Anders89 8 Posted May 8 Hej alla! mitt gasreglage går väldigt segt, inte när jag lägger i växel men efteråt på själva gasen. tror det har kärvat av saltvatten eller nåt men e inte säker? måste jag plocka av allt för o kunna smörja? bifogar 2 bilder och en video. ni hör på videon att det låter som att det behöver smörjas upp tror jag MVH Anders IMG_2678.MOV Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 3,579 Posted May 8 Ja du måste skruva loss alltihopa för att kunna smörja... Men det kan mycket väl vara så att det är reglagekablarna som kärvar, sådana kan ju nästan räknas till kategorin "förbrukningsartiklar". Så det ena utesluter inte det andra. Sedan finns det ju även en friktionsbroms, en skruv med vilken man kan göra så att det går trögare, inte sällan vill ju annars förgasare/insprutningspjället eller motsvarande fjädra tillbaka rätt så ordentligt så att man måste bromsa vajern litet. Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 8 Posted May 8 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Ja du måste skruva loss alltihopa för att kunna smörja... Men det kan mycket väl vara så att det är reglagekablarna som kärvar, sådana kan ju nästan räknas till kategorin "förbrukningsartiklar". Så det ena utesluter inte det andra. Sedan finns det ju även en friktionsbroms, en skruv med vilken man kan göra så att det går trögare, inte sällan vill ju annars förgasare/insprutningspjället eller motsvarande fjädra tillbaka rätt så ordentligt så att man måste bromsa vajern litet. Okej jag ska prova plocka av alltihop o först smörja o se om de hjälper. tack 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 3,579 Posted May 8 55 minuter sedan skrev Anders89: Okej jag ska prova plocka av alltihop o först smörja o se om de hjälper. tack Glöm inte att kolla reglagekablarna, se till att dom ligger i vida böjar då löper det lättare. Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 8 Posted May 9 21 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Glöm inte att kolla reglagekablarna, se till att dom ligger i vida böjar då löper det lättare. Hej! plockade av hela möget nu men jag fattar inte var jag ska smörja ?:P eller ska jag ta av den stora bulten på själva reglaget? såg inte den förän jag plockat bort hela fästet och dem 4 skruvarna som satt där vettifan om jag får tillbaka dem hade rostat rätt bra Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 8 Posted May 11 ingen som kan hjälpa med var man ska smörja ? MVH Share this post Link to post Share on other sites
LuminaL 77 Posted May 11 Börja med att kontrollera at vajrarna går lätt och smörj dom om det behövs. Beroende på hur det är draget så kan det vara lättare att koppla loss dem och smörja dom lösa. Då kan du också enkelt kontrollera om det finns slitage som gör att du behöver byta dem. När vajrarna är lösa kan du manövrera reglaget och se om det också går trögt. Då ser du också om det finns några rörliga delar som du kan komma åt att smörja. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 8 Posted May 11 7 minuter sedan skrev LuminaL: Börja med att kontrollera at vajrarna går lätt och smörj dom om det behövs. Beroende på hur det är draget så kan det vara lättare att koppla loss dem och smörja dom lösa. Då kan du också enkelt kontrollera om det finns slitage som gör att du behöver byta dem. När vajrarna är lösa kan du manövrera reglaget och se om det också går trögt. Då ser du också om det finns några rörliga delar som du kan komma åt att smörja. Hej tack! det är på baksidan då så man får plocka ut hela sen koppla loss vajrarna där bak? Share this post Link to post Share on other sites
Bosse 285 Posted May 11 15 minuter sedan skrev Anders89: ingen som kan hjälpa med var man ska smörja ? MVH Smörj allt som rör sig och alla glidytor, jag tror inte det går att göra direkt fel här. /B 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 3,579 Posted May 11 Du skall lägga sparsamt med fett på alla glidytor i reglaget, där metall löper mot metall. Ibland ligger det någon form av teflonlager mellan de rörliga delarna. Moderna reglagekablar skall inte smörjas. Och om man verkligen vill det ändå, eller om det är en äldre typ, så kan det vara svårt att få in olja mellan kabeln och höljet. Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 8 Posted May 11 32 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Du skall lägga sparsamt med fett på alla glidytor i reglaget, där metall löper mot metall. Ibland ligger det någon form av teflonlager mellan de rörliga delarna. Moderna reglagekablar skall inte smörjas. Och om man verkligen vill det ändå, eller om det är en äldre typ, så kan det vara svårt att få in olja mellan kabeln och höljet. Hej! yes okej. det är från 2014 och höljena är blåa om det säger något men jag ska testa, tack för hjälpen Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 8 Posted May 12 23 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Du skall lägga sparsamt med fett på alla glidytor i reglaget, där metall löper mot metall. Ibland ligger det någon form av teflonlager