Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonaslatt

Missfärgad olja aq115

Rekommendera Poster

Nu är jag så jävla kluven hoppas någon här kan bolla ider med mig.

Jag köpte en trasig b20 marin aq115.
Renoverade/gick igenom allt. 

Nya kolvringar, vev, ram lager, ny renoverad topp som också är provtryck.
Provat två olika block. 
Ny vattenpump, provtryck oljekyl,
Ny Renoverade solex 44 förgasare,
Ny avgaslimpa 

Ny till mitt problem. 

Motorn startat lätt i motorstativ. Går bra på tomgång och vid gas. (bara grov inställd) 
Men efter 1minut körning med ny olja så är oljan missfärgad. 

Har bytt olja 5-10 gånger så om det är någon skit i motorn som gör detta så borde det va borta. 

Har även nu provat att koppla bort allt vatten till motorn. Och kört motorn utan vatten.
30-60 sekunder sen stängde jag av.
Oljan va precis lika dan ändå. 
Svårt att svara på hur oljan ser ut.
Tar man lite olja i handen så ser den genomskinlig ut.
Häller man oljan i en burk ser den mörk grå ut.

Om förgasarna dränker motorn så borde det väl lukta bensin från oljan. Vilket det inte gör.
Bränslepump som läcker?
Samma där. Borde lukta bensin?
Borde också bli "sur"? Och inte starta hur fint som helst? 

Ryker ganska mycket från vevhusventalationen.

Så här blir ny olja efter en minut körning. 
 


Tips ider?

20220504_192108.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för infon. Om man värmer motor olja i tex en kastrull så blir den mörk snabbt efter en viss temperatur.

Kolla kylningen så allt är rätt och pumpen snurrar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Cobalt233:

Bara för infon. Om man värmer motor olja i tex en kastrull så blir den mörk snabbt efter en viss temperatur.

Kolla kylningen så allt är rätt och pumpen snurrar.

 

Okej. Funderar om det kan va avgaser eller något som strular och går ner i oljan. Men kanske e omöjligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad använder du för olja? De flesta syntetoljor har sotlösande egenskaper.  U har ju bytt olja så många ggr så motorn är säkert ren inuti. Det finns bara 2 saker med oljan som du behöver vara orolig för, att den blir grå pga vatteninblandning & att du får en massa spånor på magneten på avtappningspluggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten i oljan påminner om kolasås. Googla så ser du exempel bilder.

Nu har din olja bara varit i motorn någon minus så jag vågar inte uttala mig om hur ny inkommet vatten visar sig. 
Om spilloljan får stå till sig några timmar tycker jag vattnet borde separera sig från oljan vilket jag inte ser på bilden.

 

Jag är amatör och ej speciellt kunnig inom ämnet men visst kan du få in avgaser i oljan. Nr 1 defekt topplockspackning.

Nr 2 ett hack fel på kamrem/kamkedja. Vissa motorer är fullt körbara med ett hack fel, andra blir kras.

 

Finns säkert fler.

 

Bensin i oljan känner du på lukten. Oljan brukar även bli blaskig.

 

Men som sagt, överhettad olja blir svart direkt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, Jonaslatt said:

Okej. Funderar om det kan va avgaser eller något som strular och går ner i oljan. Men kanske e omöjligt. 

Visst kan det vara så. Tätar kolvringarna dåligt blåser det ner mycket förbränningsgaser. Är det riktigt illa så kan jag tänka mig att oljefilter på cylindervägen helt trycks bort av heta avgaser. Lite pulser i vevhusventilationen är normalt men har du någon frisk motor att jämföra med så lär du märk skillnaden. Kompresionsprov är inte fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur år vevhusventilkationen ? Eftersom det alltid läcker ut avgaser med mycket vattenånga, måste den ventileras ut. koppla ihop slangar från fällan på sidan och oljepåfyllnadslocket. och led tillbaka till insuget. Det blir renast i motorbrunnen om du gör så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rätt grejer rätt monterade? kolvringar med rätt diameter monterade åt rätt håll?  men jag vet inte säkert om oljan blir mörk   sådär ,  . leakdown är ganska omständigt prov. särskilt på båt (I sjön) B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. 

Allt är som sagt renoverat och ny skick. Allt med vattnet att göra är bytt. Och oljan blir lika dan om jag kopplar från allt vattensystem från motorn. Så vattnet går utesluta. 

 

Kompprov e gjort. Alla värden är bra. 

Motorn e självklart ren och fin på insidan då allt är ny renoverat. 

 

Oljan blir inte sämre om jag kör 30minuter eller 5 minuter. 

 

Det enda jag vet är att den verkar få lite mycket bränsle då stiften är kolsvarta. 

 

Men jag fortsätter läsa här om fler förslag kommer upp. Annars kanske det enkelt är så att oljan blir så bara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...