Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johan_sjobjorn

Ljudisolera pump värmare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vill tipsa om ljudfälla jag byggde när jag installerade värmaren i vintras. 
 

Den bygger på vanliga avloppsdelar samt ljudabsorbent 25mm. 
 

bilderna säger nog mer om konstruktionen.

resultatet= fullständigt dämpning, inte ett skvatt att tickandet hörs / fortplantar sig i båten.

 

Ps. Byggde f.ö en ljudfälla till utblåssidan på värmaren också som funkar kanon men tror inte jag har bilder på denna.

0B5A4835-7B73-4EF8-8F26-6E62435ECAEB.jpeg

034E38CF-737F-4C8C-97F0-156F84C985FC.jpeg

80E6C1DD-4872-484E-A9BA-486D67F70C03.jpeg

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart intressant! Ska montera värmare i båten under sommaren. Eftersom jag jobbar med att montera EB/Webasto på bilar vet jag om "tickandet"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, den varianten ska jag pröva.

Jag har hängt min pump fritt hängande i buntband, det dämpar en hel del på så sätt att man slipper att ljudet fortplantar sig i skrovet och normal ljuddämpning i form av stängd lucka räcker bra, men inte perfekt.

Din variant ser lovande ut. Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna ska testas, pumpen ligger i ett stuvfack brevid mittkabin och det låter tydligt även om man hänger pumpen fritt. Jag har funderat på en sån här lösning men inte kommit på någon fiffig låda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att vara lite motvals så tycker både jag och min fru att tickandet låter lite mysigt.

Kanske beror det på att vi har tickande golvur hemma eller så är det något annat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

För att vara lite motvals så tycker både jag och min fru att tickandet låter lite mysigt.

Kanske beror det på att vi har tickande golvur hemma eller så är det något annat...

 

Ja vi gillar olika 

 

En variant på min ljudfälla är att använda ett långt avloppsrör där man inte har någon ljudabsorbent och leda in det i sovutrymmet. Då har man förstärkt tickande istället 🙂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

efter att man jobbat på en bogserbåt några år sover jag som en klubbad säl oavsett oljud runt omkring...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...