Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
JimmyRajalin

Flipper 570 90hk Evinrude

Rekommendera Poster

Flipper 570 -78 90hk evinrude ficht. 

Kör nu med raker 13 1/2x18 propeller och maxvarv stannar på 5500rpm (39knop)

Wot för denna motor är 5500-6000rpm

Funderar på att byta propeller men osäker om ballistic 13.5x17 funkar på flippern eller är apollo 13 1/4x17 bättre allternativ.?

Kör nu med 2.5" setback ställning och motorn går ej att hissa mera. 

 

IMG_20220402_151106.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raker är en bättre propp än både Ballistic och Apollo (min egen åsikt efter ha testat dom). Med 2,5" setback borde du kanske ha lite mer höjd motor, men det ser ändå rätt ok ut på bilden. Optimalt vore nog att gå ner 1" i stigning för jag antar att du nu testat helt ensam i båten och med lite last eller folk så tappar du varv. Dock så är 39kn bra toppfart med en 90:a på den båten. Jag tror det krävs en hel del optimering för att få någon enstaka knop till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de där 39 knopen stämmer så hade jag inte rört någonting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Jorgen01, varför ändra något som verkar fungera riktigt bra? Om det inte är superviktigt att klämma ur den sista knopen hade jag sparat pengarna🙂.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt detta provat med normal utrustning i båten, jag och frun + 2 små barn. Så som vi alltid nästan kommer att köra. 

Problemet är att Raker finns inte med mindre stigning. Tänkte mest på att få några hundra varv till på full gas. Blir väl att beställa motorhiss så man får prova den vägen. Tror ni man får mera varv med höjning av motorn.? Blir då 4" setback.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...