Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anders89

gasreglage hjälp

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

mitt gasreglage går väldigt segt, inte när jag lägger i växel men efteråt på själva gasen. tror det har kärvat av saltvatten eller nåt men e inte säker?

måste jag plocka av allt för o kunna smörja? bifogar 2 bilder och en video. ni hör på videon att det låter som att det behöver smörjas upp tror jag :)

MVH Anders

IMG_2677.jpg

IMG_2676.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du måste skruva loss alltihopa för att kunna smörja... Men det kan mycket väl vara så att det är reglagekablarna som kärvar, sådana kan ju nästan räknas till kategorin "förbrukningsartiklar".

Så det ena utesluter inte det andra. 

Sedan finns det ju även en friktionsbroms, en skruv med vilken man kan göra så att det går trögare, inte sällan vill ju annars förgasare/insprutningspjället eller motsvarande fjädra tillbaka rätt så ordentligt så att man måste bromsa vajern litet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ja du måste skruva loss alltihopa för att kunna smörja... Men det kan mycket väl vara så att det är reglagekablarna som kärvar, sådana kan ju nästan räknas till kategorin "förbrukningsartiklar".

Så det ena utesluter inte det andra. 

Sedan finns det ju även en friktionsbroms, en skruv med vilken man kan göra så att det går trögare, inte sällan vill ju annars förgasare/insprutningspjället eller motsvarande fjädra tillbaka rätt så ordentligt så att man måste bromsa vajern litet.

Okej :) jag ska prova plocka av alltihop o först smörja o se om de hjälper. tack

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Anders89:

Okej :) jag ska prova plocka av alltihop o först smörja o se om de hjälper. tack

Glöm inte att kolla reglagekablarna, se till att dom ligger i vida böjar då löper det lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Glöm inte att kolla reglagekablarna, se till att dom ligger i vida böjar då löper det lättare.

Hej!

plockade av hela möget nu men jag fattar inte var jag ska smörja ?:P eller ska jag ta av den stora bulten på själva reglaget? såg inte den förän jag plockat bort hela fästet och dem 4 skruvarna som satt där vettifan om jag får tillbaka dem hade rostat rätt bra :(

IMG_2701.jpg

IMG_2700.jpg

IMG_2699.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen som kan hjälpa med var man ska smörja ? :)

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kontrollera at vajrarna går lätt och smörj dom om det behövs. Beroende på hur det är draget så kan det vara lättare att koppla loss dem och smörja dom lösa. Då kan du också enkelt kontrollera om det finns slitage som gör att du behöver byta dem.

 

När vajrarna är lösa kan du manövrera reglaget och se om det också går trögt. Då ser du också om det finns några rörliga delar som du kan komma åt att smörja.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev LuminaL:

Börja med att kontrollera at vajrarna går lätt och smörj dom om det behövs. Beroende på hur det är draget så kan det vara lättare att koppla loss dem och smörja dom lösa. Då kan du också enkelt kontrollera om det finns slitage som gör att du behöver byta dem.

 

När vajrarna är lösa kan du manövrera reglaget och se om det också går trögt. Då ser du också om det finns några rörliga delar som du kan komma åt att smörja.

 

 

Hej tack!

det är på baksidan då så man får plocka ut hela sen koppla loss vajrarna där bak? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Anders89:

ingen som kan hjälpa med var man ska smörja ? :)

MVH

Smörj allt som rör sig och alla glidytor, jag tror inte det går att göra direkt fel här.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall lägga sparsamt med fett på alla glidytor i reglaget, där metall löper mot metall. Ibland ligger det någon form av teflonlager mellan de rörliga delarna.

Moderna reglagekablar skall inte smörjas. Och om man verkligen vill det ändå, eller om det är en äldre typ, så kan det vara svårt att få in olja mellan kabeln och höljet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du skall lägga sparsamt med fett på alla glidytor i reglaget, där metall löper mot metall. Ibland ligger det någon form av teflonlager mellan de rörliga delarna.

Moderna reglagekablar skall inte smörjas. Och om man verkligen vill det ändå, eller om det är en äldre typ, så kan det vara svårt att få in olja mellan kabeln och höljet.

Hej!

yes okej. det är från 2014 och höljena är blåa om det säger något :) men jag ska testa, tack för hjälpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Du skall lägga sparsamt med fett på alla glidytor i reglaget, där metall löper mot metall. Ibland ligger det någon form av teflonlager mellan de rörliga delarna.

Moderna reglagekablar skall inte smörjas. Och om man verkligen vill det ändå, eller om det är en äldre typ, så kan det vara svårt att få in olja mellan kabeln och höljet.

Tjena!

