Jump to content
Saturday 28 January 2023
Sign in to follow this  
Bojesper

Svårstartad MD17C

Recommended Posts

God kväll!

 

Skall försöka hålla texten kort men ändå informativ, saknas det något så ställ gärna frågor.

 

Ren tank, rena filter, nya kopparpackningar, luftat system med ny matarpump, ny startmotor och nya startbatterier.

 

Spridarna provtrycktes för 5 år sedan utav tidigare ägare.  Reglerstången löper lätt & fint. 
Det kommer luftfri diesel på samtliga luftningskruvar fram till insprutningspumpen.

 

Släpper jag på spridarna och låter startmotorn gå runt är det olika resultat hur mycket diesel som kommer fram. Tar jag ett don/vedträ med tillhörande handslägga och klappar till huset (där insprutningspumpen sitter) så kommer det i regel mer diesel till spridarna. 
 

Har jag något annat val än att ta ut insprutningspumpen?

Någon som sitter på någon erfarenhet i liknande ärende, är de vanligt att den börjar kärva?

 

tacksam för hjälp

 

jesper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla även glödstiften. Förmodar att du glödar 5-10sec innan start.

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Cobalt233:

Kolla även glödstiften. Förmodar att du glödar 5-10sec innan start.

Finns inga glödstift på den motorn!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Rascal:

Finns inga glödstift på den motorn!

Fel av mig då. Hur antänds dieseln innan motorn är uppe i temperatur?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Cobalt233:

Fel av mig då. Hur antänds dieseln innan motorn är uppe i temperatur?

Kompressionen skaparvärme.

Värmen skapar antändning.

Googla på Rudolf Diesel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Följdfråga:

Kan man bara lossa på hållaren/anslutningsnippel (nr17) (som sitter längst upp på insprutningspumpen) samt oringen (nr18) ifall man vill byta dessa? Eller blir det ett jäkla plockepinn undertill?

D2CABEBD-3496-4498-92E5-A688112ED339.png

Edited by Bojesper

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Rascal:

Kompressionen skaparvärme.

Värmen skapar antändning.

Googla på Rudolf Diesel.

Följande text kommer från Google och det är så jag alltid tänkt att det fungerar.

 

Om motorn är för kall finns det för mycket spelutrymme mellan kolv och cylinderväggen. För mycket kompression går då förlorad och motorn kan inte starta. Endast när motorn är tillräckligt varm kan metallerna expandera vilket möjliggör förbränningsprocessen. En dieselmotor behöver därför starthjälp. Det är här glödstiften kommer in.

 

Dom diesel motorer jag haft i bilar har haft glödstift, frågan är varför om det nu går bygga en motor utan glödstift? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-05-07 vid 16:50 skrev Cobalt233:

Följande text kommer från Google och det är så jag alltid tänkt att det fungerar.

 

Om motorn är för kall finns det för mycket spelutrymme mellan kolv och cylinderväggen. För mycket kompression går då förlorad och motorn kan inte starta. Endast när motorn är tillräckligt varm kan metallerna expandera vilket möjliggör förbränningsprocessen. En dieselmotor behöver därför starthjälp. Det är här glödstiften kommer in.

 

Dom diesel motorer jag haft i bilar har haft glödstift, frågan är varför om det nu går bygga en motor utan glödstift? 

Det hela handlar om hur insprutningen styrs och vart det sprutas bränsle. Många mindre och/eller äldre dieselmotorer har indirekt insprutning. Detta kallas även för "förkammardiesel", därför att bränslet inte sprutas direkt in i cylindern utan in i en litet förmak. Det finns några olika varianter på detta som funkar lite olika men i allmänhet gör man detta därför att det blir billigare. Insprutningstrycket är lägre och det är något mindre viktigt att få till exakt rätt insprutningstiming. Nackdelen är något lägre bränsleeffektivitet samt att motorn är mycket svårstartad när den är kall, därav glödstiften.

