Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
segelbagaren

dricksvattengodkänd sugslang till pentrypump?

Rekommendera Poster

Hur skall man tänka där? Sugslang skall väl vara ganska styv typ med stålspiral med finns det såna som är dricksvattengodkända?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl hårdplastslang för pex-kopplingar och slangar med plastspiral i, om man skall ha något som tål mer undertryck. Men drickvattengodkända slangar känner jag inte till. Inte mer än att det står "lämplig för färskvatten". 

https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/slangar/armerad-pvc-slang/pvc-allroundslang-19mm

Jag kör dock med de vanliga halvmjuka blåa och röda slangar.
Jag har inte sett några problem med kunna suga vatten i vanlig slang.
https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/slangar/farskvattenslang/farskvattenslang-bla-12mm

 

Har du sett behov av en särskild sugspecificerad slang?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vanlig armerad plastslang kan användas, den första tiden kan vattnet smaka litet "plast" men det brukar gå över snabbt. Sedan kan man ju använda röd och blå slang som redan tidigare rekommenderats, blå till kallvattnet och röd till varmvattnet. Jag har köpt mina på Biltema för flera år sedan och dom fungerar bra.

MEN... obs! ingen av dessa tål det "varma varmvattnet" särskilt bra. Alltså omedelbart efter varmvattenberedaren, den första halvmetern till den första förgreningen där skall man ha en (gummi-)slang som tål högre temperatur, den behöver ju inte vara livsmedelsgodkänd då man ändå inte skall dricka varmvatten. 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nja, det är på sugsidan så varmvatten är det aldrig frågan om. Orginalslangen är någon form av vit 19 mm spiralarmerad slang. Dock c:a 20 cm för kort. Därav frågan. Närmaste jag kan hitta är spiralarmerad "vattenslang" i Watskisortimentet. Den behöver på intet sätt vara sugcertifierad (vad det nu är) men bättre än dagens helt oarmerade (20 cm förlängning) som både viker sig och sugs ihop. Helst skall det inte smaka plast heller. Tack för alla svar.

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...