Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PerWe

Hur hårt är epoxi?

Rekommendera Poster


Köpte båten våren 2021 med informationen att botten var epoxibehandlad,, vilket såg ut att stämma, fanns ett ljusgrått lager under färgen som satt på.

har nu tänkt att ta bort all färg och bara ha ren epoxibotten, tvätta ngn gång samt använda skrovduk vid hemma hamnen.

Och aaaldrig mer måla botten, är iaf tanken.

men…

 

har nu använt Lefant paint remover och färgen löser upp sig och det ljusgråa sitter kvar, men det gråa är mjukt, kan trycka med nageln och göra ett märke.

Känns mer som ett tunt lager gummi, detta kan inte stämma med epoxi och Lefant ska väl inte kunna påverka epoxi?

 

ngn som vågar sig på en gissning vad det ljusgråa skiktet kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kan det kanske vara, har ju inte så mkt att gå på förutom att den är ljusgrå och ganska mjuk.

 

Däremot omkullkastar det mina planer då jag inte kommer å hinna med att renskrapa och lägga på ngt annat, så jag kommer nog sjösätta med rentvättad skrovbotten och fjolårets färg kvar och sen ligga på skrovduk som planerat för att under säsongen fundera på vilken väg jag skall gå.

 

Blir nog epoxi…. Som jag trodde att jag redan hade 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev PerWe:

 

Blir nog epoxi…. Som jag trodde att jag redan hade 🙄

Prova skrapa/slipa ett litet område och se om det tittar fram epoxi eller gelcoat under den troliga grundfärgen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ta å skrapa lite till senare, är hemma nu.

 

Men visst det kanske sitter epoxi under det gråa, kanske har förhastat mig då jag trodde att det gråa var epoxin och dömde ut det hela.

Där jag skrapat igenom utan att egentligen undersöka noggrant var vit, typ samma färg gelcoaten i övrigt. 

 

Vilken är annars vanligaste färgen på epoxi? Grå epoxi har jag sett att det finns men är den transparent så kanske den finns där under.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara epoxi där de misslyckats med härdningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...