 

Många gamla Pentor har mekaniskt styrd direktinsprutning, bränslet går direkt in i hetluften i cylindern, och glödstift är därför inte nödvändiga. Däremot har dessa motorer ibland ett köldstartsreglage som kan användas för att mixtra med insprutningen vid starten om det behövs.

Edited by kblomster
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

MD3 och MD17 har automatisk köldstart. Kopplas bort när oljetrycket kommer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om ni vill fortsätta diskutera huruvida det finns och inte finns kallstart på diverse motormodeller så får ni gärna skapa en egen tråd. 
 

Ingen som har något svar på min sista fråga angående hållaren/anslutningsnippeln?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-05-07 vid 16:50 skrev Cobalt233:

Följande text kommer från Google och det är så jag alltid tänkt att det fungerar.

 

Om motorn är för kall finns det för mycket spelutrymme mellan kolv och cylinderväggen. För mycket kompression går då förlorad och motorn kan inte starta. Endast när motorn är tillräckligt varm kan metallerna expandera vilket möjliggör förbränningsprocessen. En dieselmotor behöver därför starthjälp. Det är här glödstiften kommer in.

 

Dom diesel motorer jag haft i bilar har haft glödstift, frågan är varför om det nu går bygga en motor utan glödstift? 

Mina Passater Tdi, före 2000, gick utmärkt att starta utan glödström ö h t ned till typ - 10 grader. Helt klar över detta då säkringar gått. 

I o f s hade bilarna gått 63 000 resp 57 000 mil när de fungerande avyttrade. 

 

Så detta är testat på åtminstone 5 dieselbilar. 

 

Skillnad på Googlefakta och verkligheten🤪

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uj, uj, uj... 

Såg inte sista inlägget. 

 

Nåväl. När jag luftar min Yanmar ställer jag gasen på halvgas. (ser till att jag snabbt kan stoppa motorn, ifall den rusar).

Lossar dieselröret några varv vid spridaren och mal runt tills ren diesel kommer ut. Drar åt förskruvningen vid, spridaren och motorn startar. Drar ned gasen till snabb tomgång. Låter den gå en stund. Luftar försiktigt med motorn igång.

Bör bli samma med en flercylindrig motor. 

Om motorn svaj har i varv upprepar jag förloppet. Har funkat i 15 år. 

 

Ang Yanmar, så går returen till finfilterkoppen, vilket innebär att ev luft i systemet pumpas runt ett antal gånger. 

Har pluggat returinloppet till filter koppen och leder returen från spridaren tillbaks till tanken, via en begagnat diesel ledning från en Passat. 

Funkar utmärkt. 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Hybro:

Uj, uj, uj... 

Såg inte sista inlägget. 

 

Nåväl. När jag luftar min Yanmar ställer jag gasen på halvgas. (ser till att jag snabbt kan stoppa motorn, ifall den rusar).

Lossar dieselröret några varv vid spridaren och mal runt tills ren diesel kommer ut. Drar åt förskruvningen vid, spridaren och motorn startar. Drar ned gasen till snabb tomgång. Låter den gå en stund. Luftar försiktigt med motorn igång.

Bör bli samma med en flercylindrig motor. 

Om motorn svaj har i varv upprepar jag förloppet. Har funkat i 15 år. 

 

Ang Yanmar, så går returen till finfilterkoppen, vilket innebär att ev luft i systemet pumpas runt ett antal gånger. 

Har pluggat returinloppet till filter koppen och leder returen från spridaren tillbaks till tanken, via en begagnat diesel ledning från en Passat. 

Funkar utmärkt. 

 

Tack för info. Syftet för min del är att jag vill byta packningen (nr18). Därav min fråga om det är lugnt att lossa hållaren/anslutningsnippeln (nr17), utan att de säger ”fjong” undertill och alla fjädrar skjuter all världens väg 😅

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du lyfter nr 17 försiktigt, stannar resten kvar. Smörj O-ringen när du sätter ihop så glider den in lättare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Rollen:

Om du lyfter nr 17 försiktigt, stannar resten kvar. Smörj O-ringen när du sätter ihop så glider den in lättare.

