Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Hybrid

Nanni 3.75HE tips

Rekommendera Poster

Hej alla!

Köpte en Rånäsjulle med en Nanni 21hk förra veckan. Ej startad ännu, sjösättning kanske till helgen. Men önskar tips från Er som har en sådan maskin? Läst mig till lite på Google men vill ha recensioner och synpunkter från er. Maxvarvtal ska vara 3600RPM. Usch. Kanske 2400RPM (Maxvarv på den gamla VPMD6) är lagom men det beror ju på stigning/utväxling. Är det någon som monterat gångvärme? Orkar den eller blir maskin för varm?

 

Just överhettning är jag lite nojjig över. Vet att den ska stå på tomgång i 6-8 minuter innan avstängning för att undvika efterkokning. Står klart och tydligt i manualen.

 

Impeller bytt, även service gjord 2021-12.

Man ska aldrig varva diesel...

 

IMG_20220503_152656.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh? Glödning? Ska man bara vrida på tändning eller göra som på gamla 70/80-talsbilar och dra ytterligare till ett fjäderläge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Hybrid:

Hej alla!

Köpte en Rånäsjulle med en Nanni 21hk förra veckan. Ej startad ännu, sjösättning kanske till helgen. Men önskar tips från Er som har en sådan maskin? Läst mig till lite på Google men vill ha recensioner och synpunkter från er. Maxvarvtal ska vara 3600RPM. Usch. Kanske 2400RPM (Maxvarv på den gamla VPMD6) är lagom men det beror ju på stigning/utväxling. Är det någon som monterat gångvärme? Orkar den eller blir maskin för varm?

 

Just överhettning är jag lite nojjig över. Vet att den ska stå på tomgång i 6-8 minuter innan avstängning för att undvika efterkokning. Står klart och tydligt i manualen.

 

Impeller bytt, även service gjord 2021-12.

Man ska aldrig varva diesel...

 

IMG_20220503_152656.jpg

Ang. gångvärme och överhettning så måste et väl ändå vara tvärt om?

Jag menar gånvärmen plockar ju ut värme från kylvattnet vilket måste innebära att det bir bättre kylning av motorn med gångvärmen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 hours ago, No_jah said:

Ang. gångvärme och överhettning så måste et väl ändå vara tvärt om?

Jag menar gånvärmen plockar ju ut värme från kylvattnet vilket måste innebära att det bir bättre kylning av motorn med gångvärmen?

Ja, håller med. Men gångvärme ska ju inte vara på alltid (fläkten som då fungerar som kylning) utan frågan är om den tillkomna trögheten i färskvattendelen av systemet klarar av den extra rundan in i ruffen. Väldigt oklart i nuläget vad som driver den interna kylningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-09 vid 13:55 skrev Hybrid:

Man ska aldrig varva diesel...

Åhh, en liten, men fin, hänvisning till Bröderna Knäck där, det var längesen :)

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Bosse said:

Åhh, en liten, men fin, hänvisning till Bröderna Knäck där, det var längesen :)

 

/B

Hehe, ja. För den som är intresserad så har jag historiken på den gamla MB de använde.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybrid:

Hehe, ja. För den som är intresserad så har jag historiken på den gamla MB de använde.

Fast jag retade mig på det rena faktafelet i ingressen till videon. En diesel är ingen Otto-motor.
Jag kan dock leva med det och tycka att låten är kul ;)

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...