mellan de rörliga delarna. Moderna reglagekablar skall inte smörjas. Och om man verkligen vill det ändå, eller om det är en äldre typ, så kan det vara svårt att få in olja mellan kabeln och höljet. Tjena! har försökt smörja allt nu men det går inget bättre. när jag satte tillbaka själva delen som sitter med 4 skruvar i båten så fick jag pressa väldigt hårt för o hålla den på plats medans jag skruvade, så ska de inte vara väll? ska väll gå att hålla på plats enkelt?MVH Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 1,902 Posted May 12 På din beskrivning, dvs att det börjar gå trögt efter att växeln gått i, så låter det som kärvande gasvajer. Lossa och känn på den. Du skall kunna manövrera gasen med handkraft, dvs genom att dra i vajerns innerdel med handen. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 8 Posted May 12 51 minuter sedan skrev IngemarE: På din beskrivning, dvs att det börjar gå trögt efter att växeln gått i, så låter det som kärvande gasvajer. Lossa och känn på den. Du skall kunna manövrera gasen med handkraft, dvs genom att dra i vajerns innerdel med handen. Ska testa riva av allt imorgon igen:) tack Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 3,579 Posted May 13 17 timmar sedan skrev IngemarE: På din beskrivning, dvs att det börjar gå trögt efter att växeln gått i, så låter det som kärvande gasvajer. Lossa och känn på den. Du skall kunna manövrera gasen med handkraft, dvs genom att dra i vajerns innerdel med handen. Jag tvingades ju ta upp min båt igen, fel i drevet. Jag har ju elektroniskt reglage, man kan enkelt säga att det är ett servo som drar i varje kabel, och när en av dessa gick trögt ballade hele systemet ut. Köpte nya reglagekablar idag, lade ut dem på golvet främst för att kolla att jag köpt rätt längd, men testade att dra i de gamla och nya… vilken skillnad… så om du inte bytt reglagekablarna är det en god idé att göra det. Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 8 Posted May 15 2022-05-13 vid 12:45 skrev Georg_Ohm: Jag tvingades ju ta upp min båt igen, fel i drevet. Jag har ju elektroniskt reglage, man kan enkelt säga att det är ett servo som drar i varje kabel, och när en av dessa gick trögt ballade hele systemet ut. Köpte nya reglagekablar idag, lade ut dem på golvet främst för att kolla att jag köpt rätt längd, men testade att dra i de gamla och nya… vilken skillnad… så om du inte bytt reglagekablarna är det en god idé att göra det. Ska man inte kunna röra denna med handen om man lossar vajern? Den går typ ej rubba med händerna Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 1,902 Posted May 15 (edited) 22 minuter sedan skrev Anders89: Ska man inte kunna röra denna med handen om man lossar vajern? Den går typ ej rubba med händerna Om du menar reglaget på bilden (inte vajern) och det är gasen, så - ja. Edited May 15 by IngemarE 1 Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 8 Posted May 15 Verkar ha löst sig konstigt nog över natten 😂 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 3,579 Posted May 15 6 timmar sedan skrev Anders89: Verkar ha löst sig konstigt nog över natten 😂 Det är inte så att det finns någon säkerhetsspärr som hindrar att man manövrerar gasreglaget om inte tändningen är påslagen, eller på något annat sätt?? Jag har en sådan funktion på en dieselbil som satt myror i huvudet på mig när jag skulle meka med den. Vad det än är under reglagearmen brukar det heta ”trottel” och den skall gå lätt att manövrera. Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 8 Posted May 16 2022-05-15 vid 16:19 skrev Georg_Ohm: Det är inte så att det finns någon säkerhetsspärr som hindrar att man manövrerar gasreglaget om inte tändningen är påslagen, eller på något annat sätt?? Jag har en sådan funktion på en dieselbil som satt myror i huvudet på mig när jag skulle meka med den. Vad det än är under reglagearmen brukar det heta ”trottel” och den skall gå lätt att manövrera. Hmm nej de tror jag inte för det var segt förra säsongen med 😕 nu har jag fått ett nytt problem rullade i båten precis och nu när jag drar igång tändningen så startar ej bränslepumpen alls. enda jag gjort efter gasreglaget är o bytat bränslefilter 😕 någon som vet? Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 1,902 Posted May 16 55 minuter sedan skrev Anders89: nu har jag fått ett nytt problem rullade i båten precis och nu när jag drar igång tändningen så startar ej bränslepumpen alls. enda jag gjort efter gasreglaget är o bytat bränslefilter 😕 någon som vet? Mät spänningen över pumpen - har den någon spänning ? Har den det och i kombination med att den hade svårt att suga så skulle jag nog satsa på en ny pump. Vet inte vad du har för motor, men det låter som en elektrisk pump. Är det förgasare gäller dock att den inte öser på med för mycket tryck (max 0,4-0,5 bar). Men det finns olika bra. Denna (Biltema 52-3230) är en kopia av ett annat fabrikat, men riktigt usel. Bytte flera på löpande band, suger dåligt: Den här är däremot helt ok, Biltema 52-3231: Share this post Link to post Share on other sites