Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Nim26

Diesel läckage D4-225

Rekommendera Poster

Jag Sjösatte båten idag och när motorn gått en liten stund så dog den,,,

Då kom jag på att jag för första gången någonsin hade stängt av bränslekranen på tanken när jag var klar i höstas,,(den satt så lätt tillgänglig så,,,)

Ok inget svårt med detta, bara att öppna kranarna och lufta vilket gick fort och lätt,

Men det läcker diesel när motorn är igång,, jag ser att det förmodligen kommer ovanför bränslepumpen,,(vänster bak på denna motor)

Någon som kan veta vad som har hänt? och kan detta hänt bara för att kranarna var stängda? alltså sög motorn sönder något?

alla tips välkomna på hur och framförallt vad som gått sönder, och eller länk till där man kan se bränslesystemen

 

mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag vad som hänt iaf,,,

Glömmer man att öppna returen på dessa lite nyare motorer så blåser man en packning inne i högtryckspumpen, sitter en packning mot motorolja och en mot Diesel,

Pumpen var sliten och inte värd att renovera så det fick bli en ny Bosch pump som jag köpte på www.bjorlandabilochmaskin.se

Det som Gert inte kan om dessa pumpar är inte värt att veta, mycket hjälpsamma med och ok pris jämfört med Penta,

 

 

Nya pumpen.jpg

Gamla pumpen 1.jpg

Gamla pumpen 2.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här duggar kommentarerna tätt:P vad har hänt med MG egentligen? här brukade man får både bra och mindre bra tips😉

Ny pump på plats iaf och ännu en gång RÖR aldrig Returen på bränsleledningen

Nya pumpen.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en alldeles för ny motor 😉

Jag håller fortfarande på med mina gamla AD31 från 1987.

Men jag lär av dig nu, om jag byter i framtiden 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu såg jag också att du verkar hålla till på en ö öster om ”min” ö 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Nim26:

Här duggar kommentarerna tätt:P vad har hänt med MG egentligen? här brukade man får både bra och mindre bra tips😉

Tror att det dels är att motorn är såpass ny men också på att du ställer relativt få och svåra frågor. Nu har du ju själv bidragit till en kunskap om att aldrig stänga returen, vilket du väl inte nämnde i ditt första inlägg? (Och jag kan aldrig svara på frågor om inombordare med diesel.)

Men skönt att det löste sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/20/2022 at 7:44 PM, ChristerN said:

Tror att det dels är att motorn är såpass ny men också på att du ställer relativt få och svåra frågor. Nu har du ju själv bidragit till en kunskap om att aldrig stänga returen, vilket du väl inte nämnde i ditt första inlägg? (Och jag kan aldrig svara på frågor om inombordare med diesel.)

Men skönt att det löste sig!

Nej jag visste ju inte alls vad som hade hänt då,

Intressant och viktigt hade ju varit att veta om detta kan hända även på äldre pumpar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/20/2022 at 3:39 PM, Makro said:

Du har en alldeles för ny motor 😉

Jag håller fortfarande på med mina gamla AD31 från 1987.

Men jag lär av dig nu, om jag byter i framtiden 

Jaha bor jag Öster om din Ö alltså,

Grötö eller Hönö bo då mao👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jobbiga med detta blev när den nya pumpen satt på plats och man då vill veta om allt fungerar och du inte får fram något bränsle!!!

Såpass mycket kan jag, så att det var något fel Före nya pumpen förstod jag men jäkla jobbigt att igen lomma hem utan ett kvitto på att allt det du har gjort fungerar,

Det visade sig att Membranet i Handjävlapumpen gett upp istället,,, så det blev ett snabbbesök i fredags em ute i Långedrag, Där jag fick mycket bra hjälp tips och råd av Rune på Sjöstaden som är en Penta verkstad och för övrigt granne med Nimbus🙂

Montera i lördags och några få pumptag och lite luftning och start, såå jäkla gött,

provturen runt Kalvsund-Grötö gick felfritt på alla varv,

RÖR INTE RETUREN FÖR BRÄNSLET är slut ordet.

Gamla Hand-pumpen.png

Nya hand-Pumpen.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Nim26:

Jaha bor jag Öster om din Ö alltså,

Grötö eller Hönö bo då mao👍

Ja det står i min profil :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Makro said:

Ja det står i min profil :)

Ja där brukar jag inte kika så ofta,

Men Hönö då alltså och Lady E som jag känner igen nu när jag ser den

har du ingen egen tråd om din båt med lite bilder?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget här på MG men en tråd på Fjordklubben där jag skriver lite om förbättringar och annat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...