Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
GTI

Luckumspump

Rekommendera Poster

Har en Monsun med septitank och en elektrisk membranpump.

 

Anat oråd en tid och idag öppnade jag pumpen/lossade den och fick - ja ni fattar - efter diverse turer blev det i alla fall hyfsat runt tanken/toan. Spolade igenom slangen från pumputloppet och det var fritt blås. Rensade  backventilerna (före och efter membranet) och gjorde rent mellan dem. Monterade dit pumpen, fyllde med två pytsar vatten i toan och pumpade in i septitanken. Startade membranpumpen och ställde mig på utsidan vid utloppet (båten står på land) men utan att en droppe syntes därifrån.

 

Kan man plocka isär en dylik pump? Det hela verkar vara en "black box" utifrån. Pumpen går (12 V) men det verkar inte bli ngt sug fr tanken alls eller behöver man en viss nivå/tryck underifrån för att den ska komma igång så att säga? En membranpump tuffar ju på oavsett vätska eller inte.

 

Pumpen sitter någon dm ovanför botten på septitanken där också utloppet är ( i botten alltså).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

De flesta membranpumpar jag känner till brukar man ju kunna skruva isär.

Jag har litet svårt att föreställa mig hur din "Luckumspump" ser ut, finner heller inget på nätet.

Men elektriska membranpumpar brukar bestå av (tro det eller ej) en elmotor, som via en exenter påverkar ett membran i en rund kammare, som man vanligtvis kan öppna för att vid behov byta membran, och inspektera backventilerna!

I sådana här pumpar kan det vara så att olika "saker" kan blockera backventilerna, och om dom inte sluter och öppnar som dom skall uteblir pumpverkan.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen behöver man ju ingen pump eftersom man ska sugtömma tanken så länge man inte är jättelångt från kusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...