Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
antonw86

Slang för hastighetsmätare Alphaone Gen2-drev

Rekommendera Poster

Hej!

Pga. olyckliga omständigheter fick jag ta mig an att montera mitt eget drev i år istället för att leja bort detta. Jag monterade alltså inte av det själv så jag vet tyvärr inte vad som är vad så att säga.

 

Jag har följt guider online och tror att allt hamnade på plats på rätt sätt, det jag dock är osäker kring är ett slangfäste (som en liten garderna-koppling) som jag tror är till för att koppla in slangen till hastighetsmätaren? (svarta kopplingen framför växelarmen på bifogad bild). J

ag har ingen hastighetsmätare på min båt och kan inte se någon slang som ser ut att ha suttit kopplad till denna koppling. Mina frågor är då: Är detta som jag tror kopplingen för hastighetsmätaren och om ja, är det då ok att köra helt utan någonting inkopplat i denna koppling?

 

Tack för snabb hjälp, sjösättning på lördag! :)

 

alphaone.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja, men det kommer spruta vatten från den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev touchwood:

 

Ja, men det kommer spruta vatten från den.

tack för svar! Hmm ok, hur gör man om man kör utan trycklogg då, tar man helt bort denna anslutning eller kan man bara plugga den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sätt på en slangstump om du vill rikta vattenstrålen åt något visst håll eller vik slangen om du vill plugga den men dom flesta låter den bara vara det gör inget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte det där slangfästet till oljebehållaren som sitter i motorrummet!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Rascal:

Är inte det där slangfästet till oljebehållaren som sitter i motorrummet!!

Är detta bara en vild gissning eller känner du dig säker? Gör ju ganska stor skillnad för min del så skulle gärna höra om ngn annan känner sig säker?

 

Jag tycker själv det ser väldigt mycket ut som denna del och det är vad jag förstår bussning för växelaxel/trycklogg enl denna länk: https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/mercruiser/drev-skold/produkter/bussning-for-vaxelaxel-trycklogg-rm23-815921a17/ 

image.png.4d80fd669729b424dc1b000f23fb64dd.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev antonw86:

Är detta bara en vild gissning eller känner du dig säker? Gör ju ganska stor skillnad för min del så skulle gärna höra om ngn annan känner sig säker?

 

Jag tycker själv det ser väldigt mycket ut som denna del och det är vad jag förstår bussning för växelaxel/trycklogg enl denna länk: https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/mercruiser/drev-skold/produkter/bussning-for-vaxelaxel-trycklogg-rm23-815921a17/ 

image.png.4d80fd669729b424dc1b000f23fb64dd.png

Jag har varit med och tagit av mercruiserdrev och när man rivit loss slangen rinner det ut olja och behållaren i motorrummet blir tom.

Men själv har jag rak axel på mina båtar och slipper strulet med drev.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev antonw86:

Är detta bara en vild gissning eller känner du dig säker? Gör ju ganska stor skillnad för min del så skulle gärna höra om ngn annan känner sig säker?

 

Jag tycker själv det ser väldigt mycket ut som denna del och det är vad jag förstår bussning för växelaxel/trycklogg enl denna länk: https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/mercruiser/drev-skold/produkter/bussning-for-vaxelaxel-trycklogg-rm23-815921a17/ 

image.png.4d80fd669729b424dc1b000f23fb64dd.png

Längre ner på den sida du hänvisar till finns en grej som kallas "genomföring för drevolja" det är den jag yrar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev antonw86:

Är detta bara en vild gissning eller känner du dig säker? Gör ju ganska stor skillnad för min del så skulle gärna höra om ngn annan känner sig säker?

 

Jag tycker själv det ser väldigt mycket ut som denna del och det är vad jag förstår bussning för växelaxel/trycklogg enl denna länk: https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/mercruiser/drev-skold/produkter/bussning-for-vaxelaxel-trycklogg-rm23-815921a17/ 

image.png.4d80fd669729b424dc1b000f23fb64dd.png

Självklart är det tryckloggen!

 

Du kan köra utan att göra någonting, inget kommer att påverkas på drevet.

 

Det du SKA göra, är att trimma upp fullt och kolla vart slangstumpen är. Är den av, plugga den bara. Är den av vid skölden, plugga innefrån.

 

Detta är inte killgissning så du vet😉.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
39 minuter sedan skrev Rascal:

Är inte det där slangfästet till oljebehållaren som sitter i motorrummet!!

Knappast!

Den går igenom en bälg och sedan vidare till bellhouse. TS har en trasig tryckloggsslang eller ligger vid sidan.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev patrikflink:

Knappast!

Den går igenom en bälg och sedan vidare till bellhouse. TS har en trasig tryckloggsslang eller ligger vid sidan.

Hoppas ni har rätt och jag har fel! Men det finns ju bevisligen även en genomföring för drevolja i reservdelslistan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Rascal:

Hoppas ni har rätt och jag har fel! Men det finns ju bevisligen även en genomföring för drevolja i reservdelslistan.

Absolut. Det var ju den jag beskrev till dig. Men sitter inte på Alpha Gen1, bara Gen2 och Bravo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Absolut. Det var ju den jag beskrev till dig. Men sitter inte på Alpha Gen1, bara Gen2 och Bravo.

Visst är det väl så att det är den inringade genomföringen på denna bild som är oljekopplingen mellan behållaren i motorrummet och drevet?

 

image.png.9db0d8e03d38ee20f5477b1e1f345978.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev antonw86:

Visst är det väl så att det är den inringade genomföringen på denna bild som är oljekopplingen mellan behållaren i motorrummet och drevet?

 

image.png.9db0d8e03d38ee20f5477b1e1f345978.png

Exakt 😉.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev patrikflink:

Absolut. Det var ju den jag beskrev till dig. Men sitter inte på Alpha Gen1, bara Gen2 och Bravo.

Det står Gen2 i ämnesöverskriften men jag har som sagt "rak axel" på min båt så vad begriper jag:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...