Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gabbie

Priskoll på mindre motorbåt, modell (och allt) okänd.

Rekommendera Poster

Min tidigare priskoll-post blev inte borttagen och jag fick t.o.m värdefull vägledning, så vågar mig på att skamlöst tigga hjälp ännu en gång. 

 

         Bilder

 

Denna gång en liten motorbåt. Kanske lättare att värdera då skicket är lättare att avgöra och inte lika många okända variablar, kanske svårare då jag inte har en aning om någonting alls, inget namn, år, modell, etc. Nada. 

 

Det jag vet är att den är ca 4m lång, och den har varit ute och fiskat i sjöarna här de senaste somrarna så den flyter åtminstone och motorn funkar. Mer än så vet jag verkligen inte, inte sett några namn eller modellbeteckningar eller liknande, och vet inte heller vart det skulle kunna tänkas finnas. Sitter ett batteri i facket i aktern, finns ett ekolod inkopplat, dock ingen skärm, och självklart ingår vagnen. Ligger en stol i som kanske tillhör, vet faktiskt inte. 

 

Vad kan den tänkas vara värd? Hur hittar jag relevant info om båt/motor/etc som kan vara värdefull info att veta? Finns det nåt jag kan ta bättre/fler bilder på som kan hjälpa så är det bara att säga till, fixar det gärna. 

 

Igen, jag vet att mina frågor måste framstå som så irriterande och dumma för er som kan, men jag är i en lite smått desperat sits och har ingen annan att fråga. Jag hoppas ni kan ge en vilsen landkrabba lite vägledning och råd, och jag är så så tacksam för all hjälp jag kan tänkas få. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser enligt mig ut att vara en Buster Mini med en Tohatsu 25hk.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev No_jah:

Det ser ut som en Buster R, och annonser man ser på Busterbåtar brukar ha fantasipriser, tex denna:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/buster_r/100657928

Det är som att det är något fantastiskt bara för att det är aluminiumbåt.

 

Här kan du se rapporterade försäljningspriser:

https://www.sokbat.se/modell/buster/r

Oj, det var kanske lite i överkant, ja. Men blev shockad över försäljningspriserna också, trodde inte de skulle gå för över 10k, visar vad jag vet om båtar. 

 

Men då känns det kanske vettigt att lägga ut den till 30k, och eventuellt låta köparen pruta lite? Antar att de försäljningspriserna är utan kärra, vad är en vettig summa att lägga till för kärran? 

 

Stort, stort tack för hjälpen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev No_jah:

Det ser ut som en Buster R, och annonser man ser på Busterbåtar brukar ha fantasipriser, tex denna:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/buster_r/100657928

Det är som att det är något fantastiskt bara för att det är aluminiumbåt.

 

Här kan du se rapporterade försäljningspriser:

https://www.sokbat.se/modell/buster/r

Pudlar. Håller med, det bör vara en Buster R… 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-08 vid 12:07 skrev Gabbie:

Oj, det var kanske lite i överkant, ja. Men blev shockad över försäljningspriserna också, trodde inte de skulle gå för över 10k, visar vad jag vet om båtar. 

 

Men då känns det kanske vettigt att lägga ut den till 30k, och eventuellt låta köparen pruta lite? Antar att de försäljningspriserna är utan kärra, vad är en vettig summa att lägga till för kärran? 

 

Stort, stort tack för hjälpen! 

Du måste uppdatera oss med vad du får för den - INGEN normalt funtad människa vill väl betala 30 papp för den där??? En 40 år gammal aluminiumburk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Marina16GT:

Du måste uppdatera oss med vad du får för den - INGEN normalt funtad människa vill väl betala 30 papp för den där??? En 40 år gammal aluminiumburk?

Men det är ju därför jag frågar här, vad vill folk ge för den då? Jag har inte den blekaste aning vad som är vettigt, jag tänkte som sagt typ 4k-6k lät rimligt först. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ser ut att vara lite spacklad här och där på akterspegeln och kanske då även på fler ställen. Akterspegeln ser ut att vara förstärkt med en stor metallprofil som motorn hänger på, finns nog en anledning till det. Bustrarna är i riktigt  tunn aluminium och när det börjar bli läckor och sprickor så är det näst intill omöjligt att laga på annat sätt än med spackel och sånt. Jag tror den lever på långt gången övertid och hålls levande med spackel , och nya läckor kommer konstant uppstå. 
 

Ärligt talat ser den ut att vara i riktigt uselt skick.

 

 Förslaget på 7.000kr känns som en övre gräns, inte en krona för lågt men kanske några för högt. Men en glad fiskare kanske kan tycka det är värt att pröjsa några tusenlappar om motorn funkar och elmotor och vagn ingår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänk på att priset som anges för båtar som du hittar till salu på Blocket och andra säljsajter är vad de inte är värda och säljs för. I annat fall skulle de ju inte ligga kvar osålda och gå att hitta 😜.

 

Det de verkligen kommer att säljas för så småningom (dvs deras riktiga värde) är alltid lägre. Ibland mycket lägre.

 

Tyvärr är det alltför många som gör en tankegroda här, eller i vart fall har otur när de tänker, och tror de osålda båtar de hittar på nätet motsvarar båtens marknadsvärde. Och givetvis är ju min "sååååå fin, så den är ju värd lite mer".

 

(Har faktiskt just hjälpt en kollega med liknande sak, värdebedömning av en entreprenadmaskin han skall sälja. Hans värdering - som just baserade sig på priser hämtade från Blocket - visade sig ligga ganska mycket högre än faktiska slutpriser som man kan hitta på auktionssajter som Blinto, Klaravik o.s.v.)

 

Edit:

2022-05-08 vid 12:46 skrev Mange249:

Här kan du se rapporterade försäljningspriser:

https://www.sokbat.se/modell/buster/r

Jag är inte så säker på att det där verkligen är rapporterade försäljningspriser, misstänker att det är annonspriser. Sedan är de senaste även fyra år gamla.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Jag är inte så säker på att det där verkligen är rapporterade försäljningspriser, misstänker att det är annonspriser. Sedan är de senaste även fyra år gamla.

Håller med, men sen var det inte heller jag som skrev det du citerade haha ;) 

 

Priser beg båtar är svårt. Efter 10+ år varierar skick, utrustning osv så mycket att spridningen blir stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 avgörande saker är vilket skick motorn är i och om nitarna i båten är svetsade. Om motorn är i gott funktionellt skick så är bara den värd 5-7000kr plus elmotorn 500kr. Dessa äldre nitade Bustrar börjar läcka förr eller senare. Om den är åtgärdad, dvs alla nitar svetsade, så är det problemet ur världen en bra tid framöver och du kan få 5000-10.000 för båten. I annat fall någon enstaka tusenlapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...