Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dadid

Efterlysning av sockerbit till Aqua Signal

Rekommendera Poster

Jag skulle behöva byta ut en sockerbit i en Aqua Signal-lanterna.

Den är av en typ jag inte tidigare sett och kan inte ersättas med något annat pga hållare, bajonettfunktion osv.

Vore supertacksam för tips som leder till att jag kan hitta en.

Som synes är den kapad från en längre enhet.

72D02A1E-0DE6-46CC-BF8E-276955ADE854.jpeg

129B0053-7EC6-4275-A2B0-DDC6B968E8D3.jpeg

3DCA0FFB-AE25-462E-A830-98AA28506AF7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Den modellen är inte så ovanlig, jag vet inte var man köper en sådan, eftersom jag anser att man inte skall ha sådana "sockerbitar" ombord, iallafall inte "utomhus". Du ser ju själv på dina bilder hur anslutningarna korroderat.

Mina Aqua Signal har flatstiftsanslutningar till lamphållaren, inte heller dom är optimala, men betydligt bättre än dessa skruvplintar.

 

Har denna kopplingslist suttit inuti en lanterna?

Vanligtvis brukar ju varje lanterna ha var sin dubbelledad kabel, som sedan kopplas ihop med övriga lanternor i en kopplingspunkt eller säkringsdosa inne i båten, förgreningar på båtens utsida medför alltid problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sockerbiten sitter i en topplanterna, dvs endast 2 ledare.

I ena änden ansluts ledarna från mastkabeln. I andra änden trycks två flexibla stift in när lanternan fästs i dess fot med bajonettfattning. Lanternan är sliten och skall bytas nästa säsong. Tills dess måste anslutningen säkras och då måste jag finna en ersättare till denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Dadid:

Sockerbiten sitter i en topplanterna, dvs endast 2 ledare.

I ena änden ansluts ledarna från mastkabeln. I andra änden trycks två flexibla stift in när lanternan fästs i dess fot med bajonettfattning. Lanternan är sliten och skall bytas nästa säsong. Tills dess måste anslutningen säkras och då måste jag finna en ersättare till denna.

På det viset. Det känns på beskrivningen som om det är en hemmagjord lösning.

Om du kan hantera en lödkolv/lödpenna löder du fast två kablar på resp stift, isolerar med krympslang, så har du en bra anslutning. Sedan är väl frågan också hur mastkablarna ser ut inuti, kopparröda eller sotsvarta…? Om dom är svarta, oxiderade går det knappast att löda i dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...