. 

 

Gissar att ny glidhylsa inte alls orsakar behov av injustering enligt ovan. 

 

Kolla på den nya hylsan om den inte har en anvisning för brott mitt på. 

Säkerligen då utvändigt. 

 

Ooobs. Allt detta är en gissning från min sida. 

Och är väl nåt för en driven mekaniker. 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på samma som Hybro. Jag hade ett SX-drev för många år sedan där jag råkade ut för att medbringar hylsan var vriden, dock inte av,  som du beskrev, VP-verkstaden sa att det var normalt men att jag skulle byta den när drevet ändå var isär. På 290 DP drevet jag hade sen upptäckte jag aldrig samma problem men så hade jag heller aldrig isär det.

 

/B

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Hybro:

Kan det vara tanken, att den ska dela sig om nåt hamnar i propellern? 

 

Vad skulle annars ha givit sig? 

Ett snedskuret mycket dyrt kuggdrev med mängder av metallspån, som hamnar i lager o s v. 

Nya drev, lager, axlar, och annat ska, shimsas in till rätt spel o s v. 

 

Tror du kommer undan relativt billigt denna gång. 

 

Förmodligen behövs flera oljebyte o s v, efter återställande. 

 

Gissar att ny glidhylsa inte alls orsakar behov av injustering enligt ovan. 

 

Kolla på den nya hylsan om den inte har en anvisning för brott mitt på. 

Säkerligen då utvändigt. 

 

Ooobs. Allt detta är en gissning från min sida. 

Och är väl nåt för en driven mekaniker. 

 

 

 

Ja den tanken slog mig också, när jag sökte efter reservdel såg jag att det finns liknande konstruktioner även till utombordare. Omkring 839 kr kostade den, med packningssatser och porto blev det omkring 1300 kr.

Alla shims ligger redan som dom skall.

Hylsan har en anvisning, en ring på utsidan, syns på bilden, den högra delen. Men det kanske är något annat?

Missade att se åt vilket håll hylsan satt på axlarna, ringen uppåt eller nedåt?
 

4 minuter sedan skrev Bosse:

Jag är inne på samma som Hybro. Jag hade ett SX-drev för många år sedan där jag råkade ut för att medbringar hylsan var vriden, dock inte av,  som du beskrev, VP-verkstaden sa att det var normalt men att jag skulle byta den när drevet ändå var isär. På 290 DP drevet jag hade sen upptäckte jag aldrig samma problem men så hade jag heller aldrig isär det.

 

/B

Ok, skönt att höra! 
Bara det att jag tycker att hela drevkonstruktionen inte direkt är användarvänlig… man kan inte byta denna hylsa annat än att ta upp båten och ta isär halva drevet. Sedan om man skall lyfta av och sedan montera drevet igen är det lätt krångligt, särskilt med knuten och dess bälg.

Om det blir någon mer båt, så skall den ha rak axel! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja den tanken slog mig också, när jag sökte efter reservdel såg jag att det finns liknande konstruktioner även till utombordare. Omkring 839 kr kostade den, med packningssatser och porto blev det omkring 1300 kr.

Alla shims ligger redan som dom skall.

Hylsan har en anvisning, en ring på utsidan, syns på bilden, den högra delen. Men det kanske är något annat?

Missade att se åt vilket håll hylsan satt på axlarna, ringen uppåt eller nedåt?
 

Ok, skönt att höra! 
Bara det att jag tycker att hela drevkonstruktionen inte direkt är användarvänlig… man kan inte byta denna hylsa annat än att ta upp båten och ta isär halva drevet. Sedan om man skall lyfta av och sedan montera drevet igen är det lätt krångligt, särskilt med knuten och dess bälg.

Om det blir någon mer båt, så skall den ha rak axel! 

Jag kan tänka mig att i ditt fall startade vridningen när du körde in ankarkättingen i propellern och sen har det fortsatt lite varje gång du slagit växeln, det blir lite som en gamla tiders brytpinne, till slut gåt den v utan att man fattar varför.
Jag minns nu varför min vred sig, jag smällde drevet i en sten i 30 kn. Din beskrivning av räfflingen i en gevärspipa stämmer på pricken in hur det såg ut i min. Men hellre att få ta upp båten och dela drevet än vad som skulle hända om medbringaren inte gick sönder. 

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Bosse:

Jag kan tänka mig att i ditt fall startade vridningen när du körde in ankarkättingen i propellern och sen har det fortsatt lite varje gång du slagit växeln, det blir lite som en gamla tiders brytpinne, till slut gåt den v utan att man fattar varför.
Jag minns nu varför min vred sig, jag smällde drevet i en sten i 30 kn. Din beskrivning av räfflingen i en gevärspipa stämmer på pricken in hur det såg ut i min. Men hellre att få ta upp båten och dela drevet än vad som skulle hända om medbringaren inte gick sönder. 

 

/B

Ja ett totalhaveri hade ju varit väldigt dyrt.

Sedan vet jag ju inte hur hylsan såg ut när jag köpte båten, jag vet inte hur det två förra ägarna trasslat in sig eller kört på någonting.

Det får ju bli en grej att kolla var gång drevet är avmonterat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den långa skarvhylsan har en brottanvisning på mitten som kan gå sönder när man får något som stoppar propellern. På tidigare drev så gick nedre stående axeln av istället, vilket medförde mycket jobb med att byta denna. Hylsan blev mycket enklare att byta. Denna konstruktion är för att rädda kuggväxeln i möjligaste mån. Har splinesen vridit sig på axlarna har man ett större problem.

Ingemar

  • Gilla 2
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev sanktanna:

Den långa skarvhylsan har en brottanvisning på mitten som kan gå sönder när man får något som stoppar propellern. På tidigare drev så gick nedre stående axeln av istället, vilket medförde mycket jobb med att byta denna. Hylsan blev mycket enklare att byta. Denna konstruktion är för att rädda kuggväxeln i möjligaste mån. Har splinesen vridit sig på axlarna har man ett större problem.

Ingemar

Tack för svar!

Hylsan har en anvisning, en ring på utsidan, syns på bilden, den högra delen. Men det kanske är något annat?

Missade att se åt vilket håll hylsan satt på axlarna, ringen uppåt eller nedåt?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spåret som är närmare änden ska alltid monteras uppåt.

Ingemar

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...