Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gabbie

Priskoll på Riwall 26, 1973

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan. Jag hoppas denna typ av fråga är ok och att jag valde rätt forum. 

Jag har två båtar jag vill bli av med, men jag kan ingenting om båtar så jag vet inte vad för pris jag ska sätta på dem. Jag lägger upp dem i separata trådar så det blir aningen mindre förvirrande för mig och lättare att svara på för er kunniga. 

 

Båten jag undrar över nu är en Riwall 26, år -73. Jag har två tjocka pärmar med bl.a. gamla köpekontraktet från 2012, plus massa manualer och liknande, så all info nedan kommer därifrån, jag får helt enkelt hoppas på att det stämmer fortfarande. 

Den är 8m lång, och 3m bred. Motorn är en Volvo Penta AQAD40 6-cylindrig dieselmotor, 160hk, år -87. Vid köpet -12 hade den blivit servad årligen av volvo-mekaniker och hade ca 700h gångtid. 

Stor sittbrunn med bord som kan bli dubbelsäng, salong med 2 soffor, separat hytt med dubbelsäng i fören med dörr. 

Sen står det om all inredning och liknande, men har verkligen ingen aning om det är kvar eller vilket skick det är men bl.a. dieselvärmare, stort kylskåp, gasolspis, diskho med färsk- och sjövatten, dator med gps, penta 270 drev, dävertar, fluxgatekompass, tv-antenn, 3 batterier, bilstereo, PR radio, ankare, etc. Men som sagt, ingen aning hur det står till där. 

Grejen är, min familj skaffade den för ett par år sedan, sedan dess har den stått på tomten på nån hemmabyggd metallställning. Jag har varit uppe i den en snabbis nångång, och det ser lite ut som att den tumlat ner för en brant backe á la actionfilm från 80-talet, all inredning ligger huller om buller i den, lite som att allt blivit nedmonterat och sen bara inkastat eller något. Men har blivit "lovad" att allt ska vara där, man får bara bygga ihop det igen. 

Det lilla jag kan se och faktiskt förstå mig på är att skrovet ser helt ut iaf, inget ser direkt trasigt eller sprucket ut eller så. Fönsterna i "förarhytten" saknas, men kan ligga inne i den. 

 

Så jag är inte dum i huvudet, jag förstår att det är fullständigt omöjligt att ge en ens någorlunda pålitlig prisgissning på infon jag har. 2012 såldes den för 128k, men kan inte ens föreställa mig att den är värd hälften nu, om den nu är värd nåt alls. 

 

Är det någon som vågar sig på en gissning? Ett minimum/maximum? Om jag slänger upp en annons med "i befintligt skick", vad kan man sätta? 

Och framförallt, är det något jag, med absolut noll koll, kan fixa/kolla/testa/etc, för att få en lite mer korrekt idé om vad den kan vara värd? 

 

Kan också nämna att den som sagt står på nån ställning med hjul, men kan inte tänka mig att den rullar en millimeter med båten i säkert förvar, så den kommer nog behöva hämtas med kran eller liknande. 

 

Bilderna jag försökte ladda upp var för stora så lade dem i ett album här.

 

Väldigt, väldigt tacksam för all hjälp jag kan tänkas få.

 

Redigerad av Gabbie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är prioriterat: Att tjäna pengar eller bli av med den?

Vill du bli av med den så sätt ett riktigt lågt pris och/eller begär bud. Då hittar du alltid någon som lockas av det riktigt låga priset och ser möjlighet.
Vill du tjäna pengar så måste du gissa vad du maximalt kan få för den och försöka få den såld till det priset. Bedömt på din beskrivning riskerar du då att inte få den såld på ett bra tag eftersom du sannolikt kommer begära allt för mycket i jakten på att tjäna pengar beaktat att det inte finns många köpare på renoveringsobjekt. 
PS. Jag lyckades inte se bilderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Vad är prioriterat: Att tjäna pengar eller bli av med den?

Vill du bli av med den så sätt ett riktigt lågt pris och/eller begär bud. Då hittar du alltid någon som lockas av det riktigt låga priset och ser möjlighet.
Vill du tjäna pengar så måste du gissa vad du maximalt kan få för den och försöka få den såld till det priset. Bedömt på din beskrivning riskerar du då att inte få den såld på ett bra tag eftersom du sannolikt kommer begära allt för mycket i jakten på att tjäna pengar beaktat att det inte finns många köpare på renoveringsobjekt. 
PS. Jag lyckades inte se bilderna.

 

 

Bilder

 

Hej, tack för svar! Helt ärligt så behöver jag verkligen pengarna. Men inte typ "Jag ska ha minst 70k annars får det fan vara!" Utan mer att jag vill få ut vad den är värd, jag vill inte bli blåst. Därför jag frågar här, jag har verkligen ingen aning vad som anses som skambud och vad som är önsketänkande. Är den bara värd 15k så blir jag nöjd med 15k, men vill inte skicka iväg den för skrotpengar och senare få ett bud på 60k liksom. Finns det något jag själv kan göra för att öka priset och efterfrågan så kan jag absolut göra det, men som sagt, jag famlar i mörkret här. 

 

Fixade nytt album och länkade överst här, får inte redigera orginalposten längre. 

Redigerad av Gabbie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är minst sagt omöjligt att göra en kvalificerad gissning eftersom det uppenbart är ett renoveringsobjekt av en årsmodell som inte är så attraktiva idag (generellt oavsett båtmodell). 
Men motorn ser visuellt fin ut och det är nog avgörande att det finns en motor och ännu mer avgörande om den fungerar. Jag skulle gissa att värdet ligger i motorn om den fungerar. Kan du gå få igång motorn så kan du nog hitta köpare och få en peng motsvarande vad motorn är värd. Att fixa till båten kan snabbt kosta mer än vad den potentiellt är värd när den är färdigrenoverad.
 

Vad värdet är vet jag egentligen inte, men jag skulle gissa på 30k med fungerande motor dom går att provköra och 10k så som den är nu. Bara en gissning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hey, en knappt kvalificerad gissning är mer än jag hade tidigare, så jag är väldigt tacksam. Jag ska försöka städa upp och rensa i den och se vad som finns och vad skicket är, och läsa manualen och se om jag kan lista ut hur man startar motorn, och gå därifrån. Stort tack för din hjälp. 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...