Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
skippeer

Antal gängvarv av skruv på probe för batterimonitor?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Håller på med uppgradering av 12 volt systemet och idag skulle jag byta från Odelco batterimonitor till Victron BMV-712.

Ny mätprobe ser rejäl ut men någon hos Victron har haft otur vid val av längd på de ”guldplätterade” maskinskruven.

Gänglängd 15 mm, med låsbricka och bricka är det 9 mm fri gänga.

På ena sidan skall det monteras 2 kabelskor (startbatteri + minusskena).

 

M10 Kabelsko för 95 mm2 har tjocklek 4 mm.

Gammal minuskabel M8 för 50 mm2 har tjocklek 3.5 mm.

 

Behöver köpa minst 1 st M10 maskinskruv men frågan är vilken längd beroende på krav på antal varv som gängas ned i probefästet?

797D52D8-EED6-4343-A4AC-76D289F93435.jpeg

 

Mätte gängdjup i proben till 18 mm,

låsbricka + bricka min 3+1 (max 5.5+1).

 

Begränsat med butiker i vårt nuvarande seglingsområde, kanske en butik på måndag.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev skippeer:

Håller på med uppgradering av 12 volt systemet och idag skulle jag byta från Odelco batterimonitor till Victron BMV-712.

Ny mätprobe ser rejäl ut men någon hos Victron har haft otur vid val av längd på de ”guldplätterade” maskinskruven.

Gänglängd 15 mm, med låsbricka och bricka är det 9 mm fri gänga.

På ena sidan skall det monteras 2 kabelskor (startbatteri + minusskena).

 

M10 Kabelsko för 95 mm2 har tjocklek 4 mm.

Gammal minuskabel M8 för 50 mm2 har tjocklek 3.5 mm.

 

Behöver köpa minst 1 st M10 maskinskruv men frågan är vilken längd beroende på krav på antal varv som gängas ned i probefästet?

797D52D8-EED6-4343-A4AC-76D289F93435.jpeg

Skruvens längd har ju ingen betydelse, bara den inte bottnar, huvudsaken är ju att kabelskon med hjälp av skruvens skalle och bricka/brickor har bra anläggningsyta, alltså en bra kontaktyta med godset i mätshunten.

 

Sedan kan du ju naturligtvis kapa till en M10 i samma längd som den existerande skruven har, men gänga på en mutter innan du börjar kapa, då kan den fixa gängorna när du skruvar ur den, eftersom gängorna alltid blir litet stukade när man sågar eller kapar med vinkelslipen.

 

Sedan kan du ju alltid be Victrons importör att skicka dig en ny mässingsskruv!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack @Georg_Ohmför upplysning om materialet och tipset om fixa eventuella gängskador vid kapning.

 

Längden har en stor betydelse, med original skruv 15 x M10 blir det 1 mm fri gänga att fästa i proben och det är för lite enligt min amatörmässiga syn.

Hoppas att finna 30 x M10 rostfri maskinskruv här i Flevoland provincen.

 

I höst får jag kolla med ÅF i Gbg / Odelco.

 

Att bolla problem här på MG är nyttigt för knoppen,

fann en 40 x M10 skruv ombord, pilla dit en mutter.

Detta kan fungera som tillfällig lösning.

(M10 är ingen stor produkt ombord när jag skruvar.)

 

 

 

7800B1B8-147C-42C6-A213-10A0A6D0C3E7.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

På ena sidan skall det monteras 2 kabelskor (startbatteri + minusskena).

Kan du inte koppla startbatteriets minus på minusskenan? Så tror jag de flesta har gjort…

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den gamla Odelco proben hade startminus på sidan mot skenan tillsammans med kabelsko för minusskenan.

En gemensam minus från batteribox till minusskenan sparade några kronor för varvet.

 

Startbatteriet direkt till minusskenan funkar förstås, min tanke var att den nya 95 mm2 kabeln för service LFP oxå skulle serva startkretsen.

 

Bra input, tack @ChristerN

 

Victron tänkte rätt med skruvlängd och jag försökte med tänk utanför boxen....😗

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag menade var att det inte elektriskt sett hade någon betydelse för hur lång eller kort skruven är. Det viktigaste är ju att den inte bottnar och att kabelskon, skorna har en väldigt bra elektrisk kontakt.

 

Sedan skall du ju bara ha en kabel ansluten på shuntens primära sida, och det är den till batteriets minuspol. På den sekundära sidan ansluts minus till minusskenan, minus från batteriladdare, solcellregulator, etc. Om du ansluter sådana saker till den primära sidan, eller till batteriets minuspol förblir dessa förbrukare eller laddare "osynliga" för instrumentet. All minusström i förbrukarkretsen skall passera shunten. 

Visst sedan är det ju bra att inte ha för många anslutningar på denna, det krävs ju dessutom stora ringkabelskor också.. bättre med en minusskena innan shuntens sekundära anslutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack @anubadet var en prisvärd kopplingsplint, får bli ett inköp.

 

För att bibehålla flexibiliteten för framtida nödkopplingar tvingades jag köpa en BEP 3 x M10 plint för ett lite svettigt pris men det är ju till båten så det är bara att gilla.

(Med LFP behöver jag koppla om och skilja på laddning och förbrukning.)

 

#

När jag beställde en nyckelkopia till nedgångsluckan och råkade säga att det var till en båt så blev priset typ 200 kr.

Andra gången jag beställde höll jag klaffen om till vad, pris 140 kr.

Är ibland lite ekonomisk sinnad  😉

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju redan fått ett antal lämpliga svar, men jag skriver ändå 😉

 

Det är som sagt nog inte meningen du skall sätta mer än en kabelsko på shuntens vardera sida. Ena sidan skall till batteriminus och den andra till en minusplint. Shunten i sig är nog inte tänkt att vara en kopplingscentral, varken elektriskt eller mekaniskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-07 vid 18:53 skrev skippeer:

När jag beställde en nyckelkopia till nedgångsluckan och råkade säga att det var till en båt så blev priset typ 200 kr.

Andra gången jag beställde höll jag klaffen om till vad, pris 140 kr.

Är ibland lite ekonomisk sinnad  😉

Påminner om min båtbekants erfarenhet när han lämnade in toppen för genomgång på sin TAMD41, som vi höll på att renovera gemensamt.

När han frågade motorrenoveringsfirman vad det skulle kosta muttrade han bakom disken lite.

- Ja du vet, allt som börjar på "B" är dyrt. Båt och BMW....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...