 

har försökt smörja allt nu men det går inget bättre. när jag satte tillbaka själva delen som sitter med 4 skruvar i båten så fick jag pressa väldigt hårt för o hålla den på plats medans jag skruvade, så ska de inte vara väll? ska väll gå att hålla på plats enkelt?MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din beskrivning, dvs att det börjar gå trögt efter att växeln gått i, så låter det som kärvande gasvajer.

Lossa och känn på den. Du skall kunna manövrera gasen med handkraft, dvs genom att dra i vajerns innerdel med handen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev IngemarE:

På din beskrivning, dvs att det börjar gå trögt efter att växeln gått i, så låter det som kärvande gasvajer.

Lossa och känn på den. Du skall kunna manövrera gasen med handkraft, dvs genom att dra i vajerns innerdel med handen.

Ska testa riva av allt imorgon igen:) tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev IngemarE:

På din beskrivning, dvs att det börjar gå trögt efter att växeln gått i, så låter det som kärvande gasvajer.

Lossa och känn på den. Du skall kunna manövrera gasen med handkraft, dvs genom att dra i vajerns innerdel med handen.

Jag tvingades ju ta upp  min båt igen, fel i drevet.

Jag har ju elektroniskt reglage, man kan enkelt säga att det är ett servo som drar i varje kabel, och när en av dessa gick trögt ballade hele systemet ut. Köpte nya reglagekablar idag, lade ut dem på golvet främst för att kolla att jag köpt rätt längd, men testade att dra i de gamla och nya… vilken skillnad… så om du inte bytt reglagekablarna är det en god idé att göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-13 vid 12:45 skrev Georg_Ohm:

Jag tvingades ju ta upp  min båt igen, fel i drevet.

Jag har ju elektroniskt reglage, man kan enkelt säga att det är ett servo som drar i varje kabel, och när en av dessa gick trögt ballade hele systemet ut. Köpte nya reglagekablar idag, lade ut dem på golvet främst för att kolla att jag köpt rätt längd, men testade att dra i de gamla och nya… vilken skillnad… så om du inte bytt reglagekablarna är det en god idé att göra det.

Ska man inte kunna röra denna med handen om man lossar vajern? Den går typ ej rubba med händerna 

1C626E6B-AB82-420A-BB0B-3E5083FE8419.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev Anders89:

Ska man inte kunna röra denna med handen om man lossar vajern? Den går typ ej rubba med händerna

Om du menar reglaget på bilden (inte vajern) och det är gasen, så - ja.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ha löst sig konstigt nog över natten 😂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Anders89:

Verkar ha löst sig konstigt nog över natten 😂

Det är inte så att det finns någon säkerhetsspärr som hindrar att man manövrerar gasreglaget om inte tändningen är påslagen, eller på något annat sätt?? Jag har en sådan funktion på en dieselbil som satt myror i huvudet på mig när jag skulle meka med den.

 

Vad det än är under reglagearmen brukar det heta ”trottel” och den skall gå lätt att manövrera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-15 vid 16:19 skrev Georg_Ohm:

Det är inte så att det finns någon säkerhetsspärr som hindrar att man manövrerar gasreglaget om inte tändningen är påslagen, eller på något annat sätt?? Jag har en sådan funktion på en dieselbil som satt myror i huvudet på mig när jag skulle meka med den.

 

Vad det än är under reglagearmen brukar det heta ”trottel” och den skall gå lätt att manövrera.

Hmm nej de tror jag inte för det var segt förra säsongen med 😕

 

nu har jag fått ett nytt problem rullade i båten precis och nu när jag drar igång tändningen så startar ej bränslepumpen alls. enda jag gjort efter gasreglaget är o bytat bränslefilter 😕 någon som vet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Anders89:

nu har jag fått ett nytt problem rullade i båten precis och nu när jag drar igång tändningen så startar ej bränslepumpen alls. enda jag gjort efter gasreglaget är o bytat bränslefilter 😕 någon som vet? 

Mät spänningen över pumpen - har den någon spänning ?

Har den det och i kombination med att den hade svårt att suga så skulle jag nog satsa på en ny pump. Vet inte vad du har för motor, men det låter som en elektrisk pump. Är det förgasare gäller dock att den inte öser på med för mycket tryck (max 0,4-0,5 bar).

 

Men det finns olika bra. Denna (Biltema 52-3230) är en kopia av ett annat fabrikat, men riktigt usel. Bytte flera på löpande band, suger dåligt:

bild.png.44cbcc5198b337f185430e791f3c93c7.png

 

Den här är däremot helt ok, Biltema 52-3231:

bild.png.b2cbadf272bd6cc5b3c35dda16ef29f5.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...