Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Freb

Lågt oljetryck Kad32

Rekommendera Poster

Jag har handlat båt med en KAD32 där det visar sig att oljetrycket inte går över ca 2, även vid full gas.

Vid uppstart ligger oljetrycket rätt under 2 som väl är normalt, men sedan händer det inte något speciellt med det när jag ökar gasen.

Precis bytt olja (15w40 mineral) och filter utan att det gjort skillnad.

Någon som varit med om något liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetrycket skall vara 1,5 kg/cm2 vid tomgång och varm motor, vid fullt varvtal skall det vara 4,2- 5,0 kg/cm2.

 

Jag vet att Volvo Penta har haft problem med oljetrycksgivarna, så det kan man ju kanske misstänka.

Sedan är det lätt att misstänka oljepumpen. För du har väl rätt mängd och rätt kvalitet på din motorolja? Den motorn skall innehålla 9,0 liter inkl. oljefiltret (det rymmer 0,5 l).

 

Med det tryckfallet borde du se om det läckte någonstans. 
Elektriska fel mellan motorn och des givare och instrumenttavlan brukar bero på den där runda multikontakten som sitter i svarta lådan högst upp på motorn. Där är det ofta glapp.
Jag tycker att larmet borde tjuta en del med det låga trycket vid litet högre varv, därför misstänker jag ett elfel… men jag har ju haft fel förr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan uppfyller VDS 3. Fyllt till övre strecket på oljestickan.

 

Jag får inget larm på lågt oljetryck.

 

Kan hoppas på att det är fel på givaren.

Går det att koppla in extern mätare för att kontrollera oljetrycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, du kan mäta resistansen på givaren. Nu minns jag inte hur stor den skall vara, kanske är de 0-180 ohm. Men den ger ju inte fullt utslag… du kunde prova med en annan givare. 
Kolla först att den runda multikontakten med en låsring sitter som den skall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar med att se på kontakten 👍

Tack för tips

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mät oljetrycket med en manometer. Kolla överströmningsventilen.

Ingemar

Redigerad av sanktanna
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den runda multikontakten såg ut att sitta rätt.

 

Är det någon som kan bekräfta att det är detta som är givaren till oljetryck?

Det gjorde nämligen ingen skillnad på varken varningslampan eller oljetrycksinstrumentet när jag kopplade ur den kontakten/givaren.

B92CBC94-09E3-4133-B531-57FC165C1FA7.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Freb:

Den runda multikontakten såg ut att sitta rätt.

 

Är det någon som kan bekräfta att det är detta som är givaren till oljetryck?

Det gjorde nämligen ingen skillnad på varken varningslampan eller oljetrycksinstrumentet när jag kopplade ur den kontakten/givaren.

B92CBC94-09E3-4133-B531-57FC165C1FA7.jpeg

Sannolikt är det den.

Men "jorda" givarens kabel mot motorblocket, då skall kontrollampan tändas, och instrumentet visar ju noll, vilket det gör ändå om motorn är avstängd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är oljetrycksgivaren som sitter där.
Är det inte elektriskt fel så se över oljetrycksventilerna (som sitter bakom lock nr 8 på bilden )som kan hänga sig och ge felaktigt oljetryck.
bild.png.06c146b1762868837e41abd092ff53f2.png

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-09 vid 10:04 skrev Makro:

Det är oljetrycksgivaren som sitter där.
Är det inte elektriskt fel så se över oljetrycksventilerna (som sitter bakom lock nr 8 på bilden )som kan hänga sig och ge felaktigt oljetryck.
bild.png.06c146b1762868837e41abd092ff53f2.png


Måste man av med värmeväxlaren för att komma åt de locken?

Relativt trångt i motorrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, det verkar trångt även om det är gott om plats i motorrummet, du kanske klarar dig med att lossa luft och/eller kylslangen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Extern manometer visar ca 4,2 bar på tomgång och ca 5 var vid högre motorvarv vid varm motor.

Så då är det väl fel på både sensorn och överströmningsventilerna.


Frågan blir ju då om det är farligt att köra med för högt oljetryck på tomgång?

 

Med tanke på allt som måste demonteras för att komma åt ventilerna måste nästan båten på land innan jag börjar skruva. Det väntar jag gärna med till hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var oljan ordentligt varm vid mätningen?

Annars kan det vara en orsak till högt tryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trycket låg på nästan 5 på tomgång när motorn var kall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite utanför frågan men det funkar inte bra att använda syntetolja i den motorn. Den är inte gjord för det och du kommer få problem om du fortsätter. 

Syntetoljan är för "tunn" för lager och packboxar med vibrationer och allmänt olje-blöt/kladdig maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Themariner:

Lite utanför frågan men det funkar inte bra att använda syntetolja i den motorn. Den är inte gjord för det och du kommer få problem om du fortsätter. 

Syntetoljan är för "tunn" för lager och packboxar med vibrationer och allmänt olje-blöt/kladdig maskin.

Använder mineralolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Freb:

Använder mineralolja.

Låter bra, måste läst slarvigt 🤪

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...