Tack för svar 👍🏻

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag omformulerar frågan till orginaltråden:

 

Vad är de vanligaste felet med insprutningspumpen, ifall den krånglar?

Finns det någon i forumet med erfarenhet om detta? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du skriver "svårstartad", betyder det att den går igång när du maler på startmotorn eller att den inte startar överhuvudtaget?

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev LuminaL:

Du skriver "svårstartad", betyder det att den går igång när du maler på startmotorn eller att den inte startar överhuvudtaget?

Det är lite olika. Oftast går den igång efter man har malt med startmotorn men ibland inte. Vid dessa tillfällen har jag stängt av tändningen, ”klappat till” ovanför insprutningspumpen med ett vedträ och handslägga. När jag sedan provat starta igen så 99% av fallen hoppar han igång.

 

Bara det att min lokala marinverkstad står på sig & säger att det sällan handlar om insprutningspumpen, därav min frågeställning här.


Dieseln kommer problemfritt fram till just insprutningspumpen, så matarpumpen är ok. Har luftat systemet enligt skolboken.

 

Tacksam för all hjälp

Share this post


Link to post
Share on other sites

När den inte vill starta, går den runt lika snabbt eller segt som vanligt?

 

Jag är också tveksam till att det är fel på insprutningspumpen om den går normalt när den startar. 

Men det är inte omöjligt att det är något fel.

 

Dom enkla grejorna:

 

Det verkar vara ett stop reglage på motorn när man stänger av den. Rör den sig som den ska? Den är inte i stop läget?

 

Det finns en kallstartsfunktion på motorn. Fungerar den som den ska?

 

Båda dom funktionerna kan hoppa till när du slår på insprutningspumpen. Så om någon av dem kärvar eller strular så kanske det är dom och inte insprutningspumpen.

 

Hur har du gasreglaget när du startar motorn? Vad säger manualen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej @LuminaL

 

Den går runt lika snabbt, som att han bara väntar på dieseln.
 

Stoppreglaget fungerar som det skall och den s.k. Kuggstången löper lätt och fint.

 

Just gällande kallstartfunktionen så har jag ingen aning. Hittar inte direkt någon information hur eller vart man kollar för att se om det fungerar?

 

Jag har läst manualen och har gasreglaget som den säger vid uppstart.

 

Tack för frågorna. Vet du hur den automatiska kallstartsfunktionen på en Md17c fungerar? Eller snarare, hur man kollar att den fungerar som den skall..

 

vänlig hälsning

jesper

Edited by Bojesper

Share this post


Link to post
Share on other sites

I MD17C Workshop Manual så skriver dom väldigt lite om kallstartsfunktionen men det finns en lite text.

---------------

MD17: Remove the inspection cover on the timing
gear cover. Push the cold start pin forward
using the tool 833839 at the same time as the
speed control is set to max.

-------------

 

från ett annat forum så verkar det beskrivet som om motoroljan (oljetryck) "släpper" kallstartsfunktionen och avsaknad på oljetryck aktiverar funktionen. Det är också den funktionen man simulerar med verktyget 833839.

 

På www.volvopentashop.com kan du bläddra dig ner men det säger inte mig hur funktionen är då EPC verkar visa det manuella reglaget.

Marine diesel/MD17C/"kategori 90" General/Cold start control

 

Hur man kontrollerar att det fungerar kan jag inte lista ut åt dig. Jag har ingen motor att titta på 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Rollen

 

Jag läste att du skrev i en annan tråd hur man testar kallstartsfunktionen. Kan du skriva här igen hur man kollar att den fungerar som de ska?

 

jesper

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-05-10 vid 14:31 skrev Bojesper:

Tack för svar 👍🏻

D.v.s. håll emot när du tar av hylsan, annars flyger fjädern iväg. Jag har bytt oringarna nyligen på min VP MD2, men du borde se i fall det läcker diesel. 

 

Angående pumpen så finns det saker i den som går att smörja. Om du bor i Stockholm finns en bra firma som kan fixa gamla dieselpumpar. Har för mig att de heter El & Diesel eller liknande och ligger söder om stan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...